راهنمای درمان دکولمان جفت یا جدا شدگی جفت+اورژانسی

دکولمان جفت یا جدا شدگی جفت به معنی جدا شدن ناگهانی جفت از آندومتر می‌باشد که می‌ تواند ناقص یا کامل باشد.

چون در جدا شدگی جفت کامل، خون مادر به جفت نمی‌ رسد از این‌ رو جنین دچار هیپوکسی می‌ شود و اگر زایمان به سرعت (اغلب با روش سزارین) انجام نشود جنین قطعاً می‌ میرد. معمولاً دکولمان با خونریزی مادر همراه است.

جدا شدن جفت از محل لانه گزینی آن، معمولا در سه ماه آخر بارداری رخ می دهد.خونریزی ناشی از پارگی جفت ممکن است به صوت مخفی باشد به طوری که در داخل رحم جمع شود و یا خونریزی خارجی باشد که خون از واژن خارج گردد.

جدا شدگی جفت

خونریزی مخفی شیوع کمتری دارد و با خطرات جنین و مادری بیشتری همراه است. در صورت مشاهده علایم باید هر چه سریع تر تحت مراقبت قرار گیرد و در صورت تاخیر در مراجعه احتمال جدایی وسیع جفت که منجر به مرگ جنین می شود افزایش می یابد.

علایم دکولمان جفت

جدا شدگی جفت از دیواره رحم به مقدار کم باعث خونریزی، درد مختصر یا تنها احساس ناراحتی شده و جنین سالم می ماند.

اگر جداشدگی جفت از دیواره رحم به مقدار زیاد علائمی نظیر خونریزی شدید، درد شدید در پایین شکم یا پایین کمر، سفت شدن شکم و احساس درد در شکم به هنگام لمس شکم، شوک (در این حالت قلب تندتر می زند، تنفس تندتر می شود و به بیمار حالت منگی یا گیج زدن دست می دهد) دیده می شود.

همچنین در ابن موارد زجر جنین (به طوری که ضربان قلب جنین قابل شنیدن نباشد)، انعقاد خون در داخل رگهای بدن (به هنگام جدا شدن جفت، برخی مواد از آن به خون مادر وارد می شوند و باعث انعقاد گسترده خون در داخل رگهای مادر می شوند) نیز دیده می شود.

مطلب مرتبط:  آنتی بیوتیک های گیاهی مصرف کنید تا بیماری هرچه بگردد، نتواند شما را پیدا کند!

به علت مصرف شدن بیش از حد مواد انعقادی در داخل رگهای بدن مادر و ناکافی بودن آنها برای بند آوردن خونریزی، امکان دارد خونریزی هایی در نقاط مختلف بدن دیده شوند، مثلاً خونریزی از بینی، خونریزی در ادرار، خونریزی از نواحی زخم شده، خونریزی داخل پوستی، پدید آمدن نقاط گرد و قرمز رنگ در پوست.

علل دکولمان جفت

علت اصلی این عارضه شناخته نشده است اما برخی عوامل می توانند تاثیر گذار باشند.

عوامل افزایش دهنده خطر عبارتند از :

سن بالاتر از ۳۵ سال، زیاد بودن تعداد بارداری های قبلی، عوامل خانوادگی (در زنانی که دچار پارگی جفت شدید بوده اند، احتمال وقوع در خواهران آنان دو برابر می شود)، فشار خون بالا، مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی، استعمال دخانیات، زایمان زودرس، سابقه پارگی جفت در بارداری های قبلی، لیومیوم (شایع ترین تومور خوش خیم دستگاه تناسلی) و وارد آمدن ضربه مستقیم به رحم.

عوارض جدا شدن جفت

شوک یا خونریزی به حدی که زندگی مادر را به مخاطره اندازد.

مرگ جنین و مادر

آسیب به مغز جنین. ۱۰ تا ۱۷ درصد از مادرانی که دچار جدا شدگی جفت قبل از زایمان می شوند، در یکی از بارداری های آینده دچار این وضعیت خواهند شد.

درمان جدا شدن جفت

جدا شدگی جفت قبل از زایمان یک اورژانس است، اما معمولاً زمان برای اخذ توصیه های لازم با تلفن و ترتیب دادن انتقال بدون خطر به بیمارستان به حد کافی وجود دارد. اگر جدا شدگی جفت خفیف باشد، امکان دارد که بتوانید پس از معاینه به خانه باز گردید و در تخت استراحت نموده و تحت مراقبت دقیق قرار بگیرید. به غیر از موارد خفیف، بستری در بیمارستان ضروری است .

مطلب مرتبط:  راهنمای جامع درمان گیاهی عفونت بیضه و درمان دارویی اپیدیدیمیت

جراحی برای تولد نوزاد به روش سزارین یا گاهی اوقات زایمان طبیعی

اگر زایمان فوری ضروری باشد، برای شروع شدن و تسریع زایمان از اکسی توسین استفاده می شود. تزریق وریدی مایعات (سرم درمانی ) ممکن است ضروری باشد.

امکان دارد که برای جایگزین کردن خون از دست رفته نیازی به تزریق خون باشد.

اگر معلوم شد که جداشدگی خفیف بوده و شما می توانید در خانه تحت مراقبت باشید، تا زمان قطع خونریزی و رفع سایر علایم، در تخت استراحت نمایید. فعالیت های عادی خود را تا زمانی که دستورالعمل اختصاصی جهت آن داده نشده است از سر نگیرید.

اگر در خانه در حال استراحت هستید، رژیم غذایی عادی خود را ادامه دهید.

اگر در بیمارستان بستری هستید، امکان دارد که تا زمان تصمیم گیری درباره عمل جراحی، یک رژیم منحصراً مایعات برای شما تجویز شود. در صورتی که مشخص شد که جراحی احتمالاً انجام نخواهد شد، جامدات اضافه خواهند شد. علت اتخاذ این روش آن است که در صورت ضرورت انجام جراحی اورژانس، رژیم حاوی جامدات ممکن است باعث بروز عوارضی شود.

در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید :

اگر دچار خونریزی به هنگام بارداری شدید. این مسأله واقعاً یک اورژانس است.

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها