گرید بندی کبد چرب / درمان بیماری کبد چرب با طب سنتی

درمان بیماری کبد چرب با طب سنتی : بیماری کبد چرب غیر الکلی یک التهاب کبدی است که در اثر تجمع بیش از اندازه ی چربی در بافت کبد ایجاد می شود.

وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای ۵ تا ۱۰ درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود. در بیماری کبد چرب تجمع بیش از حد چربی در کبد باعث اختلال در فعالیت طبیعی بافت کبد می گردد و می تواند سیر پیشرونده پیدا کند و باعث نارسایی کبد و یا سیروز کبدی گردد. در ذیل عکس کبد چرب را مشاهده می کنید.(به منظور بررسی درمان بیماری کبد چرب با طب سنتی و طب مدرن با ما همراه باشید.)

گرید بندی کبد چرب ، درجه بندی کبد چرب در سونوگرافی ، انواع گرید کبد چرب

درمان بیماری کبد چرب با طب سنتی

گرید بندی کبد چرب ، درجه بندی کبد چرب در سونوگرافی ، انواع گرید کبد چرب

کبد به وزن تقریبی ۱۵۰۰ گرم، بزرگترین غده‌ی بدن است. این عضو حیاتی برای انجام بیشتر اعمال متابولیک بدن ضروری بوده و بیش از ۵۰۰ عمل مختلف را انجام می‌دهد. کارهای اصلی آن عبارتند از متابولیسم کربو هیدرات، پروتئین و چربی، ذخیره و فعال کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی، تبدیل آمونیاک به اوره، متابولیسم استروئیدها، عمل کردن به‌ عنوان یک صافی برای محافظت بدن در برابر مواد مضری که به‌ خون سرازیر می‌شوند.

انواع گرید کبد چرب

انواع گرید کبد چرب عبارت است از :

کبد چرب غیر الکلی. زمانی رخ می‌دهد که کبد در شکستن چربی ها دچار مشکل می‌شود و با جمع شدن چربی در بافت‌ های کبد، فرد دچار کبد چرب می‌گردد. این بیماری با مصرف الکل مرتبط نیست و در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی و یا زخم و سپس نارسایی کبدی می‌گردد.

کبد چرب الکلی. از اولین مراحل بیماری های کبدی مربوط به الکل است. کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی ها نیست.

کبد چرب در بارداری و حاملگی. هرچند این نوع از کبد چرب خیلی نادر است با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می‌تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد. بیماری می‌تواند باعث نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید یا خونریزی شود.

گرید بندی کبد چرب

یک سیستم درجه بندی کبد چرب در سونوگرافی تشخیص داده می‌شود وجود دارد که اصطلاحاً گرید بندی کبد چرب نامیده می شودانواع درجه بندی کبد چرب در سونوگرافی عبارتند از کبد چرب گرید۱ که فرم ساده کبد چرب است و در عملکرد کبد دخالت ندارد ولی نیاز به مدیریت بیماری وجود دارد. کبد چرب گرید ۲ شرایطی از کبد است که نیاز به مداخله پزشکی دارد. یعنی چربی متوسط و آسیب وجود دارد. کبد چرب گرید ۳ که حالت شدید بیماری است و معمولا علائم بیماری وجود دارد.

علت چرب شدن کبد چیست؟

عادات و رفتارهای غلط بسیاری ایجاد کننده این بیماری هستند که بارزترین و مهم ترین آنها مصرف الکل و مشروبات الکلی، مصرف مواد غذایی چرب، اضافه وزن، نداشتن فعالیت بدنی سالم یعنی همان ورزش و تحرک مفید، سوء تغذیه، فشار خون بالا، مصرف داروهایی همچون آسپرین و تتراسایکلین هستند.

هفتاد درصد بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب چاق هستند.

دیابت و بالا بودن چربی‌ های خون نیز از علل زمینه‌ ای آن می باشند.

کاهش ناگهانی وزن، سوء تغذیه، تغذیه وریدی و گرسنگی طولانی مدت.

انجام بعضی از جراحی‌ های شکم شامل برداشتن کیسه صفرا، برداشتن قسمتی از روده یا معده، جراحی روی لوزالمعده و مصرف بعضی از داروهای خاص شامل هورمون استروژن، کورتون (استروئیدها، آمیودارون، تاموکسی فن، والپروات سدیم) نیز از علل زمینه ساز کبد چرب هستند.

در کودکان اختلالات مادر زادی شامل سوء جذب چربی‌ها، فیبروز سیستیک و بیماری ویلسون با کبد چرب همراه هستند.

رژیم غذایی نادرست، استرس درونی و نهفته، مصرف دارو بیش از حد معمول، مصرف غذاهای فست فودی و ابتلا به سندرم متابولیک.

علایم بیماری کبد چرب چیست؟

از آنجا که بیماری کبد چرب سیر پیشرونده دارد می تواند در مراحل اولیه بدون علامت باشد تا زمانی که عواقب کبد چرب بر عملکرد کبد ایجاد شود.

کبـد چرب ساده معمولا به شکل اتفاقی کشف می‌شود و ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماران مبتلا به آن نشانه‌ای ندارند و برای بیماری‌های دیگر به پزشک مراجعه می‌کنند و پزشک بر حسب اتفاق متوجه کبـد چرب آنها می‌شود، اما گاهی احتمال دارد بیمار علاوه بر احساس خستگی، علائمی از قبیل احساس ضعف، کاهش وزن و دردهایی در ناحیه کبد وجود داشته باشد.

درمان بیماری کبد چرب با طب سنتی

از جمله علایم بیماری کبد چرب تمایل به پرخوری (از نشانه های اولیه ابتلا، پرخوری یا احساس گرسنگی در همه زمان ها علاوه بر داشتن میل شدید به مصرف قند)، اضافه وزن و چاقی، سطح چربی خون بالا و تری گلیسیرید، ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و احساس خستگی همیشگی است.

مطلب مرتبط:  مختصری درباره بیماری تولارمی یا تب خرگوش

خطر ابتلا به مرحله پیشرفته کبد چرب غیر الکلی در کسانی که اعضای درجه یک خانواده شان نیز به این بیماری مبتلا بوده اند، ۱۳ برابر بیشتر است.

برای تشخیص کبد چرب چند آزمایش کبد چرب شامل سونو گرافی، نمونه برداری از کبد و مطالعه میکروسکوپی بر روی آن و و در موارد کمتر شایع از سی تی اسکن استفاده می شود.

عوارض بیماری کبد چرب

در اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب، مشکل جدی برای کبد ایجاد نمی‌شود.

عواقب کبد چرب در تعداد اندکی از بیماران با گذشت زمان شامل ایجاد بافت جوشگاهی و فیبروز کبدی شده و در نهایت منجر به سیروز و نارسایی کبد می‌شود.

پیشگیری از کبد چرب

اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی چاق هستند، از جمله راههای پیشگیری از کبد چرب ،کاهش وزن است. برای کاهش وزن، انتخاب رژیم غذایی برای کبد چرب نیز باید به درستی صورت پذیرد زیرا کاهش وزن سریع با رژیم های برق آسا خود می تواند سیر بیماری را بدتر نماید. انتخاب منطقی رژیم غذایی و کاهش وزن زیر نظر متخصص تغذیه و با کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هفته توصیه می گردد.

رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب شامل رژیم غذایی پر کربوهیدرات که حاوی میزان قابل توجهی سبزی و میوه و مواد غذایی پرفیبر باشد، معمولا بهترین انتخاب برای افراد مبتلا است.

به عنوان یک برنامه غذایی برای کبد چرب ،کاهش چربی مصرفی، به ویژه چربی های اشباع شده و جایگزینی آنها با چربی های غیر اشباع که در روغن زیتون و ماهی وجود دارند، توصیه می گردد.

ورزش برای کبد چرب و رفع مشکل ضروری است. بر همین اساس بهترین ورزش برای کبد چرب داشتن پیاده روی منظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز است. اگر شما وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، پیاده روی در مسیر کار یا پارک را می توانید جایگزین کنید.

کنترل بیماری های زمینه ای متابولیک، کنترل دیابت و چربی های خون در بیماران مبتلا به کبد چرب، نقش کمک کننده ای در بهبود این بیماری دارد. همانطور که می دانید از اصول مهم کنترل بیماری های متابولیک، رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم است. بنابراین رعایت اصول پرهیز غذایی برای کبد چرب که توسط پزشک تجویز شده است توصیه می شود.

درمان کبد چرب

بهترین درمان برای کبد چرب رفع اختلالات زمینه ساز بیماری است. در کودکان علل زمینه‌ای مانند دیابت، سوء جذب چربی، چاقی، ماراسموس، کواشیورکور، بیماری ویلسون و فیبروز سیستیک باید مهار و درمان شوند.

استفاده از داروهای کاهنده قند خون در بیماران دیابتی و استفاده از داروهای کنترل کلسترول از راه‌های مفید برای درمان کبد چرب است.

در کبد چرب مقاومت به انسولین شایع بوده و داروهایی که مقاومت به انسولین را درمان می‌کنند مانند متفورمین که بهترین دارو برای درمان کبد چرب است موجب بهبود آنزیم‌های کبدی می‌شوند.

مصرف ویتامین E باعث کاهش آسیب به سلولهای کبدی و بهبود آنزیم‌های کبدی می‌شود ولی چون با خطر افزایش بیماری های قلبی همراه است، مصرف دراز مدت آن توصیه نمی‌شود.

استفاده از آب سبزیجات، محصولات و فرآورده های سویا، منابع ویتامین ث و سلنیوم که در غذاهای دریایی وجود دارد توصیه می شود.

چه غذاهایی برای کبد چرب مضر است؟ غذاهایی که برای کبد چرب مضر است عبارتند از مواد غذایی فریز شده و زود پز شده، انواع ترشیجات، رب های گوجه و انار، انواع سس ها، مصرف زیاد نمک، چای پر رنگ، فست فودها، آب نوشیدن به همراه غذا، نوشیدن دوغ به همراه غذا، تنقلات شور، روغن های سرخ کردنی.

دیگر مواد غذایی مضر برای کبد چرب عبارتند از غذاهای سرخ شده و آماده و هر گونه مارگارین، مواد لبنی از قبیل شیر، پنیر، خامه، بستنی و ماست و انواع نوشابه های صنعتی.

غذاهایی که برای کبد چرب مفید است و بهترین مواد غذایی مناسب برای درمان کبد چرب عبارتند از سیر و پیاز خام، انواع کلم (مثل بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل)، چغندر و آرتیشو (کنگر فرنگی).

چه میوه هایی برای کبد چرب مفید است ؟ میوه های مناسب برای کبد چرب عبارتند از انواع آلو، کشمش، زغال اخته، شاه توت، توت فرنگی، تمشک، پرتقال، گریپ فورت سرخ، طالبی، سیب و گلابی.

یک داروی گیاهی برای درمان کبد چرب آب لیمو ترش تازه در آب ولرم است. آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح به صورت ناشتا بنوشید(البته اگر ناراحتی معده ندارید). این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد. همچنین تولید صفرا را تحریک می کند، معده و روده را پاک می کند و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

درمان بیماری کبد چرب با طب سنتی

اولین درمان کبد چرب از نظر طب سنتی نوشیدن سرکه انگبین یا همان سکنجبین روزی یک لیوان است. طرز تهیه سکنجبین به این صورت است که عرق نعناع دو قسمت، سرکه طبیعی یک قسمت و دو قسمت از عسل طبیعی را با یکدیگر ترکیب می کنید.

مطلب مرتبط:  راهنمای درمان آبسه لوزه

با کلم، هویج، روغن زیتون طبیعی و آبغوره سالاد تهیه کنید و نوش جان نمایید.

میوه سیب را به صورت ناشتا صبح و شب با پوست آن میل کنید.

از جمله داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب ترکیب عرق کاسنی و عرق شاهتره از هر کدام یک لیوان به همراه مقداری عسل طبیعی است.

روش دیگر برای درمان خانگی کبد چرب این است که یک قاشق خاکشیر را به همراه یک قاشق ترنجبین در یک لیوان آب گرم بریزید و میل کنید.

یک دمنوش برای کبد چرب چای سبز است که تأثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی ها در اطراف کبد دارد.

مصرف گیاه خارمریم به صورت دمنوش در درمان کبد چرب مؤثر است.

ریشه زنجبیل برای کبد چرب مفید است. ۲ تا ۳ بار در هفته از آن استفاده کنید. مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل به ویژه در وعده هایی که غذای چرب خورده اید بسیار اهمیت دارد.

به دلیل اینکه خواص زردچوبه برای کبد چرب اثبات شده است از آن به عنوان چاشنی در همه غذاها می توانید استفاده کنید.

در رژیم غذایی خود روغن زیتون طبیعی را جایگزین روغن های صنعتی کنید.

از جمله مواد غذایی مفید برای کبد چرب حبوبات هستند. حبوباتی نظیر لوبیاها، نخودها، عدس و غیره می توانند در پیشگیری از پیشرفت کبد چرب تأثیرگذار باشند. حبوبات دارای پروتئین بالا، فیبر بالا و فاقد چربی اند و به همین خاطر در کاهش وزن بسیار کمک کننده خواهند بود.

روزی یک قاشق چایخوری سیاهدانه را با عسل طبیعی مخلوط کنید و خوب بجوید.

حجامت برای کبد چرب بسیار مفید است. حجامت را حتماً زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی انجام دهید.

درمان کبد چرب در طب اسلامی

به عقیده اساتید طب اسلامی علت اکثر بیماری های کبد و چربی کبد مربوط به نحوه خوردن آب است. مثلا نخوردن آب به صورت مکیدن و مستقیم وارد حلق کردن آن، خوردن آب بدون فاصله و بصورت پیوسته، در شب ایستاده نوشیدن، تندتند نوشیدن و وسط غذا نوشیدن و همچنین زیاد نشستن در دستشویی.

از نظر طب اسلامی بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب سنای مکی است که تمام چربی های بدن، حتی چربی دیواره شکم را خارج می کند. طریقه مصرف به این صورت است که چهار تا پنج گرمش را مثل چایی دم کنید و یک لیوان از آن را بنوشید. چون این دارو یک اسهال آور قوی است حتماً و حتماً زیر نظر متخصص طب اسلامی آن را مصرف کنید.

اگر نوع کبد چرب از گونه مقاوم باشد باید برای درمان کبد چرب با داروهای گیاهی از داروی ترکیبی که به نام مرکب یک شناخته می‌شود زیر نظر پزشک متخصص استفاده شود.

درمان بیماری کبد چرب با طب سنتی

آزمایش کبد چرب ، انواع کبد چرب ، انواع گرید کبد چرب ، برنامه غذایی برای کبد چرب ، بهترین دارو برای درمان کبد چرب ، بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب ، بهترین درمان برای کبد چرب ، بهترین ورزش برای کبد چرب ، بیماری کبد چرب ، پرهیز غذایی برای کبد چرب ، پیشگیری از کبد چرب ، تشخیص کبد چرب ، چه غذاهایی برای کبد چرب مضر است ، چه میوه هایی برای کبد چرب مفید است ، حجامت برای کبد چرب ، خواص زردچوبه برای کبد چرب ، داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب ، داروی گیاهی برای درمان کبد چرب ، درجه بندی کبد چرب در سونوگرافی ، درمان بیماری کبد چرب با طب سنتی ، درمان خانگی کبد چرب ، درمان کبد چرب از نظر طب سنتی ، درمان کبد چرب با داروهای گیاهی ، درمان کبد چرب در طب اسلامی ، دمنوش برای کبد چرب ، راههای پیشگیری از کبد چرب ، رژیم غذایی برای کبد چرب ، رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب ، زنجبیل برای کبد چرب ، عرق گیاهی برای کبد چرب ، عکس کبد چرب ، علایم بیماری کبد چرب چیست ، علت چرب شدن کبد چیست ، عوارض بیماری کبد چرب ، عواقب کبد چرب ، غذاهایی که برای کبد چرب مضر است ، غذاهایی که برای کبد چرب مفید است ، کبد چرب در بارداری ، کبد چرب در حاملگی ، مواد غذایی مضر برای کبد چرب ، مواد غذایی مفید برای کبد چرب ، مواد غذایی مناسب برای درمان کبد چرب ، میوه های مناسب برای کبد چرب ، ورزش برای کبد چرب ، گرید بندی کبد چرب

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
7 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها