درمان شقاق مقعدی با داروهای گیاهی و داروهای شیمیایی جدید

درمان شقاق مقعدی با داروهای گیاهی :

شقاق مقعد زمانی رخ می دهد که بافت مقعد به وسیله یبوست مزمن یا بیش از حد زور زدن حین عمل دفع آسیب می بیند. در ادامه روشهای درمان شقاق مقعدی با داروهای گیاهی و داروهای صنعتی آورده می شود.

پارگی کوچک در پوشش مخاطی مقعد باعث به وجود آمدن بیماری شقاق مقعد می شود.یبوست می‌تواند پوسته دیواره داخلی راست روده را پاره کند،و نشانه‌هایی نظیر مدفوع خونی یا خونریزی آشکاری که در حین دفع مدفوع صورت می‌گیرد،اولین نشانه های آسیبهای داخلی است.

درمان شقاق مقعدی با داروهای گیاهی ، درمان شقاق مقعدی با طب سنتی ، درمان شقاق مزمن با طب سنتی ، درمان گیاهی شقاق مقعدی ، درمان شقاق مقعدی با عسل ، درمان دارویی شقاق مقعدی ، پماد برای درمان شقاق ، پماد نیتروگلیسیرین برای درمان شقاق

درمان شقاق مقعدی با داروهای گیاهی

درمان شقاق مقعدی با بوتاکس ، عمل جراحی شقاق با لیزر ، درمان شقاق مقعدی در طب سنتی ، درمان شقاق با داروهای گیاهی ، درمان سنتی شقاق مقعدی ، درمان خانگی شقاق مقعدی ، علت بیماری شقاق ، علائم شقاق مقعدی ، درمان شقاق مقعدی

با اینکه شکافها در طول زمان خود به خود بهبود می یابند،می توانند بی نهایت دردناک باشند مخصوصاً در زمان دفع مدفوع.روشهای آسانی برای سرعت بخشیدن به بهبودی وجود دارد که شامل استفاده از داروهای مسکن،استروئیدها و پمادهای حاوی نیتروگلیسیرین می‌باشد که پوشش عضلانی زیر لایه مخاط آسیب دیده مقعد را شل می کند.در موارد شدید شکاف می‌تواند به وسیله جراحی از طریق فرآیندی به نام اسفنکتروتومی داخلی جنبی درمان شود.

علائم شقاق مقعدی

اگر این علائم شقاق مقعدی را داشتید پزشک خود را مطلع کنید:

  • تجربه ی دردی شدید و خراش دهنده پیرامون مقعد خود دارید که تا یک ساعت پس از عمل دفع باقی می ماند.
  • می‌بینید زمانی که در حال دفع مدفوع هستید،قطرات خون سرازیر می شود.
  • نوع خونی که خارج می‌شود را بررسی کنید.خون باید فقط در کنار یا روی پوشش مدفوع قرار داشته باشد.این نوع خونریزی با زمانی که خون با مدفوع مخلوط شده است متفاوت است،که علامت وقوع بیماری‌های التهابی روده و بیماری‌های جدی دیگر است.
  • نواری از پوست که به نام تار نگهبان معروف است و در زیر شقاق گسترش یافته است می‌بینید مخصوصاً در لبه مقعد.

علائم شقاق مقعدی فوق الذکر گاهی اوقات می تواند با ترشحات بدبو و خارش مقعد همراه باشد.

علت بیماری شقاق

علت بیماری شقاق مختلف است و ممکن است ناشی از دلایل زیر باشد:

  • شایع ترین علت بیماری شقاق یبوست است.در این شرایط چاک آستر مقعد و عضلات اسفنکر به خاطر زور زدن بیش از حد و عبور مدفوع خشک آسیب می بینند.
  • بیش از حد فشار آوردن به ماهیچه های مقعد و نشستن طولانی مدت حین دفع مدفوع،فشار بر عضلات را افزایش می‌دهد و با‌ گذشت زمان عضلات ضعیف‌تر می‌شوند و با کوچکترین فشاری دچار پارگی می گردند.
  • اسهال مزمن که در آن مدفوع آبکی به سرعت و در فواصل زمانی کوتاه و چندین بار در روز اتفاق می‌افتد فشار را بر عضلات اسفنکر بیشتر کرده و می‌تواند باعث شقاق مقعد شود.
  • التهاب نواحی آنورکتال دیگر علت بیماری شقاق است.
  • عفونت پوست اطراف مقعد،پوست را مستعد ابتلا به ساییدگی و پارگی می‌کند و می‌تواند موجب بیماری شقاق مقعد شود.این وضعیت تقریباً در تمام بیماری‌های مقاربت جنسی نظیر سیفلیس نیز رایج است.
  • بسیاری از زنان در مراحل پایانی بارداری یا در هنگام زایمان دچار شقاق مقعد می شوند.به این دلیل که فشار عضلات اسفنکر با افزایش وزن دوران بارداری بیشتر می‌شود و همچنین زور زدن برای خروج نوزاد نیز باعث شقاق می گردد.
  • وسایلی که در طی آزمایش‌های خاص وارد مقعد می‌شوند نظیر دماسنج مقعدی، آندوسکوپی، کاوشگر سونوگرافی یا قلم تنقیه می‌توانند به بافت مقعد آسیب برسانند.
  • بیمارانی که از یک بیماری سرکوب کننده سیستم ایمنی و ویروس نقص ایمنی انسان یا عفونت HIV رنج می‌برند مستعد ابتلا به شقاق مقعد هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت، کمبود ویتامینB6 ،تب، بیماری کرون، حرکت التهابی روده که باعث اسهال خونی می‌شود، احتمال بیشتری دارد به شقاق مقعد مبتلا شوند.
  • سل و سرطان مقعد ممکن است باعث شقاق مقعد شوند.
  • برخی داروها نظیر نیکوراندیل می‌تواند باعث آسیب به مقعد شود.
مطلب مرتبط:  آرتریواسکلروز ،بیماری درگیر کننده شریان ها

درمان شقاق مقعدی با داروهای گیاهی

شقاق مقعد ساده معمولاً چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا درمان شود.و می‌تواند به طور طبیعی با چند درمان خانگی ساده معالجه شود. با این وجود بسته به شدت بیماری،بهتر است با پزشک مشورت کنید و بگذارید او این درمانها را به شما توصیه کند.چند روش درمان شقاق مقعدی با داروهای گیاهی عبارتند از:

  • مهم‌ترین پیش نیاز برای درمان شقاق مقعد، به حداقل رساندن فشار بر مقعد در زمان دفع مدفوع و تحمل درد در حین و پس از اجابت مزاج است.به منظور عبور راحتتر مدفوع می‌توانید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.
  • ابتدا جهت درمان شقاق مقعدی با طب سنتی به وسیله افزودن مقادیر زیادی مایعات و فیبر به رژیم غذایی خود به بدنتان کمک کنید.
  • روغن نارگیل، آلوئه ورا و روغن جوانه گندم را به مناطق آسیب دیده بمالید تا درمان شقاق مقعدی با طب سنتی سریعتر صورت پذیرد.این مواد طبیعی خواص شفابخش و ضدعفونی کننده دارند.
  • با هدف درمان شقاق مزمن با طب سنتی سه بار در روز، حدود بیست دقیقه در آب گرم نشستن می‌تواند به میزان قابل توجهی درد را تسکین دهد.این کار به نام حمام نشسته نیز شناخته می شود.گرمای آب احتمال عفونت را به حداقل می‌رساند و گردش خون را بهبود می‌بخشد و به ریکاوری عضلات و بهبود کمک می کند.
  • بهتر است برای کمک به درمان شقاق مزمن با طب سنتی ناحیه مورد نظر را خشک نگه دارید تا از عفونت و ناراحتی‌های دیگر مانند خارش و سوزش پیشگیری کنید.برای خشک کردن می توانید پس از دوش گرفتن،کمی پودر بچه را به مقعد بمالید اما از لوازم آرایش بهداشتی که معطر هستند یا پوست را زبر می‌کنند استفاده نکنید.
  • در درمان گیاهی شقاق مقعدی تمیز کردن منطقه آسیب دیده چند بار در روز به وسیله جوشانده بابونه و پیچک کمک می‌کند رگ‌های خونی جمع شوند و بهبودی سریعتر امکان‌پذیر باشد.
  • مرهم گل همیشه بهار در درمان گیاهی شقاق مقعدی مورد استفاده قرار می گیرد و به کاهش درد و خارش کمک می کند.کرم های حاوی ویتامین A و D نیز می‌توانند به مقعد مالیده شوند اما باید با پزشک خود مشورت کنید تا دریابید کدام ترکیب برای شما بهتر است.
  • درمان شقاق مقعدی با عسل نیز امکان پذیر است. به منظور درمان شقاق مقعدی با عسل مقداری از عسل را روش موضع بمالید و بگذارید بماند. در واقع هر بار پس از اجابت مزاج، با دستمال کاغذی موضع را خشک کنید و بلافاصله از عسل به صورت موضعی استفاده کنید.
  • روش دیگر برای درمان شقاق مقعدی در طب سنتی مصرف موضعی ترکیبی از مقدار مساوی روغن زیتون و موم طبیعی عسل است. به منظور درمان شقاق مقعدی در طب سنتی این ترکیب را کمی حرارت دهید تا موم آب شود. سپس مانند روش فوق آن را پس از هر بار اجابت مزاج و خشک کردن موضع روی محل بمالید.
  • راه دیگر برای درمان شقاق با داروهای گیاهی استفاده از آلوئه ورا است. به جهت درمان شقاق با داروهای گیاهی از یک برگ تازه آلوئه ورا، یک برش کوچک بردارید و ژل آن را خارج کنید و روی موضع روزی چند بار بمالید.
  • به منظور درمان سنتی شقاق مقعدی مقداری روغن اسطوخدوس را در وان آب گرم بریزید و خوب در آب حل کنید. نشستن در وان حمام به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با این ترکیب، به کاهش درد و درمان سنتی شقاق مقعدی کمک می کند.
  • گیاه آذان الحمار نیز در درمان خانگی شقاق مقعدی کاربرد دارد. به منظور درمان خانگی شقاق مقعدی با مقداری از گیاه خشک آذان الحمار دمنوش تهیه کنید و سپس وقتی کاملا خنک شد این دمنوش را به صورت موضعی روزی دو تا سه بار به محل بمالید.

درمان دارویی شقاق مقعدی

درمان دارویی شقاق مقعدی در صورتی که تا شش هفته درمان نشود ضروری است.شقاق می‌تواند از طریق اقدامات پیشگیرانه خاص و تجویز دارو درمان شود:

  • پزشک شما می‌تواند یک بی حس کننده موضعی مانند کرم لیدوکاین، پماد برای درمان شقاق یا شیاف برای جلوگیری از ایجاد درد مقعد تجویز کند.
  • کرم یا پماد نیتروگلیسیرین برای درمان شقاق مورد استفاده قرار می گیرد. با دوز دو درصد به وسیله کاهش فشار اسفنکر،منجر به درمان شقاق می شود. پماد نیتروگلیسیرین برای درمان شقاق باید به مقدار کم استفاده شود چون عوارض جانبی نظیر غش ناشی از کاهش فشار،سردرد و احساس سبکی در سر دارد.
  • تری نیترات گلیسریل جریان خون مقعد را بهبود می بخشد. این محلول عضلات اسفنکر داخلی مقعد را شل می‌کند،اسپاسم را کاهش می‌دهد و شقاق را به سرعت درمان می کند.
  • درمان شقاق مقعدی با بوتاکس نیز امکان پذیر است. بوتاکس یا سم بوتولینوم باعث بی حسی فوری ماهیچه ها می شود.برای کاهش تنش عضلانی و کمک به درمان شقاق فوق‌العاده است. به منظور درمان شقاق مقعدی با بوتاکس ، بوتاکس باید به اسفنکر داخلی مقعد تزریق شود.
  • نیفدیپین و دیلتیازم فشار اسفنکر داخلی مقعد را به وسیله مهار کلسیم کاهش می دهند.مسدود کننده کلسیم نامیده می‌شوند و به حالت پماد مقعدی و داروهای خوراکی موجود هستند.
مطلب مرتبط:  راهنمای کامل درمان فیستول مقعدی با طب سنتی و طب مدرن

اگر داروها در بهبود شرایط شما ناتوان باشند ممکن است مجبور شوید برای رفع شقاق از عمل جراحی شقاق با لیزر استفاد کنید. عمل جراحی شقاق با لیزر به نام برداشت اسفنکر داخلی جنبی خوانده می‌شود و مستلزم ایجاد برشی کوچک در عضله اسفنکر داخلی برای از بین بردن فشار داخل مقعد می‌باشد.

رژیم غذایی شقاق مقعد

حرکات روده ای شما وابسته به غذایی است که می خورید.اطمینان حاصل کنید که یک رژیم غذایی متعادل را برای جلوگیری از یبوست دنبال می‌کنید تا مدفوعتان شل تر و حرکات روده تان منظم‌تر شود.رژیم غذایی تأثیری مستقیم بر درمان شقاق مقعدی دارد بنابراین مطمئن شوید تمام تلاشتان را برای اصلاح رژیم غذایی انجام می دهید.این کار روند دردناک عبور مدفوع را آسانتر می‌کند و به فرآیند بهبودی از طریق اجتناب از ساییدگی و پارگی سرعت می بخشد.

غذاهای پرفیبر را هر روز در رژیم غذایی خود بگنجانید.میوه ها،سبزیجات،حبوبات و غلات سبوس دار انتخابهای خوبی هستند.این مواد مدفوع شما را نرم می کنند،حرکات روده را آسانتر نموده و تنش عضلات آسیب دیده را به حداقل می رسانند.

از مصرف مواد غذایی تند و غذاهایی که به سختی هضم می‌شوند بپرهیزید زیرا باعث می‌شوند التهاب بیشتر شده و دفع مدفوع سخت‌تر گردد.مانند فلفل،ذرت بوداده،دانه های تند و غیره.

کم آب شدن بدن می‌تواند دفع مدفوع را با سختی همراه کند،بنابراین در طول روز مقدار زیادی آب،آبمیوه و مایعات دیگر بنوشید.در حالت ایده‌آل باید در هر روز حداقل هشت تا ده لیوان آب بنوشید.رنگ ادرار شما می‌تواند کم آبی بدنتان را نشان دهد.در شرایط عادی باید مانند آب شفاف باشد یا زرد کم رنگ.

اگر فکر می‌کنید بدنتان نیاز دارد،می‌توانید از دکتر خود بخواهید تا برایتان مکمل های حاوی فیبر تجویز کند.

پیشنهاداتی برای شقاق مقعد

هر روز مقداری ورزش کنید.باید برخی تمرینات ملایم را حدود دو ساعت و نیم در هفته انجام دهید.اگر تمریناتتان سنگین باشد،معمولا یک ساعت و نیم در هفته کافی است.

برای رهایی از التهاب بافتی،می توانید در وان آب گرم حدود نیم ساعت تا یک ساعت بنشینید.روزانه این کار را دو تا سه بار انجام دهید.این روند به شل شدن و بهبود عضلات اسفنکر داخل مقعد و درمان شقاق مقعدی کمک می کند.

کلیپ درمان شقاق مقعد با روش هومیوپاتی هند توسط دکتر رامش بابو. زیرنویس اختصاصی توسط مجله خلایق:

منبع: home-remedies-for-you

درمان شقاق مقعدی با داروهای گیاهی

درمان شقاق مقعدی با داروهای گیاهی ، درمان شقاق مقعدی با طب سنتی ، درمان شقاق مزمن با طب سنتی ، درمان گیاهی شقاق مقعدی ، درمان شقاق مقعدی با عسل ، درمان دارویی شقاق مقعدی ، پماد برای درمان شقاق ، پماد نیتروگلیسیرین برای درمان شقاق ، درمان شقاق مقعدی با بوتاکس ، عمل جراحی شقاق با لیزر ، درمان شقاق مقعدی در طب سنتی ، درمان شقاق با داروهای گیاهی ، درمان سنتی شقاق مقعدی ، درمان خانگی شقاق مقعدی ، علت بیماری شقاق ، علائم شقاق مقعدی ، درمان شقاق مقعدی

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها