داروهای طبیعی برای درمان گیاهی بیماری کرون

درمان گیاهی بیماری کرون : کرون یک بیماری التهابی مزمن است که قسمت های مختلف دستگاه گوارش از دهان تا مقعد را درگیر می کند و باعث التهاب و زخم شدید مخاط روده می شود و گاه به انسداد کامل یا نسبی روده منجر می گردد.

رایج‌ترین انواع بیماری کرون عبارتند از ایلئوکولیت (رایجترین نوع بیماری کرون با علائم کاهش وزن شدید، اسهال و دل درد یا درد شکم در بخش‌های تحتانی)، ایلئیت (باعث بروز فیستول، آبسه و یا التهاب در قسمت‌های تحتانی شکم می‌شود)، کرون معده (بر معده و اثنی‌عشر اثر می‌گذارد با علائم تهوع، کاهش وزن و از دست دادن اشتها) و کولیت کرون (تنها بر روده بزرگ اثر می‌گذارد. علائم این بیماری شامل ایجاد ضایعات پوستی، درد مفاصل، اسهال، خونریزی راست‌ روده، زخم، فیستول و آبسه در اطراف مقعد است.) در ادامه روش‌های درمان گیاهی بیماری کرون آورده می شود. پس با مجله خلایق همراه باشید.

درمان گیاهی بیماری کرون

علت بیماری کرون

علت دقیق بیماری کرون ناشناخته است.

تحقیقات نشان می دهد که وراثت، سیستم ایمنی ضعیف یا خراب، اختلالات سیستم عصبی، باکتری های روده ای، سیگار کشیدن بیش از حد، بیماری های عفونی، مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و عوامل محیطی به رشد این بیماری کمک می کند.

همچنین رژیم غذایی فقیر، رژیم غذایی با دریافت بالای پروتئین حیوانی، کمبودهای تغذیه ای و استرس می‌تواند باعث افزایش خطر شود.

علایم‌ بیماری کرون

درد شکمی‌ همراه‌ با دل‌ پیچه‌ خصوصاً پس‌ از غذا، کاهش‌ اشتها و کاهش وزن‌، حساس‌ بودن‌ شکم‌ به‌ هنگام‌ لمس‌، وجود توده‌ شکمی‌ که‌ شاید لمس‌ شود، گاهی‌ اجابت‌ مزاج‌ خون‌ آلود، عقب‌ ماندگی‌ رشدی در کودکان‌، تب متناوب، اسهال مزمن آبکی.

برخی از عوارض این بیماری ممکن است در خارج از دستگاه گوارش رخ دهد مانند کم خونی، خارش پوست، ورم مفاصل، التهاب چشم و احساس خستگی.

بیماری می‌تواند با آبسه، فیستول، تنگی و انسداد روده همراه باشد.

نازکی یا پوکی استخوان می‌تواند از عواقب این بیماری باشد.

کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار می‌گیرند.

برای تشخیص بیماری از روش های سیگموئیدوسکوپی‌ یا کولونوسکوپی‌ و عکس‌ برداری‌ از روده‌ کوچک‌ و بزرگ‌ با اشعه‌ ایکس‌ استفاده می شود.

درمان بیماری کرون

هدف از درمان کنترل بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن است.

درمان دارویی شامل تجویز ترکیبات سالیسیلات (سولفاسالازین و مسالامین)، گلوکوکورتیکوئیدها، عوامل سرکوبگر ایمنی (مرکاپتوپورین، متوتروکسات، سیکلوسپورین و آزاتیوپرین) و آنتی بیوتیکهایی مثل مترونیدازول و سیپروفلوکساسین است.

گاهی نیز جراحی به خصوص در صورت بروز عوارضی مانند سوراخ شدن دیواره روده، انسداد روده، خونریزی، آبسه و فیستول ضرورت پیدا می کند.

مطلب مرتبط:  چند داروی گیاهی برای کرم روده شیستوزمیازیس یا تب حلزون

کنترل استرس و اضطراب به منظور جلوگیری از عود بیماری ضروری است.

برای‌ تخفیف‌ علایم‌ می‌توان‌ از گرما استفاده‌ کرد. برای‌ این‌ کار گذاشتن‌ بالشتک‌ های‌ گرم‌کننده‌ یا کمپرس‌ گرم‌ روی‌ شکم‌ مناسب‌ است‌. حمام‌ آب‌ گرم‌ نیز می‌تواند به‌ کم‌ کردن‌ ناراحتی‌ کمک‌ کند.

بیماری کرون خطر کاهش توده استخوانی و بیماری پوکی استخوان را افزایش می دهد. سعی کنید به مقدار کافی کلسیم و ویتامین D از طریق غذاها دریافت کنید.

بیماری کرون روی بسیاری از قسمت های چشم تأثیر می گذارد مثل قرنیه، مجاری اشک و سفیدی چشم. اگر طی بیماری کرون دچار مشکلات چشمی مانند تاری دید، قرمزی و خشکی چشم شدید نزد پزشک بروید.

هر چهار نفر بیمار مبتلا به کرون یک نفر دچار آرتریت یا التهاب و درد مفاصل می شود. این درد معمولاً در آرنج، مچ دست، زانوها و قوزک پا دیده می شود. پزشک برای کاهش درد مفاصل مصرف دارو و استراحت را توصیه می کند.

یک نوع آرتریت مرتبط با بیماری کرون به نام آرتریت محوری، باعث درد و خشکی پایین ستون فقرات می شود. انجام ورزش های کششی و استفاده از گرمای مرطوب (مثل کیسه آب گرم) در قسمت کمر می تواند درد آن را کم کند.

مصرف فیبر، شیر، لبنیات و محرک هایی همچون قهوه و ادویه را محدود یا حذف کنید.

بهتر است وعده های غذایی را در دفعات بیشتر و حجم کمتر مصرف کرد.

یکی از مهمترین درمان‌های غیر دارویی بیماری التهابی روده، ورزش‌های قدرتی و بدن سازی است. بیمارانی که بدون دارو به ورزش‌ های قدرتی محدود پرداخته‌اند تا ۷۰% از علائم بیماریشان بهبود یافته‌ است. بیمار باید فعالیت ورزشی را بصورت کنترل شده و متناسب با توان و استقامت بدنی خود انجام دهد.

درمان گیاهی بیماری کرون

درمان بیماری کرون با طب سنتی نیز امکان‌پذیر است. یک قاشق چای خوری برگ چای سبز را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. بگذارید به مدت ۵ دقیقه بماند. سپس با عسل مخلوط کرده حداقل سه بار در روز بنوشید.

در روش دیگر درمان بیماری کرون با طب سنتی پنج گرم ریشه گل ختمی خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰دقیقه بماند. این چای را سه بار در روز بنوشید. در صورت ابتلا به دیابت از این چای استفاده نکنید.

استفاده از نارون قرمز نیز یک روش خانگی برای درمان گیاهی بیماری کرون است. نارون قرمز یک عامل ضد التهابی طبیعی است که به ترمیم و حفاظت از بافتهای گوارشی تحریک شده و زخمی کمک می کند. یک قاشق چای خوری از پودر نارون را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و بگذارید به مدت پنج دقیقه بماند. این دمنوش را حداقل یک ساعت پس از مصرف داروهای دیگر بنوشید. دو تا سه بار در روز.

مطلب مرتبط:  درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی و طب مدرن چگونه است ؟

داروی دیگر برای درمان بیماری کرون با طب سنتی استفاده از زردچوبه است که هم به راحتی قابل دسترس بوده و هم راحت می‌توان از آن استفاده کرد. این ادویه دارای یک ترکیب به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی دارد و به کاهش التهاب و تورم دستگاه گوارش کمک می کند.

گیاه کندر دارای خواص ضد التهابی است که التهاب دستگاه گوارش را کاهش می دهد. کندر ممکن است با سایر داروها و مکمل ها تداخل ایجاد کند، قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

زنجبیل با توجه به خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن می تواند التهاب در روده ها را کاهش دهد. نصف قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. سپس در آن کمی عسل بریزید و روزی دو یا سه بار بنوشید.

مصرف روغن ماهی نیز برای کسانی که مبتلا به بیماری کرون هستند توصیه می شود.

چند عدد هویج را تا زمانی که نرم و لطیف شود بپزید. سپس به آن کمی نمک زده و نیم فنجان پوره هویج را چند بار در روز بخورید. همچنین می توانید آب هویج تازه را با چند قطره آب لیمو و کمی عسل ترکیب کرده و چند بار در روز بنوشید.

پروبیوتیک نیز برای افراد مبتلا به بیماری کرون ضروری است. قبل از مصرف مکمل پروبیوتیک با پزشک مشورت کنید.

عسل و خرما دارای خواص ضد سرطانی، ضد التهابی و درمان کننده زخم‌ های روده هستند.

برنج، نان سفید، مرغ و ماهی به صورت کباب شده یا بصورت آب‌ پز توصیه می‌شود.

از مصرف غذاهای ترش، اسیدی، گازدار، تند، دارای ادویه فراوان، دارای افزودنی و نگهدارنده اجتناب کنید.

غذاهای دیر جذب مانند گوشت قرمز، فست فودها، غذاهای چرب، غذاهای خام و نپخته مانند میوه ها و سبزیجات توصیه نمی‌ شود.

درمان گیاهی بیماری کرون

بیماری کرون ، درمان گیاهی بیماری کرون ، درمان بیماری کرون با طب سنتی

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها