راهنمای جامع درمان کمردرد ناشی از عفونت

درمان کمردرد ناشی از عفونت : کمر درد یکی از شایعترین علل مراجعه بیماران به مراکز درمانی است به طوری که بعد از سرماخوردگی شایعترین بیماری در انسان است.

کمر درد یکی از مشکلات رایجی است که اکثر افراد به آن مبتلا هستند و می تواند حاکی از دیسک کمر و پارگی دیسک یا آسیب های کمری باشد. اگر کمردرد کلافه ‌تان کرده است با مجله خلایق همراه باشید تا دریابید که به منظور درمان کمردرد ناشی از عفونت و برای جلوگیری از کمردرد چه باید کرد .

درمان کمردرد ناشی از عفونت

انواع کمردرد به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شوند. کمردرد ناگهانی یا کمردرد حاد شایعترین نوع کمردرد است. از طرف دیگر کمردرد مزمن دردی است که ممکن است به سرعت و یا به تدریج ایجاد شود و برای مدت طولانی باقی بماند. به طور کلی اگر کمردرد بیشتر از ۳ ماه طول بکشد کمردرد مزمن نامیده می شود. کمردرد مزمن کمتر از کمردرد حاد شایع است.

ستون فقرات انسان، سیستم پیچیده ‌ای است که محافظت از نخاع را بر عهده دارد. این سیستم در اصل از مهره‌ ها و غضروف ‌هایی تشکیل شده است که عضله ‌ها و رباط‌ های بسیار محکمی آن ها را پابرجا نگه می ‌دارند. اما مهره ‌های بخش کمری ستون‌ فقرات وظیفه دیگری هم دارند و آن تحمل وزن بدن است. در واقع ۵ مهره در این ناحیه وجود دارند که دیسک بین آن ها شبیه بالشتک عمل می‌ کند و ضربه‌ های ناگهانی وارد به کمر را خنثی می ‌‌کند. اما با بالا رفتن سن، کم‌ کم عضله‌ ها تحلیل می ‌روند، استحکام استخوان ‌ها کم می‌ شود و دیسک ‌های بین ‌مهره ‌ای هم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می ‌دهند. در نتیجه ستون فقرات کمری دیگر خاصیت انعطاف ‌پذیری و تحمل این ضربه ‌ها را ندارد.

علل کمردرد

گاهی علت کمردرد در زنان و مردان می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری بسیار حادتر در بدن مانند سرطان باشد.

یک علت کمردرد در مردان و زنان می‌تواند کمردرد سیاتیک یا مکانیکال باشد (کمردردهایی که با فعالیت تشدید می‌شود و با استراحت بهتر می‌شود). انجام کارهایی از قبیل بلند کردن وزنه های سنگین به شکلی نامناسب، فعالیت های سنگین ناگهانی، پرت شدن از بلندی، تصادف، ورزش های حرفه ای یا سنگین، وضعیت بد هنگام خوابیدن یا لمیدن، بد نشستن و بد ایستادن، خم شدن طولانی به سمت جلو.

دیگر علت کمردرد مردان و زنان می تواند عصبی باشد. در این حالت اغلب عصبی شدن و ناراحت شدن فرد موجب اسپاسم عضلانی و از جمله اسپاسم کمر می‌شود و به همین دلیل وضعیت موجود در کمر را تشدید می‌کند.

از جمله علتهای کمردرد ایجاد کمردردهای التهابی و ارجاعی است. اغلب با استراحت تشدید می‌شود و بیمار صبح که از خواب بلند می‌شود، دارای درد شدیدی در ناحیه کمر است. دیگر علت کمردرد هنگام خواب ممکن است خوابیدن نامناسب باشد. در کمرهای التهابی گاهی علت می‌تواند روماتیسم مفصلی باشد که روماتیسم خود در اکثر موارد علت ژنتیکی دارد و از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. اگر علت کمردرد عفونت هم باشد مثلاً بیماری که به دلیل تب مالت در حال حاضر درد ناحیه کمر دارد عمدتاً کمردرد وی در صبح و اصولاً با استراحت تشدید می‌شود.

از دیگر دلایل کمردرد در زنان و مردان کمردرد ناشی از شغل است. عوامل کمردرد در این نوع عبارتند از اعمال فشار و نیروی اضافی به کمر، وضعیت ایستا (خصوصاً نشستن طولانی) و به ویژه در شغل رانندگی، خم شدن مکرر در حین برداشتن وسایل، پیچش کمر در حین حمل وسایل، ارتعاش، ساعت کار طولانی و شیفت‌های پشت سر هم، نگه داشتن گوشی تلفن با شانه، حمل کیف یا کوله سنگین وزن به مدت طولانی، مشکلات روحی و عصبی حین کار و نشستن بدون تکیه‌گاه.

به موازات افزایش وزن جنین، کمردرد در بارداری نیز تشدید می‌شود. علت کمردرد در بارداری این است که در دوران حاملگی هورمونی به نام ریلکسین در بدن ترشح می‌شود و همچنین افزایش هورمون پروژسترون رخ می دهد که سبب شل شدن لیگامان های عضلات کمر می‌شود و در نتیجه منجر به بروز کمردرد در بارداری می گردد.

درمان کمردرد بارداری بسیار مشکل‌تر از درمان کمر درد خارج از این دوران می‌باشد. چون از یک طرف بسیاری از دستگاه‌های فیزیوتراپی برای بیماران ممنوعیت دارد و از طرفی نمی‌توان چندان به بیماران دارو داد و حتی ورزش در دوران بارداری و برای کمردرد دوران بارداری محدودیت‌های خاص خود را دارد.

کیست تخمدان، فیبروز رحم، اندومتریوز (رشد بافت رحمی در محلی دیگر مثل لگن و تخمدان) و کمردرد ناشی از عفونت رحم نیز از علل دیگر کمردرد هستند.

مشکلات کلیه مثل سنگ کلیه و وجود زخم و خونریزی در کلیه می توانند باعث درد کمر و پشت شوند.

علائم کمردرد

درد ممکن است مداوم باشد یا تنها زمانی رخ دهد که بدن در وضعیت خاصی قرار می گیرد. امکان دارد درد با سرفه یا عطسه و خم شدن یا چرخاندن بدن بدتر شود.

مطلب مرتبط:  راهنمای کامل درمان کمر درد با داروهای گیاهی

دیگر علائم کمردرد عبارتند از احساس درد در پایین کمر که با سختی، گرفتگی کمر و درد شدید همراه است، درد در ناحیه بالایی و میانی مفصل کمر، بروز درد در ساق پا یا بازو، ایجاد سوزش در ساق پا، بازو، سینه یا شکم، عدم کنترل ادرار یا مدفوع در موارد شدید.

درد کمر در ناحیه تحتانی آن که از ناحیه باسن شروع می شود و به سمت ساق پاها امتداد دارد که می تواند از علائم بیماری عصب و رگ سیاتیک باشد.

کمر درد در بعضی از مواقع بر اثر آسیب در تصادفات، بیماری شانه منجمد، بیماری اسپوندیلولیزیس، لغزندگی دیسک و مشکل سیاتیک ایجاد می شود.

برای جلوگیری از کمردرد چه باید کرد ؟

بهترین راه برای پیشگیری از درد کمر قوی کردن مفصل کمر و مصرف مواد غذایی مفید است.

استفاده از کفش های تخت با پاشنه های نرم. پوشیدن این کفش ها باعث کاهش فشار بر روی مفصل کمر و نهایتا کاهش کمر درد می شود.

تلاش برای کاهش اضطراب و استرس، کاهش وزن و تحرک، پیشگیری و درمان کمردرد با ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا، نرمش های کششی و دوچرخه ثابت.

طرز نشستن، ایستادن و خوابیدن تأثیر زیادی برروی کمر دارد. نحوه صحیح حالت بدن را یاد بگیرید. تشکی که استفاده می کنید باید محکم باشد تا از بدن شما و وزن باسن و شانه ها محافظت کند و باعث حفظ ستون مهره ها به صورت صاف شود.

در هنگام رانندگی باید ناحیه تحتانی مفصل کمرتان محافظ داشته باشد. تنظیم صحیح آینه باعث جلوگیری از برگشتن شما به عقب و تشدید درد کمر می شود.

یکی از دلائل عمده آسیب دیدگی مفصل کمر و کمر درد مخصوصا هنگام کار بلند کردن و حمل غلط اشیاء و اجسام است. یادگیری نحوه صحیح بلند کردن و حمل کردن اجسام و اشیاء می تواند به جلوگیری از درد کمر کمک کند. به جای بلند کردن اجسام سنگین، از راه های دیگری مانند هل دادن برای جابه جا کردن استفاده کنید. از بلند کردن جسم سنگین و چرخاندن کمرتان به طور همزمان جدا خودداری کنید.

اگر مجبورید مدت طولانی روی صندلی بنشینید بهتر است هر نیم ساعت به بهانه های مختلف از جا برخاسته و راه رفته یا به بدن خود حرکات کششی بدهید.

بهترین حالت خوابیدن خوابیدن به پهلو در حالی است که زانوها کمی خم بوده و یک بالش کوچک بین دو زانو قرار گیرد. اگر به پشت می خوابید لازم است یک بالش زیر زانوان و یک بالش کوچک زیر گودی کمر قرار دهید.

برای درمان کمردرد چه باید کرد (چگونه کمردرد را درمان کنیم ؟)

درمان کمردرد در مردان و زنان بر اساس طول مدت درد و میزان شدت درد کمر انجام می شود. در مواردی که درد کمر بیشتر از ۶ هفته طول نمی کشد،با استفاده از درمان خانگی کمردرد، انجام حرکات ورزشی مناسب برای کمردرد که توسط فیزیوتراپ تجویز می شود و مصرف مسکن ها می توان درد را کاهش داد.

بهترین درمان کمردرد استراحت است. استراحت حتی در شدیدترین نوع کمر درد مانند کمردرد سیاتیک حداکثر ۳ روز به‌ صورت مطلق توصیه می‌ شود و بیشتر از آن می‌تواند موجب ضعیف شدن عضلات کمر شود.

پزشک برای کاهش کمر درد مصرف داروهای مسکنی مانند استامینوفن، داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند ایبوپروفن یا ناپروکسین را به بیمار توصیه می کند. هر دو نوع داروی کمر درد در کاهش درد موثر است. پاراستامول نیز یکی از مسکن های موثر در کاهش و درمان کمردرد است. مسکن های قوی تری مانند کدئین می تواند همراه با پاراستامول مصرف شود. در صورتی که بیمار دچار گرفتگی عضلات باشد پزشک برای او داروی دیازپام را توصیه می کند. در صورتی که داروهای مسکن یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی تجویزی درد کمر را تسکین ندهند، پزشک داروهای شل کننده عضلات را تجویز می کند. این داروها عبارتند از سیکلوبزاپرین، تیزانیدین، باکلوفن و کاریسوپرودول.

به کاربردن پدهای گرم، بطری های گرم یا گرفتن یک دوش آب گرم می تواند باعث کاهش و درمان درد پایین کمر شود.

یکی دیگر از راههای درمان کمردرد به کار بردن یخ بر روی مفصل است. یخ را به صورت مستقیم بر روی مفصل قرار ندهید، چون باعث سوختگی پوست می شود.

از مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی خودداری نمایید.

انجام فیزیوتراپی یا ماساژ درمانی می‌تواند به تسکین علایم کمردرد و تقویت عضلات کمک کند.

کمربند های طبی به کنترل کمر درد، جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد و تشدید کمر درد، تسریع روند بهبودی و رفع ضعف ماهیچه ها و جلوگیری از بدشکلی مفصل و اصلاح آن کمک می کند.

مطلب مرتبط:  راهنمای بیماری پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین D و K2، کاهش و حذف مواد قندی و شکر مخصوصا فروکتوز توصیه می شود.

طب سوزنی به کاهش درد مفصل کمر کمک می کند. توصیه می شود که درمان با طب سنتی در۱۰ جلسه درمانی و در مدت زمانی بیشتر از ۱۲ هفته انجام شود.

لیزر درمانی با ایجاد انرژی ضعیفی در مفصل کمر باعث کاهش التهاب و کمر درد می شود و ترمیم بافت ها را تحریک می کند.

روش دیگر درمان کمردرد تزریق مسکن به صورت مستقیم در مفصل کمر است که باعث کاهش کمر درد به میزان قابل توجهی می شود. تزریق به روشهای تزریق استروئیدی ایپدورال، بلوک انتخابی عصب ریشه، بلوک مفصل فاست و بلوک مفصل خاصره ای خاجی انجام می شود.

درمان با تزریق اوزون یک روش تزریقی است که باعث تحریک و بازگشت جریان خون به بافت ها می شود و با مهیا کردن مواد لازم برای بافت های آسیب دیده باعث بازسازی و بهبودی آنها می شود.

در صورتی که درمان های دیگر برای درمان کمر درد نتیجه بخش نباشد، انجام جراحی مانند جراحی بسته ستون فقرات نیاز است. جراحی در صورتی که درد مفصل کمر شدید یا دائمی باشد و باعث ایجاد اختلال درخواب و کارهای روزمره شود توصیه می شود.

از نظر طب گیاهی برای کمردرد چه باید کرد؟

به اندازه کافی آب بنوشید ۷۰ درصد وزن بدن آب است و آب کافی در بدن به سلامت دیسک ها میان مهره ای و ساختار ستون فقرات کمک می کند.

آب درمانی با شل کردن ماهیچه ها و خارج کردن سموم عامل درد و التهاب از بدن به تخفیف کمر درد کمک می کند. حالت شناوری در آب، وزن را کمتر کرده و انجام حرکات را آسان تر می کند.

آب لیمو و مقداری نمک را با هم مخلوط کرده و به فردی که درد کمر دارد، بدهید تا بنوشد.

سیر یکی از درمان های درد کمر می باشد. ۲ تا ۳ حبه سیر را در صبح بخورید تا درد کمر تمام شود. اگر نمی توانید سیر بخورید، ۱۰ حبه سیر را در ۶۰ گرم روغن بپزید تا حبه های سیر به رنگ قهوه ای درآیند. با این کار روغن سیر بیرون می آید. هنگامی که روغن سیر خنک شد، آن را بر محل درد بمالید و مدت سه ساعت بگذارید تا بماند. بعد از آن یک دوش آب گرم بگیرید. این درمان را تا ۱۵ روز ادامه دهید.

فلفل قرمز حاوی ترکیبی به نام کاپساسین است که برای درمان درد در بعضی از افراد موثر است. کاهش کمر درد بعد از چند روز از شروع مصرف بروز می کند.

زنجبیل باعث کاهش کمر درد و آرامش معده می شود. می توان با جوشاندن زنجبیل تازه در آب، یک چای زنجبیل خوشمزه درست کرد و نوشید. همچنین می‌توانید از این گیاه به عنوان ادویه در غذاها استفاده کنید.

گیاه اقحوان برای کاهش کمردرد مورد استفاده قرار می گیرد. زنان در بارداری نباید این گیاه دارویی را مصرف کنند.

کورکومین موجود در زردچوبه باعث کاهش کمردرد می شود.

آناناس حاوی آنزیم های ضد التهابی بسیار قدرتمندی است که به بهبود کمر درد کمک می کند.

توت فرنگی، تمشک، توت سیاه و قره قروت حاوی آنتی اکسیدان های مغذی گیاهی هستند که به کنترل التهاب توسط بدن و تقویت توانایی بهبود درد سیستم های ایمنی و در نتیجه درمان کمردرد ناشی از عفونت کمک می کنند.

چای سبز حاوی انواع مختلفی از فلاونوئیدها و پلی فنول ها است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. چای سبز به سم زدایی ترکیبات سمی و درمان کمردرد ناشی از عفونت کمک می کند.

کندر هندی در کاهش التهاب و درمان کمردرد ناشی از عفونت مؤثر است.

درمان کمردرد ناشی از عفونت

برای جلوگیری از کمردرد چه باید کرد ، برای درمان کمردرد چه باید کرد ، برای کمردرد چه باید کرد ، بهترین درمان کمردرد ، چگونه کمردرد را درمان کنیم ، حرکات ورزشی مناسب برای کمردرد ، درمان خانگی کمردرد ، درمان کمردرد با ورزش ، درمان کمردرد در مردان ، دلایل کمردرد در زنان ، راههای درمان کمردرد ، علائم کمردرد ، علت کمردرد در بارداری ، علت کمردرد در زنان ، علت کمردرد در مردان ، علت کمردرد مردان ، علت کمردرد هنگام خواب ، علتهای کمردرد ، علل کمردرد ، کمر درد ، کمردرد ناشی از عفونت رحم ، انواع کمردرد ، درمان کمردرد بارداری ، عوامل کمردرد ، کمردرد در بارداری ، کمردرد مزمن ، کمردرد ناگهانی ، برای جلوگیری از کمردرد چه باید کرد ، درمان کمردرد ناشی از عفونت

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
1 دیدگاه
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها