درمان سندرم تونل کارپال در طب سنتی و روشهای درمان در طب جدید

درمان سندرم تونل کارپال در طب سنتی : سندرم تونل کارپال یا سندرم مجرای مچ دستی عارضه ای شایع در مچ و کف دست است که می تواند حرکات دست را مختل کند.

به دلیل فعالیت هایی که افراد با دست های خود انجام می دهند، سندرم تونل کارپال یک عارضه ی شایع بوده که از هر ۲۰ آمریکایی یک نفر را گرفتار می کند. با ما همراه باشید تا روشهای درمان سندرم تونل کارپال در طب سنتی را برایتان بازگو کنیم.

تونل کارپال یک مجرای باریک و به پهنای انگشت شست، در زیر مچ دست می باشد. این کانال از عصب مدیان و تاندون هایی که انگشتان دست را خم می کنند محافظت می کند. سندروم تونل کارپال در اثر فشار به عصب میانی یا مدیان در کانال مچ دست به وجود می آید.

عمل جراحی سندرم تونل کارپال ، درمان گیاهی سندرم تونل کارپال ، درمان سندرم تونل کارپال

درمان سندرم تونل کارپال در طب سنتی

درمان سندرم تونل کارپال در طب سنتی ، درمان سندرم تونل کارپال با طب سنتی ، درمان سندرم تونل کارپال با طب سوزنی

عصب مدیان در ناحیه مچ دست از زیر بافت همبندی مچ دست (لیگامان عرضی مچ) و از روی استخوانهای مچ عبور می‌ کند. عصب مدیان یک عصب حسی و حرکتی است. این عصب مسوول حس دادن به انگشتان شست و سبابه و میانی و نیمی از انگشت انگشتری و حس کف دست است.

این عصب همچنین موجب تحریک عضلات برجستگی تنار می شود. برجستگی تنار در کف دست و در مجاورت انگشت شست بوده و حاوی عضلاتی است که شست را حرکت می دهند. گاهی اوقات بنا به عللی فضای درونی این کانال تنگ می شود. به طور مثال وجود یک تومور یا کیست در درون کانال می تواند فضای آن را تنگ کند و یا بد جوش خوردن یک شکستگی مچ دست می تواند موجب تغییر شکل استخوان شده و فضای کانال را تنگ کند ولی در غالب اوقات علت کاهش فضا، تورم تاندون های خم کننده انگشتان و غلاف اطراف آنها است که از درون این فضا عبور می کنند.

اگر به دلیلی این فضا تنگ شده باشد به این عصب فشار وارد شده و اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان دست ایجاد می‌شود که به این بیماری سندرم کارپال تونل گفته می شود.

علل سندرم تونل کارپال

قرار گرفتن مچ در حالات غیر طبیعی و همچنین استفاده ی زیاد از انگشتان، به خصوص با نیرو یا لرزش زیاد مانند نگه داشتن فرمان به هنگام رانندگی ماشین های سنگین

کار کردن در شغل هایی مثل خط تولید به خصوص بسته بندی گوشت

کار کردن در شغل هایی که به استفاده از ابزار های دستی و به خصوص ابزار های با لرزش بالا نیاز دارند.

استفاده ی زیاد از صفحه کلید و رایانه

مطلب مرتبط:  راهنمای زیباسازی پوست صورت با خوراکی ها

برخی دیگر از فعالیت ها نیز می توانند باعث سندرم تونل کارپال شوند مانند خیاطی

ورزش هایی چون راکت بال و هند بال، نواختن ساز هایی مانند ویولن

سندروم تونل کارپال ممکن است در خانم ها در دوران بارداری نیز به وجود بیاید.

وجود مشکلات پزشکی از قبیل التهاب و تورم تاندون ها در مچ دست، آسیب به مچ دست (کشیدگی، پیچ خوردگی، در رفتگی و شکستگی)، تغییر در سطح هورمون ها و فرایند های متابولیکی (بارداری، یائسگی، به هم خوردن تعادل تیروئید)، احتباس مایعات (مثلاً در طول بارداری)، دیابت، استفاده از دارو های به خصوص (مانند استروئید ها)، آرتروز فرسایشی و روماتوئید

علایم سندرم تونل کارپال

کرختی، درد، گزگز و بی حسی در نوک انگشتان و در محل انگشتان شست، اشاره و انگشت میانی

این علائم اغلب شب‌ ها تشدید شده و با حرکات تکراری و قوی دست بدتر می‌شود.

در برخی موارد صاف کردن یا تکان دادن دست باعث بهبودی علائم می‌شود.

عدم توان انجام حرکات دقیق انگشتان (مانند سوزن دوزی) و ضعف حرکتی

وجود توده عضلانی روی قاعده شست

گزگز انگشتان هنگام مکالمه با تلفن و هنگام گرفتن چادر با دست در زیر چانه

با پیشرفت بیماری به علت کم شدن حس نوک انگشتان به خصوص در انگشتان سبابه و شست فرد در برداشتن اجسام سبک و ظریف دچار مشکل شده و اشیاء از دست وی می افتند.

درمان سندرم تونل کارپال

در مراحل اولیه بیماری، استفاده کردن از مچ بند طبی که با داشتن یک آتل فلزی محکم در درون آن باعث بی حرکتی نسبی مچ دست می شود به درمان سندرم تونل کارپال کمک می کند.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ( مانند آسپرین و پروفن) برای کاهش ادم و التهاب اطراف عصب و درد تجویز می‌شود.

درصورتی که بیمار به این روش درمان سندرم تونل کارپال پاسخ مناسبی ندهد پزشک معالج با استفاده از تزریق کورتیکواستروئید در درون کانال کارپ سعی در کاهش تورم درونی آن و درمان بیماری می کند. تزریق در داخل کانل کارپ ممکن است همراه با یک دوره گچ گیری باشد.

در صورتی که این درمان هم موثر واقع نشود پزشک از عمل جراحی سندرم تونل کارپال استفاده می کند.

درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی شامل تمرینات گلایدینگ، تکنیک گراستون، درمان فراصوت و تراکشن هستند.

ورزش ها و حرکات اصلاحی نیز وجود دارد که در این مورد با پزشک فیزیوتراپ مشورت کنید تا بهترین تمرینات برای شما پیشنهاد شود.

مصرف ویتامین ب ۶ نیز ممکن است در درمان سندرم تونل کارپال مفید باشد.

درمان سندرم تونل کارپال در طب سنتی (درمان گیاهی سندرم تونل کارپال)

به منظور درمان سندرم تونل کارپال در طب سنتی شبی یک لیوان سرکه انگبین به همراه یک قاشق مرباخوری اسفند مصرف شود. ترکیب دو لیوان عسل، دو لیوان عرق تعنا و یک لیوان سرکه انگورطبیعی می شود سرکه انگبین. یک سوم لیوان از این شربت را با دو سوم لیوان آب ترکیب کرده و به مدت ۸۰ شب میل کنید. بعد از ۴۰ شب، اسفند را اضافه نکنید.
برای درمان سندرم تونل کارپال با طب سنتی روزی دو قاشق غذاخوری شونیسل به مدت ۸۰ روز میل کنید. ۴ واحد روغن سیاه دانه، ۲ واحد عسل و ۱ واحد سرکه می شود شونیسل. به جای روغن سیاه دانه می توانید از روغن زیتون طبیعی و تصفیه نشده استفاده کنید.

مطلب مرتبط:  راهنمایی هایی درباره بیماری پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک

به منظور رهایی از درد و درمان سندرم تونل کارپال به صورت طبیعی، در هنگام وفوع درد از کمپرس یخ روی موضع استفاده کنید.

اگر کمپرس سرد امکان پذیر نبود از کمپرس گرم استفاده کنید.

برای درمان گیاهی سندرم تونل کارپال از روغن کرچک استفاده کنید. روغن را روی موضع به خوبی بمالید و روی آن را ببندید و بگذارید حداقل یک ساعت بماند.

درمان سندرم تونل کارپال با طب سوزنی نیز امکان پذیر است. درمان سندرم تونل کارپال با طب سوزنی با استفاده از سوزن های مخصوص روی نقاطی که مسیر انرژی در حرکت است انجام می شود. این سوزن ها جریان الکتریکی را از خود عبور می دهند. نکته مهم این است که مصرف ویتامین B۶ در بهبود این عارضه بسیار موثر است و می تواند عامل مهمی در از بین بردن تورم باشد، بنابراین هم زمان با درمان سندرم تونل کارپال با طب سوزنی غذاهایی مصرف کنید که سرشار از این ویتامین باشند. این ویتامین را می توانید در غلات، جگر، دل و قلوه، حبوبات و همچنین سبزیجات سبز تیره بیابید. همچنین از خوردن قهوه، شکلات و کاکائو پرهیز کنید.

در درمان سندرم تونل کارپال در طب سنتی نوشیدن مخلوط یک فنجان شیر داغ در ترکیب با نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه شب هنگام به رهایی از درد کمک می کند.

در صورت عدم بهبودی و به منظور درمان سندرم تونل کارپال با طب سنتی ابتدا حجامت عام توسط پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی انجام می گیرد. سپس حجامت سر شانه ها بعد از دو هفته انجام می شود و پس از دو هفته مجددا حجامت ساعد صورت می پذیرد.

در صورت عدم پاسخ دهی درمان گیاهی سندرم تونل کارپال از روش زالو اندازی روی مچ دست بهره گرفته می شود که حتما باید زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی انجام شود.

درمان سندرم تونل کارپال در طب سنتی

عمل جراحی سندرم تونل کارپال ، درمان گیاهی سندرم تونل کارپال ، درمان سندرم تونل کارپال ، درمان سندرم تونل کارپال در طب سنتی ، درمان سندرم تونل کارپال با طب سنتی ، درمان سندرم تونل کارپال با طب سوزنی

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
3 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها