طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک چه نسخه ای دارد‌؟

روشهای طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک : سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع‌ ترین اختلال غدد درون‌ ریز در زنان و شایع‌ ترین علت نازایی ناشی از عدم تخمک‌ گذاری می‌باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک که در برخی موارد از آن به عنوان تنبلی تخمدان یاد می شود به دلیل عوارضی که می تواند داشته باشد از اهمیت بسیاری برخوردار است. با ما همراه باشید تا به بررسی روشهای طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک بپردازیم.

سندرم تخمدان پلی کیستیک ، علائم تنبلی تخمدان ، علایم تخمدان تنبل ، عوارض تنبلی تخمدان ، برای درمان تنبلی تخمدان چه باید کرد ، آیا تنبلی تخمدان قابل درمان است ، رژیم غذایی مناسب برای درمان تنبلی تخمدان ، درمان تنبلی تخمدان با ورزش ، درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین ، درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک ، رژیم غذایی برای تخمدان پلی کیستیک

طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک

طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک ، درمان تخمدان پلی کیستیک با داروهای گیاهی ، درمان تنبلی تخمدان با عرق رازیانه ، داروهای گیاهی برای تنبلی تخمدان ها ، روش پیاز درمانی برای تنبلی تخمدان ، غذاهای مفید برای تنبلی تخمدان ، درمان تخمدان پلی کیستیک در طب سنتی ، درمان گیاهی سندرم تخمدان پلی کیستیک

تخمدان، اندام بادامی شکل در سیستم تولید مثل زنان است که مسئول تولید هورمون (استروژن و پروژسترون) و همچنین ذخیره سازی و آزادسازی تخمک است. با این‌ حال، بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک این کیست‌ های تخمدانی را ندارند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنانی که در سن باروری هستند بسیار رایج است. تخمین زده می‌شود ۵ تا ۱۰ درصد از این گروه زنان، به این بیماری مبتلا می‌شوند. البته همه این زنان دارای علائم این بیماری نیستند.

علل سندرم تخمدان پلی کیستیک

علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشناخته است.

برخی دختران و زنان مبتلا به این بیماری، در بدن خود تستوسترون اضافی تولید می‌کنند. تستوسترون به طور معمول به عنوان یک هورمون مردانه قلمداد می‌شود. افزایش بیش از میزان طبیعی سطح تستوسترون، باعث رشد موهای زائد و آکنه می‌شود. همچنین ممکن است موجب دوره‌های نامنظم قاعدگی گردد.

در بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاومت به انسولین وجود دارد. این باعث می‌شود که سطح قند خون (گلوکز) افزایش یابد. این وضعیت ممکن است منجر به تولید بیشتر هورمون تستوسترون، افزایش اشتها و ابتلا به دیابت نوع دوم گردد.

وراثت. این بیماری گاهی اوقات در افراد یک خانواده بروز می‌کند.

رشد غیر نرمال جنینی. مواجهه زیاد با هورمون‌های مردانه در طول دوره جنینی می‌تواند ژن‌ های نرمال را به طور همیشگی از عمل طبیعی خود باز دارد.

علائم تنبلی تخمدان

علائم تنبلی تخمدان عبارتند از پریود نامنظم، خونریزی شدید قاعدگی، افزایش وزن

دبگر علایم تخمدان تنبل شامل رشد موی زائد بر روی صورت، قفسه سینه، پشت، شکم، بازوها و یا و داخل رانها.

آکنه و پوست چرب

لکه‌های ضخیم و تیره پوست در گردن، بازوها، سینه، یا ران

کم پشت شدن مو و مشکلات بارداری نیز از علایم تخمدان تنبل محسوب می شوند.

عوارض تنبلی تخمدان

از عوارض تنبلی تخمدان می توان به دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، کلسترول غیر نرمال، تری گلیسرید بالا یا کاهش کلسترول خوب اشاره کرد.

سطح بالای پروتئین سی که یکی از شاخص‌ های بیماری‌ های قلبی است.

سندرم متابولیک (مجموعه‌ای از علایم و نشانه‌ها که سبب ریسک بالای ابتلا به بیماری‌ های قلبی می‌شوند)

کبد چرب غیر الکلی (التهاب شدید کبد که به علت تجمع چربی در آن رخ می‌دهد)

قطع تنفس در خواب (آپنه)

خونریزی‌های غیر معمول رحمی، سرطان دیواره رحم (سرطان آندومتر)

دیابت بارداری یا فشار خون بالای بارداری

آیا تنبلی تخمدان قابل درمان است ؟ برای درمان تنبلی تخمدان چه باید کرد ؟

در پاسخ به این سوال که آیا تنبلی تخمدان قابل درمان است باید بگوییم راههای بسیاری برای مدیریت علائم آن با استفاده از تغییر در شیوه زندگی و دارو درمانی وجود دارد.

قرص ضد حاملگی خوراکی حاوی استروژن و پروژسترون می‌تواند به کنترل علائم طولانی مدت کمک کند. همچنین می‌توانید حلقه واژینال یا برچسب پوستی حاوی دو هورمون استروژن و پروژسترون را استفاده کنید. (مصرف بلند مدت قرص های بارداری می تواد باعث ایجاد لخته های شدید خونی در بدن شود.)

مطلب مرتبط:  مختصری درباره بیماری خراش گربه و درمانهای رایج

دختران و زنان دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک که مبتلا به دیابت نوع دوم و یا پیش دیابت هستند و بدن آن‌ ها به تغییرات رژیم غذایی مناسب برای درمان تنبلی تخمدان و درمان تنبلی تخمدان با ورزش پاسخ نمی‌دهد، ممکن است به درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین که نوعی داروی دیابت است پاسخ دهند.

داروهای کاهش رشد موی زائد (این داروها نباید توسط زنان باردار یا در شرف بارداری مصرف شود)، کرم حاوی افلورنیتین نیز برای کاهش سرعت رشد موهای زائد در صورت مفید است. علاوه بر این می‌توانید موهای زائد را با موم، اصلاح، الکترولیز، یا درمان با لیزر از بین ببرید.

داروی کلومیفن برای کمک به تحریک تخمک‌ گذاری در زنان مبتلا به مشکلات بارداری استفاده می‌شود.

جراحی بر روی تخمدان به وسیله لاپاروسکوپیمی تواند یک گزینه درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک برای بعضی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.

کنترل طولانی مدت ریسک فاکتورهای بیماری‌ های قلبی مثل چاقی، کلسترول بالا، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر اضافه وزن دارید، کاهش حتی ۵ تا ۱۰ درصد از وزن فعلی می‌تواند به منظم شدن پریود و بهبود سطح کلسترول شما کمک کند و نیز ممکن است رشد موهای زائد را کاهش دهد.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش منظم می‌تواند علاویه بر درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک به کاهش وزن شما کمک کند و همچنین موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی گردد. ورزش شنا به مدت یک ماه، سه روز در هفته به همراه کاهش وزن کمک شایانی به درمان بیماری شما می‌ کند.

پیروی از یک رژیم غذایی برای تخمدان پلی کیستیک که کم کالری بوده و با غذاهای فرآوری شده محدود باشد، برای کاهش وزن مفید است.

در انتخاب رژیم غذایی برای تخمدان پلی کیستیک کربو هیدرات‌ هایی را انتخاب کنید که حاوی فیبر بالایی هستند. هر چه فیبر موجود در غذا بیشتر باشد، سرعت هضم آن کندتر شده و قند خون هم به آهستگی بالا می‌رود.

کربوهیدرات‌ های با فیبر بالا شامل نان‌ها و غلات و ماکارونی سبوس دار، بلغور، جو، برنج قهوه‌ای و حبوبات است.

مصرف کربوهیدرات‌ های ناسالم و ساده مثل نوشابه، آبمیوه‌های صنعتی، کیک، آبنبات، بستنی، کیک، کلوچه و دونات را در رژیم غذایی برای تخمدان پلی کیستیک محدود کنید.

درمان گیاهی سندرم تخمدان پلی کیستیک (توصیه های طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک)

روشهای طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک به شرح زیر می باشد.

به منور درمان تخمدان پلی کیستیک با داروهای گیاهی شیرین بیان می تواند کمک کننده باشد. شیرین بیان در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود نظم قاعدگی و باروری مؤثر است. این گیاه همچنین از کبد و بافتهای غشایی در معده و مسیرهای تنفسی حفاظت می کند.

درمان تنبلی تخمدان با عرق رازیانه امکان پذیر است. به مدت چهل شب شبی یک لیوان عرق رازیانه را همراه با یک قاشق مرباخوری عسل به غیر از زمان قاعدگی مصرف کنید.

از جمله رایجترین داروهای گیاهی برای تنبلی تخمدان ها که در بسیاری از بیماری ها تجویز می شود ترکیب سیاه دانه و عسل است. مقداری عسل و سیاه دانه نیم‎کوب را با هم مخلوط کنید و روزانه دو قاشق مرباخوری (صبح و شام) میل نمایید.

جوشانده پیاز (پیاز دشتی، پیاز نارنجی) به رشد تخمک و حامله شدن کمک می‌کند. برای تخمدان پلی کیستیک ـ کیست های ریز تخمدان و همچنین منظم شدن پریود درمان خوبی است. روش پیاز درمانی برای تنبلی تخمدان به شرح زیر است.
۱.۵ تا ۲ لیوان آب بدون کلر را بجوشانید و پوست بیرونی و شکننده پیاز را جدا کنید. سپس پیاز را به ۴ یا ۵ قسمت تقسیم کرده و به آب در حال جوش بریزید. درب آنرا بگذارید و اجازه دهید برای ۵ دقیقه بجوشد. پیازها را از آب جدا کنید و در حالی که ولرم شده است بنوشید. این جوشانده را قبل از صبحانه و بعد از نهار یا یک بار قبل از شام و یک بار قبل از خواب به صورت تازه تهیه شده بخورید. این جوشانده را تا ۱۵ روز، روزی دوبار به صورت تازه میل کنید. برای شروع درمان میتوانید از ۲ روز بعد از اتمام قاعدگی شروع کرده و به مدت ۱۵ روز ادامه دهید و یا از ده روز مانده به قاعدگی به مدت ۱۵روز همین روش را انجام دهید. ۱۵ روز مداوم انجام بدهید بعد ۷ روز استراحت کنید و دوباره ۱۰ روز مداوم انجام بدهید و ۷ روز استراحت کنید. به همین صورت به مدت سه ماه انجام دهید. در مدت انجام این درمان ترشحات سفید و زرد افزایش می‌یابد. این به خاطر تمیز شدن بدنتان است نگران نباشید. این روش پیاز درمانی برای تنبلی تخمدان را طبق دستور داده شده پیگیری کنید.

مطلب مرتبط:  راهنمای کامل درمان آفت دهان با داروهای گیاهی

برخی از خوراکی ها و غذاهای مفید برای تنبلی تخمدان عبارتند از روغن زیتون بودار، گوشت گوسفند،کباب برگ راسته، تخم مرغ عسلی و محلی ،نان سنگک و بربری، نخود و حلیم با دارچین.

دیگر میوه ها و غذاهای مفید برای تنبلی تخمدان شامل انگور، انجیر، سیب ، گلابی ،خرما، توت، مویز می شوند.

به منظور درمان تخمدان پلی کیستیک در طب سنتی مصرف دمنوش هایی از قبیل آویشن، قرنفل، نعناع، پونه کوهی و اسطوخودوس صبح و شب توصیه می شود.

همچنین روش دیگر برای درمان تخمدان پلی کیستیک در طب سنتی مصرف صبحانه عسل با پودر بادام است که می بایست صبح زود یعنی حدود ساعت ۶ صبح مصرف شود.

به جهت کمک به توصیه های طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک از موارد زیر پرهیز کنید. استفاده از استخر، عدم ارضاء مکرر خانمها در یک بار جماع، استحمام در دوران قاعدگی، پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ، خوردن غذاهای با طبع سرد،‌شوخی در ایام قاعدگی در ناحیه مربوطه، پرخوری‌،‌ مصرف ژل جنسی،‌ مجامعت با شکم پر و شکم خالی، مجامعت طولانی و تکراری.

از رژیم غذایی مناسب برای درمان تنبلی تخمدان می بایست غذاها و خوراکی های زیر حذف یا کمتر مصرف شوند. قند و شکر، گوشت گاو، عدس، ماست و خیار، سبزی گشنیز، قارچ، بادمجان، فست فود، املت، ماهی، نخود سبز، میوه های کال، آب سرد، یخ، بستنی.

به منظور درمان تخمدان پلی کیستیک با داروهای گیاهی از گیاه پنج انگشت استفاده کنید. این گیاه می تواند در کنترل بیماری سندرم تخمدان پر کیست بسیار مؤثر باشد. برای این منظور، می بایست حداقل ۳ تا ۴ ماه آن را مصرف کنید تا نتایج را مشاهده کنید.

از جمله داروهای گیاهی برای تنبلی تخمدان ها عصاره ی نخل اره ای است که فعالیت ضد آندروژنی داشته و می تواند در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک که دلیل آن بالا رفتن سطح هورمون آندروژن در زنان است مؤثر می باشد.

ماساژ تخمدانها هر شب با روغن زنجبیل یا گزنه به عنوان روشی از طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک می تواند کمک کننده باشد.

به مدت یک ماه جوشانده دم گیلاس، کاکل ذرت و تخم هویج روزی ۳ لیوان به درمان گیاهی سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کنند.

بادکش گرم و خشک نواحی تخمدان، کمر، کتف و ناحیه تیروئید روش پیشنهادی برای درمان تخمدان پلی کیستیک در طب سنتی است.

در نهایت به عنوان آخرین روش پیشنهادی طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک حجامت عام و ساکرال و تکرار آنها برحسب نیاز طبق تجویز پزشک متخصص طب سنتی انجام می پذیرد.

روشهای طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک ، علائم تنبلی تخمدان ، علایم تخمدان تنبل ، عوارض تنبلی تخمدان ، برای درمان تنبلی تخمدان چه باید کرد ، آیا تنبلی تخمدان قابل درمان است ، رژیم غذایی مناسب برای درمان تنبلی تخمدان ، درمان تنبلی تخمدان با ورزش ، درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین ، درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک ، رژیم غذایی برای تخمدان پلی کیستیک ، طب سنتی برای درمان تخمدان پلی کیستیک ، درمان تخمدان پلی کیستیک با داروهای گیاهی ، درمان تنبلی تخمدان با عرق رازیانه ، داروهای گیاهی برای تنبلی تخمدان ها ، روش پیاز درمانی برای تنبلی تخمدان ، غذاهای مفید برای تنبلی تخمدان ، درمان تخمدان پلی کیستیک در طب سنتی ، درمان گیاهی سندرم تخمدان پلی کیستیک

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
19 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها