درمان گیاهی کورک با روشهایی ساده به همراه ارائه درمانهای کلاسیک

درمان گیاهی کورک : کورک که به نام‌ های فرونکل یا کفگیرک نیز خوانده می‌ شود یک نوع جوش بزرگ بر روی پوست بدن است که در اثر عفونت فولیکول‌ های مو پدید می‌آید.

در بیماری کورک ابتدا پوست قرمز می شود و یک برآمدگی به وجود می آید. بعد از ۴ تا ۷ روز، نوک این برآمدگی سفید شده و چرک در زیر پوست جمع می شود. کورک در واقع عفونت باکتریایی دردناک و عمقی پیاز مو است. به منظور بررسی درمان گیاهی کورک با ما همراه باشید.

درمان گیاهی کورک

کورک اصولا شایع و تا حدی مسری است. کورک بیشتر در ناحیه‌ هایی از پوست به وجود می‌ آید که در آن‌ ها مو، عرق و اصطکاک در کنار هم قرار دارند مثل صورت، گردن، زیر بغل، شانه ها و باسن و پشت ران. به مرور زمان، در درون کورک چرک شکل می‌گیرد که باعث بزرگتر و دردناکتر شدن آن می‌شود. در اکثر موارد، کورک در نهایت می‌ترکد و بدون آنکه اسکاری به جا بگذارد، چرک آن تخلیه می‌ شود. این فرایند از دو روز تا سه هفته طول می‌کشد.

انواع کورک عبارتند از فرونکل یا کربونکل (باکتری استافیلوکوک مسئول ایجاد این ورم‌های چرکی است. فرونکل به یک تک کورک گفته می‌شود. کربونکل یا کفگیرک به مجموعه عمیقی از کورک‌ها اطلاق می‌شود)، کیست پیلونیدال (فولیکول عفونی مو در اطراف باسن در نتیجه نشستن‌های طولانی مدت)، هیدرادنیت چرکی (آبسه‌های چندگانه که به دلیل مسدود شدن غدد تعریق ایجاد می‌شوند)، جوش یا آکنه کیستی (این کورک‌ها در عمق بیشتری از بافت پوست قرار دارند).

علت کورک زدن چیست ؟

باکتری‌های استافیلوکوک معمولاً بدون آنکه ضرری به بدن برسانند روی سطح پوست و درون مخاط بینی انسان زندگی می‌کنند. کورک معمولاً زمانی بروز می‌کند که این باکتری‌ها از طریق بریدگی یا خراش وارد پوست می‌شوند. سیستم ایمنی بدن در پاسخ به این وضعیت سلول‌های سفید خون مبارزه کننده با عفونت را برای کشتن این باکتری‌ها به محل ورود آن‌ها می‌فرستد. به مرور زمان، مخلوطی از باکتری‌های مرده، سلول‌های سفید مرده و سلول‌های مرده پوست در درون کورک جمع شده و تبدیل به چرک می‌شوند.

اگر دارای مشکلاتی نظیر دیابت، مشکلات سیستم ایمنی، سوء تغذیه، بهداشت ضعیف، قرار گیری در معرض مواد شیمیایی، کم خونی، استعمال دخانیات یا کمبود آهن باشید کورک پوستی در شما شدیدتر خواهد بود.

علایم بیماری کورک

کورک به صورت یک یا چند برآمدگی قرمز رنگ دردناک یا دانه‌های چرکی قابل مشاهده است. با معاینه دقیق می‌توان دید که کورک در مرکز فولیکول مو قرار دارد. در طی چند روز، این برآمدگی نرم تر، بزرگ تر و دردناک تر می شود. بعد چرک در بالای کورک جمع می شود.

نشانه های عفونت شدید در کورک عبارتند از پوست اطراف کورک، عفونی، قرمز، دردناک، گرم و متورم می شود. چند تا جوش در یک منطقه به خصوص جمع می شوند. تب نیز ممکن است بوجود آید. گره های لنفاوی متورم می شوند.

عوارض بیماری کورک‌

ایجاد اسکار و گسترش عفونت و سلولیت

عفونت‌های ثانویه‌ای که کمتر بروز می‌کنند عبارتند از عفونت پوستی زرد زخم، آرتریت عفونی یا عفونت مفصلی، استئومیلیت، عفونت لایه داخلی قلب، عفونت خونی سپتی کامیا، آبسه مغزی.

ترومبوز سنیوس کاورنوس. ترومبوز سینوس کاورنوس یکی از عوارض بسیار نادر کورک است که می‌تواند جان بیمار را تهدید کند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که عفونت باعث ایجاد یک لخته خونی در فضای پشت کاسه چشم می‌شود. لخته شروع به افزایش فشار بر مغز کرده و باعث ایجاد علائمی از قبیل سردرد شدید، تورم چشم‌ها و چشم دردی که اغلب شدید است می نماید. ترومبوز سینوس کاورنوس، اگر فوراً با آنتی‌بیوتیک درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد.

مطلب مرتبط:  درمان سرطان لنفوم چگونه انجام می پذیرد ؟

پیشگیری از ایجاد کورک

شستن مرتب پوست با یک صابون آنتی‌ باکتریال ملایم. شستن مکرر دست با ژل‌ها و صابون‌های آنتی باکتریال یا شوینده‌ های الکلی. حمام رفتن مرتب و استفاده از صابون و استفاده از وسایل شخصی.

موقع استحمام، به جای خوابیدن در وان پر از آب، زیر دوش آب خود را بشویید تا احتمال گسترش عفونت کاهش پیدا کند.

دقت در تمیز کردن هرگونه بریدگی، زخم یا خراشیدگی، حتی اگر خیلی کوچک به نظر برسند.

پوشاندن بریدگی‌ها، زخم‌ها و خراش‌ها با یک بانداژ استریل تا زمان خوب شدنشان.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش مرتب جهت تقویت سیستم ایمنی بدن.

خودداری از تماس نزدیک با افراد مبتلا به عفونت استاف، کورک یا کربونکل.

اگر فردی در خانواده‌تان کورک دارد، به هیچ‌ عنوان از حوله یا لباس او استفاده نکنید.

هیچ‌گاه کورک را نترکانید، زیرا ممکن است باعث گسترش عفونت شود.

درمان بیماری کورک

اکثر کورک‌ ها بدون نیاز به درمان پزشکی خود به خود خوب شده و درمان کورک در خانه با موفقیت انجام می شود.

یکی از بهترین روش‌ها برای سرعت دادن به فرایند بهبود و درمان دمل این است که روزی سه تا چهار بار و هر بار به مدت ده دقیقه یک حوله گرم روی دمل قرار دهید.

وقتی کورک می‌ترکد آن را با بانداژ یا گاز استریل بپوشانید تا از گسترش عفونت جلوگیری شود. سپس دست‌هایتان با آب و صابون کاملاً بشویید.

مسکن‌های بدون نسخه، مثل پاراستامول یا ایبوپروفن می‌توانند به تسکین هرگونه درد ناشی از کورک کمک کنند.

اگر کورک بزرگی دارید که نرم و اسفنجی است به پزشک مراجعه کنید. وقتی یک کورک نرم و اسفنجی شد، بعید است که خود به خود بترکد و احتمالاً به خوبی به درمان با آنتی‌ بیوتیک‌ها جواب نمی‌ دهد. پزشک می‌تواند چرک کورک را با تکنیکی به نام برش و تخلیه خارج کند. هرگز سعی نکنید خودتان کورک را سوراخ کرده یا با فشار تخلیه کنید زیرا این کار به گسترش عفونت کمک می‌کند.

معمولاً توصیه می‌شود یک آنتی‌بیوتیک با پایه پنی‌سیلین، که فلوکلوکساسیلین نام دارد، را به مدت هفت روز مصرف کنید. اگر پنی‌ سیلین برایتان مناسب نباشد می‌توانید از آنتی‌بیوتیک‌های دیگری مثل اریترومایسین و کلاریترومایسین استفاده کنید. حتماً باید دوره مصرف آنتی‌ بیوتیک را تکمیل کنید، حتی اگر کورک از بین رفته باشد

لباس‌های زیر، ملحفه‌ها و حوله‌هایتان را با آبی با دمای بالا بشویید.

گاز قرار داده شده روی کورک یا کفگیرک را به طور مرتب تعویض کنید. گاز یا بانداژ استفاده شده را سریعاً در یک کیسه پلاستیکی قرار داده، در کیسه را ببندید و بی‌معطلی آن را در سطل زباله قرار دهید.

تا زمانی که پوستتان بهبود نیافته به سونا، باشگاه ورزشی یا استخر نروید.

درمان داویی متداول کورک، مصرف داروهای موضعی مانند رتینوئید، پراکسید بنزویل و اسید سالیسیلیک است.

در درمان فوتودینامیک که پیشرفته‌ ترین و نوین‌ ترین درمان نوری پوستی است از ترکیبی از آی پی ال (نور تشدید شده پالسی) و یا نور آبی و عامل فوتوسنتز کننده بهره گرفته می‌شود.

مطلب مرتبط:  مختصری درباره ضایعه نخاعی سیرنگومیلی

فناوری لیزر فرکسل غالباً برای درمان جوش ملایم تا متوسط استفاده می‌شود. پالس‌ های لیزر به ناحیه‌های بسیار کوچکی از پوست آسیب دیده فرستاده می‌شود تا آسیب‌های کنترل شده‌ای را در ناحیه‌های مورد نظر به وجود آورد و فرایند جوان سازی طبیعی پوست را با تحریک تولید کلاژن برانگیزد.

درمان گیاهی کورک

درمان کورک در طب سنتی راههای متعددی دارد. در ابتدا و قبل از هر گونه اقدام برای درمان سنتی کورک باید به بیمار آش آبغوره داد تا سموم از بدنش دفع شده و از فشار درد کاسته شود.

برای تصفیه خون باید آب عناب، آب انار، آب زرشک و آبغوره یا عرق شاه تره و کاسنی بنوشید.

یکی از کارآمدترین روش‌ها برای درمان گیاهی کورک ،تخلیه یا به اصطلاح عامیانه سر باز کردن کورک است. به این منظور کمی آرد جو را با زرده تخم مرغ ترکیب کرده روی کورک یا جوش ها قراردهید یا پانسمان کنید.

همچنین گل غنچه ی انار را بجوشانید و چند روز صبح ناشتا بنوشید.

شب قبل از خوابیدن و صبح ناشتا، یک قاشق چای خوری گرد مخمر آب جو را در یک لیوان حل کنید و میل کنید.

برای باز شدن دمل و خارج شدن چرک، شلغم را پخته و گرم روی آن بگذارید.

یک روش دیگر برای درمان کورک در طب سنتی این است که خمیر ترش را با نمک یا پیاز، کوبیده و روی دمل ضماد کنید.

اگر درد شدید بود، هر روز با آب نمک اطراف آن را بشویید و کمپرس کنید.

می توانید اسفرزه را در آب بخیسانید و روی دمل بگذارید. همچنین می‌توانید اسفناج را بکوبید و روی دمل ضماد کنید.

ریشه ی کاسنی و بنفشه را بجوشانید، پس از صاف کردن آب آن را بنوشید.

در روش دیگر برای درمان گیاهی کورک ضماد تره فرنگی را با سفیده ی تخم مرغ، کمی آب و قند پخته و خمیری از آن درست کنید. این خمیر برای دفع دمل های کوچک مفید است.

سیر پخته را با شیر مخلوط کرده و به شکل ضماد روی محل دمل قرار دهید، برای سر باز کردن آن مفید است.

ضماد کاهوی پخته با کمی روغن زیتون برای درمان انواع دمل و کورک مفید است.

کسی که هر سال دمل در می آورد باید بدن و مزاج را از خون فاسد پاک کند تا از مبتلا شدن به سرطان در امان بماند. باید در رژیم غذایی افراد دارای دمل چرکی، کاهو و لیموترش گنجانده شود.

در نهایت و به عنوان آخرین روش درمان گیاهی کورک پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی ترکیبی از زالو اندازی روی کورک و مالیدن ضماد بر آن را انجام می دهد.

در زیر کلیپ خارج کردن چرک از کورک آورده می شود. لطفا در منزل این روش را امتحان نکنید و این کار را زیر نظر پزشک انجام دهید:

کورک ، درمان سنتی کورک ، علت کورک زدن چیست ، درمان کورک ، درمان گیاهی کورک ، بیماری کورک ، درمان کورک در طب سنتی

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
5 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها