درمان گل مژه در طب سنتی / راهنمای درمان سریع گل مژه

درمان گل مژه در طب سنتی و مدرن : بیماری گل مژه به صورت یک توده متورم، حساس، دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر پیدا می‌کند.

گل مژه یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه ها یا غدد ترشح کننده چربی پلک ایجاد می شود. به منظور بررسی و درمان گل مژه در طب سنتی و مدرن با مجله خلایق همراه باشید.

درمان گل مژه در طب سنتی و مدرن

در کنار مژه ها، غدد چربی وجود دارد که با ترشحات خود مانع از خشک شدن چشم می شوند. در برخی افراد فعالیت این غدد دچار اختلال شده و چربی به خوبی از آنها ترشح نمی شود و همین امر موجب تجمع چربی بر لبه پلک چشم شده که این امر احتمال عفونت در لبه چشم را افزایش می دهد. گل مژه شبیه یک جوش چرکی است که ممکن است از داخل یا خارج پلک رشد کند.

بیماری گل مژه را به دو نوع داخلی (داخل لبه پلک) و خارجی (خارج لبه پلک) تقسیم می‌کنند. نوع داخلی گاهی به سمت پوست و گاهی به سمت ملتحمه چشم متمایل است. ولی نوع خارجی همیشه به سمت پوست متمایل می شود.

دلایل گل مژه

باکتری اورئوس یکی از باکتری های شایع، است که باعث ایجاد گل مژه می‌شود و از طریق تماس جسم آلوده با چشم منتقل می شود.

کمبود ویتامین A نیز می تواند یک علت گل مژه باشد.

بهداشت نامناسب پلک، تغییرات هورمونی و استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی با کیفیت ضعیف نیز می‌توانند از دلایل گل مژه باشند.

تجربیات نشان می دهند که سرمای هوا نیز در ایجاد گل مژه تاثیرگذار است.

علایم بیماری گل مژه چیست ؟

احساس سنگینی و درد پلک، ایجاد یک توده برجسته قرمز رنگ دردناک در لبه یا نزدیکی لبه پلک، سوزش و خارش و اشک ریزش از چشم، گاهی خروج ترشحات چرکی از ضایعه، احساس وجود جسم خارجی و حساسیت به نور، تاری دید (اگر گل مژه نسبتاً بزرگ باشد با مسدود کردن مسیر دید یا با فشار روی قرنیه و ایجاد آستیگماتیسم باعث تاری دید می شود).

پیشگیری از بیماری گل مژه

از تماس دست آلوده با چشم جلوگیری کنید.

بهداشت پلک را رعایت کنید. شستشوی منظم پلک ها با آب ولرم یا شستشو و ماساژ لبه پلکها با شامپو بچه رقیق شده می تواند به جلوگیری از عود گل مژه کمک کند.

در صورت بروز گل مژه های مکرر حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات مشکلات زمینه ای چشمها مثل بلفاریت (التهاب لبه پلک) یا مشکلات غدد ترشح کننده چربی باعث بروز گل مژه مکرر می شود. به علاوه گاهی اوقات بعضی از بیماری های جدی پلک ها (مثلاً تومورها) ممکن است به صورت گل مژه های مکرر تظاهر کند.

مطلب مرتبط:  راهنمای درمان آستیگماتیسم چشم با لیزر ، عینک و عمل جراحی

درمان گل مژه چشم

اکثر گل مژه ها ظرف چند روز به تدریج بهبود می یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. در چند روز اول استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می شود و ممکن است به سرباز کردن گل مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند. برای رفع گل مژه یک حوله تمیز را با آب جوشانده شده گرم مرطوب کنید و برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم مبتلا قرار دهید.

ماساژ ملایم هم به تسکین درد و تخلیه ترشحات گل مژه و درمان آن کمک می کند. ماساژ کمپرس گرم را می توان روزی ۳ تا ۴ بار انجام داد تا ترشحات تخلیه شود و گل مژه بهبود پیدا کند.

هرگز سعی نکنید گل مژه را بترکانید یا به زور تخلیه کنید. این کار می تواند باعث گسترش عفونت به بافت های مجاور و یا حتی ورود عفونت به مغز شود.

اگر بیمار مکررا دچار گل مژه می شود بهتر است از پماد گل مژه که نوعی آنتی بیوتیک است برای پیشگیری از عود بیماری استفاده کند. در هنگام انتخاب پماد برای درمان گل مژه به دنبال آن‌هایی باشید که ماده سولفات پلی میکسین B که یک آنتی بیوتیک موثر در درمان عفونت چشم است را در خود داشته باشند.

اگر پس از چند روز گل مژه بهبود پیدا نکرد حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید. روش درمان گل مژه با توجه به تشخیص پزشک و در صورت لزوم با تجویز دارو یا یک جراحی کوچک انجام می شود.

جراحی گل مژه چگونه است ؟ جراحی گل مژه با بی حسی موضعی با استفاده از قطره بی حس کننده انجام می شود و گل مژه از سمت پشت پلک تخلیه می شود. تخلیه گل مژه با استفاده از یک سرنگ انجام می شود. در برخی موارد نیز یک کورتون داخل ضایعه تزریق شده و بهبودی حاصل می شود.

در گل مژه های معمولی استفاده از قطره های آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراکی تاثیر چندانی ندارد. برای درمان گل مژه داخل پلک به دلیل احتمال آسیب به مردمک یا ملتحمه چشم از خود درمانی بپرهیزید و مستقیماً نزد پزشک بروید.

درمان گل مژه در طب سنتی

درمان گل مژه با چای کیسه ای امکان‌پذیر است. برای درمان سریع گل مژه یک عدد چای کیسه گرم را در محل گل مژه قرار دهید تا زمانی که چای کیسه ای خنک شود.

مطلب مرتبط:  درمان شب کوری در طب سنتی و طب جدید چگونه است؟

دیگر داروی گل مژه تخم گشنیز است. جهت درمان سریع گل مژه تخم گشنیز را در آب جوش ریخته و پس از خنک شدن چشم خود را با آن بشویید. این کار را هر۶ ساعت یک بار انجام دهید.

گیاهان گواوا، اقاقیا و برگ چای را در آب جوش ریخته و بعد از ولرم شدن آب آن را با استفاده از یک تکه پنبه در محل گل مژه بمالید.

استفاده از برشهایی از خیار و سیب زمینی برای درمان سریع گل مژه مفید است. برشهایی از آنها را در محل گل مژه قرار دهید. دقت کنید که تازه باشند و خوب شسته شوند.

روغن میخک یک درمان خانگی گل مژه محسوب می شود. در‌ واقع یکی از بهترین ها است. چند قطره از این روغن را ۲ تا ۳ بار در روز روی گل مژه بمالید.

برای درمان خانگی گل مژه آب سیر را می توانید با استفاده از یک تکه پنبه ای در چشم مبتلا بمالید. این دارو را می‌توانید ۶ تا ۷ بار درروز به کار ببرید. فقط مواظب باشید تا آب سیر وارد چشم نشود.

سفیده تخم مرغ را به وسیله یک تکه پارچه پنبه ای ۳ تا ۴ بار در روز به محل گل مژه بمالید. همین کار را می‌توانید با ژل آلوئه ورا برای درمان خانگی گل مژه انجام دهید.

چای قاصدک یا بابونه نیز برای درمان خانگی گل مژه مورد استفاده قرار می گیرد. کافی است آن را به وسیله پنبه روی گل مژه بمالید.

روغن کرچک نیز یکی دیگر از روش‌های درمان سریع گل مژه در خانه است. روغن کرچک را روزی چند بار به وسیله یک تکه پنبه روی گل مژه بمالید.

درمان گل مژه در طب سنتی

بیماری گل مژه ، پماد برای درمان گل مژه ، پماد گل مژه ، جراحی گل مژه ، جراحی گل مژه چگونه است ، داروی گل مژه ، درمان خانگی گل مژه ، درمان سریع گل مژه ، درمان گل مژه ، درمان گل مژه با چای ، درمان گل مژه چشم ، درمان گل مژه داخل پلک ، درمان گل مژه در طب سنتی ، دلایل گل مژه ، رفع گل مژه ، روش درمان گل مژه ، علت گل مژه ، گل مژه ، گل مژه چیست ، گل مژه و درمان آن ، درمان گل مژه در طب سنتی

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها