درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان دارویی

درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان دارویی : سنگ کیسه صفرا ته مانده سخت شده مایعات دستگاه گوارش است که در کیسه صفرا تشکیل می شود.

سنگ کیسه صفرا در اندازه های مختلفی وجود دارد و می تواند به کوچکی یک شن و یا به بزرگی یک توپ گلف باشد. بعضی از افراد فقط یک سنگ کیسه صفرا در کیسه صفرایشان دارند درحالی که بعضی ها ممکن است چند سنگ داشته باشند. به منظور بررسی درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان دارویی با ما همراه باشید.

جراحی سنگ کیسه صفرا ، داروی گیاهی برای دفع سنگ کیسه صفرا ، داروی گیاهی برای سنگ کیسه صفرا ، داروی گیاهی سنگ کیسه صفرا ، درمان سنتی سنگ کیسه صفرا ، درمان سنگ کیسه صفرا با طب سنتی ، راههای درمان سنگ کیسه صفرا

درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان دارویی

درمان سنگ کیسه صفرا ، درمان گیاهی سنگ کیسه صفرا ، رژیم غذایی برای سنگ کیسه صفرا ، رژیم غذایی سنگ کیسه صفرا ، درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان دارویی ، ایا سنگ کیسه صفرا خطرناک است ، سنگ کیسه صفرا علائم ، علایم سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا در سمت راست بدن در زیر کبد قرار گرفته است. صفرا مایعی زرد رنگ است که از چند ماده مانند کلسترول، بیلی‌روبین (مواد رنگدانه‌ای صفرا) و نمک‌ های صفراوی تشکیل شده و توسط کبد ساخته می شود و در کیسه صفرا جمع می گردد و سپس از طریق مجرایی باریک وارد روده اثنی عشر(دوازدهه) می شود.

کار صفرا کمک به هضم غذا (به خصوص چربی ها) در داخل روده و همچنین ضد عفونی کردن روده و خنثی کردن اسید معده است. صفرا، تخلیه سریع روده را نیز تسهیل می نماید. به صفرا، زرداب و یا زهره نیز گفته می شود.

چنان چه جریان صفرا به دلایلی قطع شود بیماریهای صفراوی و اختلال در هضم چربی ها به وجود می آید.

انواع سنگ کیسه صفرا

سنگ صفراوی کلسترولی : رایج‌ترین گونه سنگ کیسه صفرا است که غالباً زرد رنگ می باشد. این سنگ‌ ها عموماً از کلسترول حل نشده و مواد دیگر تشکیل می‌ شود.

سنگ صفراوی رنگدانه‌ ای : این سنگ‌ سیاه یا قهوه‌ ای تیره هستند و زمانی تشکیل می‌ شوند که صفرا حاوی مقدار زیادی بیلی‌ روبین باشد.

علل تشکیل سنگ کیسه صفرا

وجود کلسترول بیش از حد درون صفرا. صفرا به طور طبیعی مواد شیمیایی کافی برای حل کردن کلسترول دفع شده از کبد را دربردارد. اما اگر میزان کلسترول دفع شده از کبد بیش از مقدار قابل حل شدن توسط صفرا باشد، کلسترول مازاد به شکل کریستال و در نهایت سنگ در می‌آید.

وجود بیلی روبین زیاد درون صفرا. بیلی روبین زمانی که بدن سلول‌های قرمز خون را تجزیه می‌کند ترشح می شود. ابتلا به بیماری های خاص نظیر سیروز کبدی، عفونت‌های مجرای صفراوی و اختلال‌های خونی باعث می‌ شود تا کبد بیلی‌ روبین بیش از اندازه تولید کند.

کیسه صفرا به درستی و کامل تخلیه نمی شود. اگر کیسه صفرا به طور کامل تخلیه نشود یا تخلیه آن دیر به دیر صورت گیرد، صفرا بسیار غلیظ می‌شود و احتمال ایجاد سنگ افزایش می‌یابد.

کاهش وزن سریع. این نوع کاهش وزن که درنتیجه یک رژیم غذایی کم کالری و یا بعد از جراحی های چاقی رخ می دهد نیز می تواند باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا بشود.

علایم سنگ کیسه صفرا

ممکن است سنگ کیسه صفرا علائم از خود نشان ندهد.

از علایم سنگ کیسه صفرا می توان به درد ناگهانی، سریع و تشدید شونده در سمت راست و بالای شکم اشاره کرد.

درد ناگهانی، سریع و تشدید شونده در مرکز شکم و دقیقا زیر استخوان سینه

درد بین تیغه های شانه

درد در شانه سمت راست

زردشدن صورت و سفیدی چشم‌ها و تب

دردی مداوم که حتی پس از اجابت مزاج، خروج گاز یا استفراغ بهبود نمی‌ یابد.

ممکن است درد سنگ کیسه صفرا بین چند دقیقه تا چندین ساعت طول بکشد.

مطلب مرتبط:  آبسه مغزی چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

روش‌های تشخیص وجود سنگ کیسه صفرا عبارتند از تصویر برداری از کیسه صفرا، آزمایش خون و استفاده از ماده‌ های رنگی خاص (ماده حاجب یا ماده کنتراست زا).

عوامل افزاینده احتمال تشکیل سنگ صفرا

جنسیت زن، سن بالای ۶۰ سال، چاقی و یا اضافه وزن، بارداری، رژیم غذایی پر چرب، رژیم غذایی پر کلسترول، رژیم غذایی کم فیبر، سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ کیسه صفرا، ابتلا به دیابت، استفاده از داروهای کاهش کلسترول، مصرف داروهایی که حاوی استروژن هستند.

ایا سنگ کیسه صفرا خطرناک است ؟ (عوارض سنگ کیسه صفرا)

زخم شدن کبد (سیروز کبدی)، فشار خون سیاهرگی بالا درون کبد، دیابت

وجود کلسیم بیش از اندازه در کبد می‌تواند در آینده منجر به سرطان کیسه صفرا شود.

پیشگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا

سعی کنید برنامه غذایی معمول خود را رعایت کنید و وعده‌ های غذایی را هر روز در زمان مشخص میل کنید. حذف وعده‌ های غذایی و رژیم غذایی سنگ کیسه صفرا که سخت باشد خطر ایجاد سنگ صفرا را افزایش می‌ دهد.

اگر لازم است تا وزن خود را کاهش دهید، آهسته پیش بروید. کاهش وزن سریع خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌ دهد. رژیم غذایی برای سنگ کیسه صفرا تنظیم کنید که بتوانید در هفته نیم تا یک کیلوگرم وزن کم کنید.

چاقی و داشتن اضافه وزن احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. پیاده‌ روی کنید تا با کاهش تعداد کالری‌ های مصرفی و افزایش فعالیت بدنی به وزن مناسب برسید.

پس از رسیدن به وزن سالم نیز همچنان ورزش کنید و یک رژیم غذایی برای سنگ کیسه صفرا داشته باشید تا وزن مناسب به دست آمده را حفظ کنید.

راههای درمان سنگ کیسه صفرا

در صورت کوچک بودن سنگ‌ کیسه صفرا و حاوی کلسیم نبودن آنها، می‌توان این سنگ‌ها را با مصرف قرص اسید اورسودوکسی کولیک حل کرد و از بین برد. این قرص را باید مدتی طولانی (بیش از دو سال) مصرف کرد و احتمال ایجاد مجدد سنگ پس از متوقف کردن درمان نیز وجود دارد.

تزریق مواد حلال از طریق پوست به کیسه صفرا

از جمله راههای درمان سنگ کیسه صفرا شکستن سنگ‌ ها به کمک شوک امواج ارسالی از خارج از بدن است.

درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان دارویی (درمان سنگ کیسه صفرا با طب سنتی)

به منظور درمان گیاهی سنگ کیسه صفرا سعی کنید هر روز دست‌ کم پنج نوبت میوه و سبزی میل کنید.

نان، برنج، غلات، ماکارونی، سیب زمینی و موز سبز از منابع غنی کربو هیدارت‌ های نشاسته‌ای محسوب می‌شوند. در صورت امکان نان‌ های سبوس‌ دار و غلات نیز میل کنید.

مقدار مناسب فراورده‌های لبنی و شیر۲ تا ۳ نوبت در روز مصرف کنید. فراورده‌های لبنی کم‌ چرب مصرف کنید.

از مصرف زیاد گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ اجتناب کرده و به جای آن‌ها از لوبیا و انواع حبوبات استفاده کنید.

مصرف چربیهای اشباع شده موجود در فراورده‌ های حیوانی مانند کره، پنیر، روغن، گوشت، شیرینی، بیسکوییت و کیک را محدود کنید و به جای آن از چربی‌ های غیر اشباع موجود در روغن‌های سبزیجات مانند گل آفتابگردان، روغن کلزا و روغن زیتون، آووکادو، آجیل و بذرهای گیاهی استفاده کنید.

در رژیم غذایی خود فیبر بگنجانید. برخی از منابع فیبر عبارتند از لوبیا، حبوبات، میوه و سبزی، جو دوسر و محصولاتی نظیر نان، ماکارونی و برنج.

نوشیدن مایعاتی مانند آب یا چای‌ های گیاهی دست‌ کم دو لیتر در روز توصیه می شود.

چند داروی گیاهی برای دفع سنگ کیسه صفرا عبارتند از زردچوبه، شاهتره، ریشه کاسنی، غاثف، افسنطین، گل قاصدک، آناگالیس، سیر، سداب، خرفه، رزماری (اکلیل کوهی)

همچنین چند داروی گیاهی برای سنگ کیسه صفرا شامل تمر هندی، روغن، برگ و پوست زیتون، گزنه، سنبل الطیب، گل همیشه بهار، نعناع، گل محمدی، بابونه، انیسون، سبوس برنج، زرشک، زبان گنجشک، ریواس، کنگر فرنگی، کرفس قمری و جعفری.

مطلب مرتبط:  بیماری سارکوئیدوز چیست؟روشهای درمان سارکوئیدوز با طب سنتی و طب جدید

دیگر داروی گیاهی سنگ کیسه صفرا آب سیب یا سرکه سیب است. اسید مالیک موجود در سیب به نرم شدن سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند و سرکه جلوی تولید کلسترول را توسط کبد می‌گیرد.

پکتین موجود در گلابی به سنگ‌ های پر از کلسترول کیسه صفرا متصل می‌ شود و به این شکل آن‌ها را از بدن خارج می‌ کند.

به منظور درمان سنتی سنگ کیسه صفرا مصرف معجونی حاصل از یک عدد چغندر، یک عدد خیار و ۴ عدد هویج متوسط برای کیسه صفرا بسیار مفید است.

برای درمان سنگ کیسه صفرا با طب سنتی از گیاه خار مریم استفاده کنید. گیاه خار مریم به کوچک شدن سنگ کیسه صفرا و از بین بردن درد مثانه کمک می‌کند.

برگ قاصدک به افزایش دفع صفرا از کبد و در نتیجه زدودن سموم از آن و سوخت و ساز چربی کمک می‌کند و به همین علت یک داروی گیاهی سنگ کیسه صفرا محسوب میشود.

روغن نعناع جریان صفرا و دیگر مایعات گوارشی را تحریک می‌کند. نعناع به از بین رفتن سنگ کیسه صفرا نیز کمک می‌کند و راهی برای درمان سنتی سنگ کیسه صفرا است.

یک داروی گیاهی برای دفع سنگ کیسه صفرا اسفرزه است . اسفرزه منبع بسیار خوبی از فیبرهای محلول است که به کلسترول در صفرا متصل شده و از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

به منظور درمان گیاهی سنگ کیسه صفرا آب لیمو مصرف کنید. نیز درست مانند سرکه مانع از این می‌شود که کبد کلسترول بسازد. آب لیمو را به طور روزانه مصرف کنید.

از ابتلا به یبوست جلوگری کنید، زیرا این مشکل به تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

زردک، یکی از بهترین داروها برای دفع سنگ کیسه صفرا به شمار می رود. آن را به صورت روزانه تا بهبودی کامل مصرف کنید.

جراحی سنگ کیسه صفرا و برداشتن کامل کیسه صفرا توسط روش‌های مختلف جراحی، آخرین کاری است که پزشکان برای رفع مشکل انجام می دهند.(دقت داشته باشید که این کار باید آخرین راه حل باشد نه اینکه تا برای پزشک مشخص شد بیمار سنگ کیسه صفرا دارد دستور برداشت سنگ کیسه صفرا را بدهد.)

به گفته پزشکان طب مدرن، برداشتن کیسه صفرا عارضه ی خاصی ندارد و بعد از برداشتن کیسه صفرا، صفرای مازاد به جای انبار شدن در کیسه صفرا مستقیما به داخل روده ریخته می شود که این اقدام گاهی بعد از عمل تا مدتی بیمار را دچار اسهال می کند که این مشکل نیز موقتی است و بهبود می یابد.

(جای تعجبه واسه من که خداوندی که جاهل و عاقل میدونن کار عبث انجام نمیده، چه طور آپاندیس و سنگ کیسه صفرا رو توی بدن قرار داده که به هیچ دردی نمی خورن و بود و نبودشون فرقی نمیکنه. لابد پزشکای ما از خدا بیشتر می دونن. چی می دونم والا!!! از این به بعد اگه یکی از کلیه هاتونم خدای نکرده دچار سنگ شد بدید پزشکا کلن کلیه و دم و دستگاه به درد نخورشو دربیارن، چون بدن با یه کلیه هم می تونه به کارش ادامه بده!!! این ایده که به جای برداشتن خال روی صورت، کلا پوست صورت رو بردارن هم ایده بدی نیست.)

درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان دارویی

جراحی سنگ کیسه صفرا ، داروی گیاهی برای دفع سنگ کیسه صفرا ، داروی گیاهی برای سنگ کیسه صفرا ، داروی گیاهی سنگ کیسه صفرا ، درمان سنتی سنگ کیسه صفرا ، درمان سنگ کیسه صفرا با طب سنتی ، راههای درمان سنگ کیسه صفرا ، درمان سنگ کیسه صفرا ، درمان گیاهی سنگ کیسه صفرا ، رژیم غذایی برای سنگ کیسه صفرا ، رژیم غذایی سنگ کیسه صفرا ، درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان دارویی ، ایا سنگ کیسه صفرا خطرناک است ، سنگ کیسه صفرا علائم ، علایم سنگ کیسه صفرا

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
7 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها