راهنمایی هایی برای درمان تنگی دریچه آئورت قلب

تنگی‌ دریچه آئورت قلب مهم‌ترین بیماری دریچه‌ای قلب در کشورهای توسعه‌ یافته است که بیشتر افراد بالای ۶۵ سال را مبتلا می‌ سازد.

آئورت بزرگترین سرخرگ بدن می‌باشد که خون را از بطن چپ قلب دریافت و به اعضای بدن می‌رساند.

تنگى دژنراتیو (دریچه‌ هاى شدیداً کلسیفیه) شایع‌ترین علت تعویض دریچه آئورت قلب در بزرگسالان است.

بسیاری از بیماران دچار تنگی بی‌ علامت آئورت، مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی همزمان نظیر فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری شریان کرونر نیز هستند که این موارد را هم باید با دقت ارزیابی و درمان کرد.

تنگی دریچه آئورت قلب با عوارض و مرگ و میر بیشتری نسبت به دیگر بیماری‌های دریچه‌ای قلب همراه است.

تنگی دریچه آئورت قلب

تنگى دریچه آئورت قلب در جوانان به احتمال زیاد یک مشکل مادرزادى است (دریچه آئورت دو لتی). بروز تنگی قابل‌ توجه آئورت در افراد مبتلا به دریچه آئورت دو لتی مادرزادی زودتر رخ می‌ دهد.

با وجودی که میزان بقا در بیماران بی‌ علامت نرمال است اما پس از ظهور علایم به طور چشمگیری کاهش می‌ یابد.

علل تنگی دریچه آئورت قلب

تنگی دریچه آئورت اغلب در اثر تنگی مادرزادی و یا احتمالاً به‌ علت آهکی شدن (کلسیفیکاسیون) دریچه به‌ دنبال تب روماتیسمی ایجاد می‌ شود.

علایم تنگی‌ دریچه آئورت قلب

علایم کلاسیک تنگی آئورت شامل علایم نارسایی قلب مثل تنگی نفس فعالیتی، آنژین و سنکوپ است. ظهور این علایم ، نشان‌دهنده تنگی قابل‌ ملاحظه آئورت بوده و در این شرایط باید لزوم تعویض دریچه را مد نظر قرار داد.

برخی از بیماران مبتلا به تنگی شدید آئورت (به ویژه سالمندان)، ممکن است با علایم مبهمی مراجعه کنند و در ابتدا تنها علایمی به صورت کاهش تحمل فعالیت بدون مشخص بودن علایم کلاسیک بیماری را بروز دهند.

مطلب مرتبط:  بیماری جذام چیست ؟ پیشگیری و درمان بیماری خطرناک جذام یا خوره

برخی دیگر ممکن است شروع حادتری داشته باشند و گاهی علایم بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای همراه تسریع می‌ شوند مثلا فیبریلاسیون دهلیزی (AF) در نتیجه کاهش پرشدگی دهلیز، می‌تواند منجر به بروز علایم نارسایی قلب شود.

گاهی شروع داروهای ضد فشارخون و یا وازودیلاتور به منظور درمان فشار خون یا درد سینه در بیمار با تنگی آئورت بی علامت شناخته نشده، موجب بروز سنکوپ گردد.

عوارض تنگی دریچه آئورت قلب

هیپرتروفی بطن چپ

نارسایی قلبی

درمان تنگی دریچه آئورت قلب

درمان داروئی موثری برای تنگی آئورت وجود ندارد. کنترل عوامل خطر (مثل بیماران کرونری قلب) موجب کاهش پیشرفت آن می شود.

تعویض دریچه آ‌ئورت قلب تنها درمان موثر برای تنگی آئورت شدید است. ترمیم دریچه آئورت توصیه نمی شود.

مصرف داروی ضد انعقادی وارفارین ضروری است.

پیشرفت تنگی خفیف تا متوسط آئورت در بیماران درمان شده با استاتین‌ها به طور معنی‌ داری کمتر می شود، اما از پیشرفت همودینامیک تنگی شدید آئورت پیشگیری نمی کند.

نزدیک به نیمی از بیماران دچار تنگی آئورت، به فشار خون بالا نیز مبتلا هستند. درمان فشار خون بالا در بیماران مبتلا به تنگی بی‌ علامت آئورت توصیه می‌ شود. اما بیماران دچار تنگی آئورت ممکن است به داروهای ضد فشار خون حساسیت ویژه‌ای داشته باشند و عوارض بروز کند.

قطع مصرف سیگار

شرکت منظم در ورزش ولی کنترل شده از نظر شدت

رژیم غذایی مناسب و صحیح

کنترل قند خون و کلسترول بالا

درمان تنگی دریچه آئورت قلب در طب سنتی

قرص خون : مواد مورد نیاز برای تهیه این دارو عبارتند از ملک ازرق (مقل ازرق) یک قسمت، آب تره ۴ قسمت، هلیله سیاه یک قسمت، بلیله یک قسمت، آمله (املج) مغش (خالص بدون پوسته) یک قسمت.

مطلب مرتبط:  مسمومیت حاملگی چیست ؟ راههای درمان مسمومیت بارداری

آب تره را روی مقل ازرق بریزید و بگذارید به مدت یک ماه سرپوشیده بماند. سپس خمیر حاصل را با سه ماده پودر شده دیگر ترکیب نمایید و خوب ورز دهید و به صورت حبه حبه در آورید.(این دارو به صورت آماده نیز در عطاری ها موجود است.فقط از عطاری های معتبر تهیه شود.)

نحوه مصرف : دوز مصرف در افراد مختلف متفاوت است و باید پزشک طب سنتی با تجربه و متخصص در این مورد نظر دهد. (در کودکان و زنان باردار کمتر استفاده می شود).

در تابستان یک مثقال و در زمستان دو مثقال.

چهار حبه به صورت ناشتا و چهار حبه موقع خواب.

نکته مهم : هنگام استفاده از این ترکیب از خوردن باقلا، ماهی و سرکه اجتناب شود.

مصرف داروی شافیه

مصرف داروی جامع آب به و کدو حلوایی

تذکر: همه داروهای طب سنتی فوق از عطاری ها قابل تهیه هستند اما به شدت توصیه می‌ شود درمان این بیماری را در صورت تمایل به طب سنتی، زیر نظر یک متخصص با تجربه طب سنتی انجام دهید.

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها