درمان تنگی کانال نخاعی با داروهای گیاهی

درمان تنگی کانال نخاعی با داروهای گیاهی : یکی از علل شایع کمر درد، تنگی کانال نخاعی است.

تنگی کانال نخاعی گردن و کمر بیماری افراد میانسال و مسن است. نخاع در درون کانال استخوانی قرار دارد که از پشت سر هم قرار گرفتن مهره ها تشکیل شده است. اگر به دلایلی این کانال تنگ شود فضای مورد نیاز نخاع کم شده و به آن فشار وارد می شود. در ادامه روشهای درمان تنگی کانال نخاعی با داروهای گیاهی آورده می شود.

این فشار همچنین به اعصابی که از نخاع خارج شده و به اندام تحتانی می رود وارد گشته که موجب بروز علائم بیماری می شود. کانال نخاعی در هر قسمتی از مسیر خود می تواند تنگ شود.

درمان تنگی کانال نخاعی با داروهای گیاهی ، درمان تنگی کانال نخاعی با داروی گیاهی ، درمان تنگی کانال نخاعی با طب سنتی ، درمان گیاهی تنگی کانال نخاعی ، داروی گیاهی برای تنگی کانال نخاعی

درمان تنگی کانال نخاعی با داروهای گیاهی

درمان تنگی کانال نخاعی ، درمان تنگی کانال نخاعی با طب سوزنی ، عمل جراحی تنگی کانال نخاعی ، ورزش برای تنگی کانال نخاعی ، علائم تنگی کانال نخاعی گردن

این تنگی در ستون فقرات گردنی و یا کمری علائم متفاوتی دارد.

علل تنگی کانال نخاعی

لغزش مهره به ویژه در موارد لیزخوردگی‌ های شدید

عفونت‌ها

بیماری استئوآرتروز (آرتروز)

هر عامل فضاگیر و توده مانندی که باعث فشار به نخاع یا ریشه‌های عصبی گردد. (مثلاً فشارهای ناشی از تومورها)

اختلال در وضعیت مفاصل بین مهره‌ای پشتی

تنگ شدن کانال نخاع به علت رشد استخوان و بافت های دیگر به داخل این کانال است و این رشد بافت های اضافی، جزئی از روند پیری و مسن شدن است. در حقیقت این بیماری معمولاً در افراد بالای ۵۰ تا ۶۰ سال دیده می شود. معمولاً در خانم ها با علائم بیشتری بروز کرده و بیشتر نیاز به درمان پیدا می کند.

شروع این بیماری با پیر شدن دیسک بین مهره ای است. با افزایش سن، دیسک بین مهره ای محتوای آب خود را از دست داده و چروکیده و کوچک می شود.

کاهش ارتفاع دیسک موجب می شود مهره ها به یکدیگر نزدیک تر شوند و این نزدیک شدن مهره ها دو مشکل را ایجاد می کند. یکی اینکه سوراخ یا دهانه ای که بین دو مهره مجاور هم و در دو طرف آنها قرار دارد تنگ می شود.این دهانه ها محل خروج ریشه های عصبی از نخاع هستند. پس به این اعصاب فشار وارد می شود.

مشکل دیگر اینست که با نزدیکتر شدن مهره ها به هم، فشار بیشتری به مفاصل بین مهره ها وارد می شود که آنهم به نوبه خود موجب آرتروز و سائیدگی مفصل می شود.

مطلب مرتبط:  راهنمای کمردرد ، لغزش مُهره یا مهره‌ رانش در بیماری اسپوندیلولیستزیس

هر مفصلی که سائیده می شود شروع به ساختن استخوان های اضافه در اطراف خود میکند. همچنین لیگامان های اطراف مفصل هم کلفت تر می شوند. مفاصل بین مهره ای هم همین کار را می کنند.

این استخوان های اضافی و لیگامان های کلفت شده، دهانه بین مهره ای و کانال نخاع را تنگ تر می کند. مجموعه این عوامل موجب افزایش فشار بر روی ریشه های عصبی می شوند که در حال خروج از نخاع هستند.

در بعضی افراد کانال نخاعی به صورت مادرزادی تنگ است. این وضعیت در مردان بیشتر دیده می شود و علائم آن معمولاً در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی بروز می کند.

علائم تنگی کانال نخاعی گردن و کمر

برخی از علائم تنگی کانال نخاعی گردن و کمر در ذیل آورده می شود.

کمردرد

درد سوزاننده در باسن و اندام های تحتانی

احساس بی حسی یا گزگز و سوزن سوزن شدن در باسن و ران و ساق پا

ضعیف شدن عضلات ران و ساق. احساس ضعف و سنگینی در هر دو اندام. ممکن است بیمار کلاً توانایی بالا آوردن مچ پایش را از دست بدهد و موقع راه رفتن پایش را روی زمین بکشد.

درد با نشستن و خم شدن به جلو کمتر می شود.

معمولاً شدت درد به هنگام صاف کردن تنه افزایش می یابد.

درمان تنگی کانال نخاعی

روشهای درمان تنگی کانال نخاعی در ذیل آورده می شود.

فیزیوتراپی و ورزش برای تنگی کانال نخاعی : شامل انجام نرمش هایی برای افزایش قدرت انعطاف ستون مهره و افزایش قدرت عضلات شکم و عضلات اطراف ستون مهره

کشش ستون مهره

دارو های ضد التهاب مثل بروفن یا سلکسیب با کاهش التهاب در اطراف عصب میتوانند شدت علائم را کاهش دهند.

تزریق کورتیکوستروئید : با تزریق این داروها در اطراف نخاع التهاب کاهش پیدا کرده و درد و علائم حسی کمتر شوند.

درمان تنگی کانال نخاعی با طب سوزنی : ممکن است در بعضی افراد درد و علائم را کاهش دهد.

مانیپولاسیون : ممکن است در بعضی افراد بتواند درد را کاهش دهد.

در افرادی که به درمان های غیر جراحی جواب کافی نمی دهند و درد و علائم حسی زندگی روزمره آنها را مختل کرده است از عمل جراحی تنگی کانال نخاعی استفاده می شود.

عمل جراحی تنگی کانال نخاعی (لامینکتومی) : در این روش قسمتی از استخوان های طبیعی مهره، استخوان های اضافی تشکیل شده و لیگامان های کلفت شده خارج می شوند.

مطلب مرتبط:  سندرم داون چیست ؟ راهنمایی های برای درمان مبتلایان سندرم داون

جوش دادن با فیوژن مهره ها : در کسانی انجام می شود که در آنها سائیدگی مفاصل بین مهره ای موجب ناپایداری مهره ها شده است. در این روش جراحی بعد از دکمپرشن و برداشتن فشار از روی اعصاب، مهره های مجاور به هم جوش داده می شوند. در این روش از پیوند استخوان و از وسایل فلزی مانند پیچ و میله ممکن است استفاده شود تا مهره ها زودتر و بهتر جوش بخورند.

درمان تنگی کانال نخاعی با داروهای گیاهی

– جهت درمان تنگی کانال نخاعی با داروی گیاهی روغن سیاه دانه یا روغن بادام تلخ را به شکل خیس روی کانال نخاع بمالید. روزانه سه مرتبه صبح، ظهر و شب به مدت ۱۴ روز.

– پس از این مرحله و جهت درمان تنگی کانال نخاعی با طب سنتی بعد از ۱۴ روز روغن مالی، باید روی دو طرف کانال ۷ عدد بادکش گذاشته شود که این کار توسط متخصص با تجربه طب سنتی انجام می گیرد.این کار هر دو روز یک بار، چهارده دفعه انجام می‌شود.

ماساژ کتف تا پایین روزی ۲ مرتبه به منظور درمان تنگی کانال نخاعی با طب سنتی توصیه می شود.

– به منظور درمان تنگی کانال نخاعی با داروی گیاهی روغن بنفشه پایه کنجد یا قطره مرزنجوش با داروی جامع را به صورت مرتب در بینی بچکانید.

– در صورت فلجی مصرف داروی شافیه و داروی پیامبر یک روش درمان گیاهی تنگی کانال نخاعی محسوب می شود.

روغن ۴۰ گیاه یا تعدادی از روغن های با مزااج گرم جهت درمان گیاهی تنگی کانال نخاعی باید روی محل مالش داده شود.

– سویق جو یک داروی گیاهی برای تنگی کانال نخاعی است. سویق جو شسته آماده کرده و میل نمایند.

چند داروی گیاهی برای تنگی کانال نخاعی که در فوق ذکر شد در اکثر عطاری ها وجود دارد اما خلایق به شدت توصیه می‌کند در صورت تمایل به درمان تنگی کانال نخاعی با داروهای گیاهی اجازه دهید پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی این موارد را برای شما تجویز کند.

درمان تنگی کانال نخاعی با داروهای گیاهی

درمان تنگی کانال نخاعی با داروهای گیاهی ، درمان تنگی کانال نخاعی با داروی گیاهی ، درمان تنگی کانال نخاعی با طب سنتی ، درمان گیاهی تنگی کانال نخاعی ، داروی گیاهی برای تنگی کانال نخاعی ، درمان تنگی کانال نخاعی ، درمان تنگی کانال نخاعی با طب سوزنی ، عمل جراحی تنگی کانال نخاعی ، ورزش برای تنگی کانال نخاعی ، علائم تنگی کانال نخاعی گردن

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
5 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها