درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان

درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان : صافی کف پا عارضه‌ ای است که در آن بیماران فاقد قوس های استاندارد درکف پا هستند.

اگر قوس داخلی کف پا صاف شده باشد، به طوری که هنگام ایستادن تمامی کف پا با زمین تماس داشته باشد عارضه صافی کف پا وجود دارد. اگر قوس کف پا تنها در هنگام ایستادن از بین برود و هنگام برداشتن پا از زمین دوباره برگردد از نوع کف پای صاف قابل انعطاف خواهد بود. با ما همراه باشید تا به بررسی روشهای درمان صافی کف پا در کودکان و برزگسالان بپردازیم.

تشخیص صافی کف پا در کودکان ، درمان صافی کف پا ، درمان صافی کف پا با ورزش،درمان صافی کف پا در بزرگسالان ، درمان صافی کف پا در کودکان ، درمان کف پای صاف در کودکان ، رفع صافی کف پا

درمان صافی کف پا در کودکان

صافی کف پا ، صافی کف پا در کودکان ، علائم صافی کف پا ، عمل جراحی کف پای صاف ، عوارض صافی کف پا ، مشکلات صافی کف پا ، کف پای صاف در کودکان

اگر این قوس نه در هنگام تماس کف پا با زمین وجود داشته باشد و نه در هنگام برداشتن آن از زمین، از نوع صافی کف پای سخت خواهد بود.‌

قوس های موجود در کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن اعمال می‌شود را کاهش داده و اجازه ورود همه نیروهای وارده به بدن را نمی‌ دهند. اما در افراد با کف پای صاف میزان زیادی از این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت می تواند منجر به بروز عوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن خصوصاً ستون فقرات گردد.

گاهی اوقات کف پای صاف می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل قوزک پا و زانوها شود، زیرا این عارضه می‌تواند در رباط‌ های پا تغییراتی ایجاد کند.

تقریبا تمام بچه ها در هنگام تولد صافی کف پا دارند که به آن صافی کف پای فیزیولوژیک می گویند. این حالت عمدتا به علت شل بودن تاندون ها و لیگامان های کف پا و به علت ضعیف بودن عضلات کف پا و همچنین به علت چربی است که در زیر پوست کف پای بچه وجود دارد.

به تدریج و در سال های بعدی عمر، با سفت شدن بافت های نرم کف پا و قویتر شدن عضلات و از بین رفتن چربی کف پا، قوس کف پا ظاهر می شود. در ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد این قوس هرگز ایجاد نمی شود و کف پای آنها همیشه صاف باقی می ماند ولی صافی کف پا در اکثریت این افراد هیچ گونه ناراحتی برای آنها ایجاد نمی کند.

مطلب مرتبط:  راهنمای جامع درمان عفونت گوش در طب سنتی و طب مدرن

علل کف پای صاف

مشکلات صافی کف پا عموماً مادرزادی بوده و به نام نرمی مفاصل نیز معروف است.

عمودی بودن مادرزادی استخوان تالوس پا (در این عارضه هیچ قوسی در کف پا وجود ندارد)، پیوستگی قوزک پا (در این عارضه ارثی، دو یا چند استخوان به گونه‌ای به یکدیگر متصل می‌گردند که انعطاف‌پذیری پا مختل می‌شود و قوس طبیعی از بین می‌رود)، در رفتگی کناری ساب‌تالار یا صافی اکتسابی کف پا.

مشکلاتی نظیر اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی (از عضله‌ای در پشت ساق پا شروع می‌شود، از سمت داخل ساق پا به پایین ادامه می‌یابد و استخوان‌ها را به داخل مچ پا متصل می‌کند. وظیفه اصلی این تاندون بالا نگه داشتن قوس کف پا و حمایت از مچ پا در هنگام راه رفتن است.)، آرتریت‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، وارد شدن آسیب به رباط‌ های مچ پا و شکستگی‌ها و در رفتگی استخوان‌ها، کلاپس دیابتی (در این وضعیت، علاوه بر آنکه رباط‌ها نمی‌توانند استخوان‌ها را در جای خود نگه دارند، گاهی اوقات خود استخوان هم، بدون اینکه بیمار دردی احساس کند، می‌شکنند و متلاشی می‌شوند).

چاقی، دیابت، بالا رفتن سن، بارداری، صدمه دیدن مچ یا کف پا

ایستادن طولانی مدت در مشاغلی نظیر دندانپزشکی و آرایشگری.

پوشیدن کفش های نامناسب به مدت طولانی مانند کفش های تنگ، پاشنه بلند، پنجه باریک و کفش های که قوس داخلی ندارند.

عادات وضعیتی غلط مانند نشستن به شکلW

تغییر شکل اندام تحتانی که سبب می شود پا به صورت جبرانی به خارج بچرخد مثل زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری، شست کج، کمانی شدن تیبیا و چرخش قدامی ران.

علائم صافی کف پا

وجود ظاهری صاف در کف یک پا یا هر دو

درد در اندام تحتانی، درد در قسمت مچ پا، ضعف عضلات ناحیه ساق پا و کف پا، ایجاد تورم در قسمت داخل مچ پا و درد مچ پا، درد زانو

افراد دارای کف پای صاف از خشکی یک یا هر دو پا رنج می‌برند.

درد، حساسیت به لمس و یا گرفتگی در پاها یا مچ پاها و کج شدن پاشنه‌ها رو به بیرون

می‌توانید با انجام آزمایشی ساده بفهمید که به افتادگی قوس یا صافی کف پا مبتلا هستید یا خیر. برای تشخیص صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان مراحل زیر را انجام دهید.

کف پاهایتان را خیس کنید.

روی سطح صاف مانند یک پیاده‌ روی سیمانی، بایستید که بتواند اثر پایتان را نشان دهد.

حالا کنار بروید و به اثر پاهایتان نگاه کنید. اگر اثر تمامی کف پایتان را روی سطح دیدید، به احتمال زیاد دچار صافی کف پا هستید.

عوارض صافی کف پا

التهاب تاندون آشیل، آرتروز مچ‌ یک یا هر دو پا، آرتروز یک یا هر دو پا، پینه شست پا، درد جلوی ساق پا

مطلب مرتبط:  با بیماری کشنده و خطرناک جنون گاوی آشنا شوید.

انگشت پای چکشی، التهاب آرنگ کف پا یا پلانتار فاسیا، التهاب تاندون درشت نی خلفی

درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان

در اکثر موارد، درمان کف پای صاف در کودکان بدون هیچ عمل خاصی تنها با بزرگتر شدن آن‌ها رفع می‌شود.

معمولاً اگر صافی کف پا در کودکان یا بزرگسالان باعث درد شود، پزشک توصیه خواهد کرد که از انواع نرم یا سخت کفی‌ های کفش به عنوان تکیه‌ گاهی برای قوس کف پا استفاده شود.

برای رفع صافی کف پا فیزیوتراپ می‌تواند با استفاده از اولتراسوند و تکنیک‌ های دیگر التهاب را کاهش دهد. همچنین به منظور درمان صافی کف پا با ورزش نحوه صحیح انجام ورزش، حرکات اصلاحی و تمرینات کششی پا و مچ پا را به شما آموزش می‌دهد.

هنگامی که قسمت‌هایی از استخوان‌های متلاشی شده در سطح کف پا برجسته می‌شوند، استفاده از پد و یا بالشتک روش مؤثری برای جلوگیری از تماس آزار دهنده کف پا با کف کفش و درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان خواهد بود.

یک ارتز مناسب شده برای مچ پا، تکیه‌گاهی برای قوس کف پا است که توسط پزشک تجویز شده و مستقیماً از قالبی از کف پایتان ساخته می‌شود.

برای درمان صافی کف پا در بزرگسالان کورتیزون که در مفصل تزریق می‌شود یک داروی ضدالتهابی قوی است که از آن برای کاهش سریع درد ناشی از التهاب استفاده می‌ شود.

اگر بیمار بیش از اندازه چاق باشد، پزشک به او توصیه خواهد کرد که وزنش را کم کند.

برای پیوستگی قوزک پا، درمان شامل استراحت می باشد.

در موارد شدید، عمل جراحی کف پای صاف ممکن است به صورت ترمیم تاندون و یا پیوستگی برخی مفاصل پا در موقعیت مناسب انجام شود.

درمان صافی کف پا با ورزش های کششی نیز از آنجایی که تاندون ها را می کشند، ممکن است مفید باشد و توسط پزشک توصیه گردد.

درمان صافی کف پا در کودکان

تشخیص صافی کف پا در کودکان ، درمان صافی کف پا ، درمان صافی کف پا با ورزش،درمان صافی کف پا در بزرگسالان ، درمان صافی کف پا در کودکان ، درمان کف پای صاف در کودکان ، رفع صافی کف پا ، صافی کف پا ، صافی کف پا در کودکان ، علائم صافی کف پا ، عمل جراحی کف پای صاف ، عوارض صافی کف پا ، مشکلات صافی کف پا ، کف پای صاف در کودکان

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها