برای جلوگیری از آلزایمر چه باید کرد و راهکارهای درمانی چیست؟

برای جلوگیری از آلزایمر چه باید کرد :

بیماری آلزایمر به عنوان وضعیتی پیش رونده و غیر قابل بازگشت تعریف می‌شود که باعث تخریب و فساد اندک اندک سلولهای مغزی شده و منجر به از دست دادن تدریجی حافظه می گردد. برای جلوگیری از آلزایمر چه باید کرد ؟ با ما همراه باشید تا بدانید!

علایم شدت یافتن کاهش حافظه چیزی است که ما اکثراً با آن آشنا هستیم.اینکه متوجه شوید شما یا یکی از افراد خانواده تان آلزایمر دارد می‌تواند کاملاً ویرانگر بوده و کنار آمدن با آن بسیار سخت باشد.باور به این اینکه خاطرات ما به تدریج در حال ناپدید شدن هستند در‌ واقع مساوی با از دست دادن تدریجی خودمان است.

خاطرات ما صندوقچه ای است که روابط اجتماعی ما را در خود جای داده است و سیمای از دست دادن این ارتباطات غیر قابل تصور است.همین امر باعث وحشتناک جلوه کردن بیماری آلزایمر شده است.چون این وضعیت غیر قابل برگشت است،اقداماتی وجود دارد که می‌توانید به منظور ممانعت از پیشرفت این انحطاط انجام دهید.مطالعات جدید و مداومی که درباره این وضعیت صورت می‌گیرد به ما امیداوری بیشتری برای کاهش صدمات می دهد،به همراه یاری جستن از کارهای مرسوم و درمان آلزایمر با گیاهان دارویی .

برای جلوگیری از آلزایمر چه باید کرد ، درمان آلزایمر با گیاهان دارویی ، دلایل آلزایمر، علائم بیماری آلزایمر ، بیماری آلزایمر ، جلوگیری از آلزایمر

برای جلوگیری از آلزایمر چه باید کرد

درمان آلزایمر در طب سنتی ، درمان بیماری آلزایمر ، درمان دارویی آلزایمر ، علائم آلزایمر ، علت بیماری آلزایمر ، نشانه های آلزایمر

آلزایمر یکی از رایج ترین علل دیوانگی در سراسر دنیا است.جنون یا همان دیوانگی،به کاهش عملکردهای شناختی بر می‌گردد،در جایی که شخص می‌تواند توانایی فکر کردن،به یاد آوردن، به خاطر سپردن یا حتی استدلال کردن را از دست بدهد.چون هر کس می‌تواند از دست دادن حافظه را به عنوان بخشی از روند پیری تجربه کند، نتیجه ی جنون، تحت تأثیر قرار گرفتن فعالیتها و زندگی روزانه فرد است.

بنابراین چندان تعجب‌آور نیست که افراد به خاطر ناتوانی در انجام دادن آسانترین و ساده‌ترین کارها،از این بیماری رنج می برند.این شرایط معمولاً سالمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اولین بروز خود را پس از ۶۰ سالگی در فرد نشان می دهد.درست از زمانی که شخص درگیر بیماری آلزایمر می شود،به دلیل کاهش مداوم در عمل‌کرد مغز و حافظه، سلولهای مغزی شروع به فساد و مرگ می کنند.

اصلی‌ترین دلایل آلزایمر که باعث وقوع بیماری آلزایمر می شوند هنوز ناشناخته هستند.مطالعات پزشکی نشان داده است که مغز می تواند صدمات ناشی از این وضعیت را تا حدود ۱۰ الی ۲۰ سال قبل از آشکار شدن هر گونه علایمی تحمل کند.

معمولاً تارهایی در ناحیه ای در مغز که به نام قشر آنتورتینال شناخته می‌شود شروع به گسترش می کنند.در همین زمان، این وضعیت می‌تواند منجر به تغییر شکل پلاک قسمتهای دیگر مغز شود.در صورت افزایش مقدار این تارها و تغییر شکل پلاک ها در مناطق مغز،رشته های عصبی سالم ممکن است کارایی خود را از دست بدهند.این موضوع توانایی ارتباطشان با یکدیگر و هر گونه عملکردشان را تحت تأثیر قرار می دهد.به همین دلیل در نهایت از بین می روند.

صدمات می‌تواند تا از بین بردن ساختاری کاملاً بسته به نام هیپوکامپوس پیشروی کند.این ساختار برای تشکیل حافظه ضروری است و بنابراین،هر گونه صدمه به آن می‌تواند توانایی به خاطر آوردن چیزهایی بسیار پیش پا افتاده را نیز تحت تأثیر قرار دهد.چون این بیماری پیشرونده است،ممکن است در مراحل مختلف علایم متفاوتی را در خود ببینید ولی در مراحل اولیه،علایم آنقدر شدید نیستند که نگرانی ایجاد کنند.وقتی که شخصی به مراحل نهایی بیمای آلزایمر می رسد،بافت مغز به میزان زیادی منقبض می‌شود و علایم کاملاً خود را نشان می دهند.

این بیماری نام خود را از دکتر آلویز آلزایمر در سال ۱۹۰۶ دریافت کرده است.اگرچه آمارها ممکن است متفاوت باشند، مطالعات نشان داده است که حدود ۵.۱ میلیون نفر در آمریکا از بیماری آلزایمر رنج می برند.تاکنون درمانی برای این وضعیت پیدا نشده است و بیماران از علایم مضر بیماری آلزایمر تا پایان عمر رنج می برند.

مطلب مرتبط:  پیشگیری و درمان دارویی سرویسیت یا التهاب گردن رحم

علائم بیماری آلزایمر

در مراحل اولیه علائم آلزایمر که توجه شما را جلب می‌کنند معمولاً شامل فراموشی و سردرگرمی خفیف می باشند.هر چه بیشتر می گذرد علائم بیماری آلزایمر روی حافظه،توانایی صحبت کردن، مهارتهای نوشتن،قابلیت حل مسأله و قضاوت‌های کلی روزمره بیمار، تأثیر بیشتری می گذارد.

در صورتی که دچار این بیماری هستید ممکن است دریابید که حافظه شما آنگونه که انتظار دارید خوب نیست،یا اینکه سازماندهی افکارتان،بزرگترین چالش زندگی شما نسبت به قبل شده است.اگرچه بعضی از بیمارها به وجود مشکلی در خود پی نمی برند، با این وجود اعضای خانواده آنها، دوستان نزدیک و هم‌کلاسی هایشان تغییر را احساس می کنند.در زیرچند مورد از نشانه های آلزایمر که معمولاً رخ می‌دهند آورده می شود:

حافظه: هر کسی ممکن است هر چند وقت یکبار،چیزهایی را فراموش کند.بنابراین اگر اغلب جای دسته کلید خود را فراموش می‌کنید یا حتی اسم کارمندان شرکت خود را از خاطر می برید، خود را کاملاً نرمال بدانید.هر چند علائم آلزایمر در افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند این است که مکان وسایل خود را اغلب اوقات فراموش می‌کنند و ممکن است مرتب و مرتب حرف‌ها و سوالهای خود را تکرار کنند.

نشانه های آلزایمر در آنها ممکن اینگونه باشد که چیزهای مهمی که به آن‌ها گوشزد کرده‌اید فراموش کنند یا حتی ممکن است در یک قرار ملاقات مهم حضور پیدا نکنند،چون آنرا به خاطر نمی آورند.آنها می‌توانند بیش از یک بار در یک دوره ی زمانی نام افراد خانواده یا هر چیز دیگر را فراموش کنند.

سردرگرمی:تعجب از اینکه ساعت چند می‌تواند باشد یا حتی امروز چه روزی است به هیچ وجه غیر عادی نیست.اگرچه بیماران آلزایمری می‌توانند درک اینکه در چه سالی هستند،در چه جایی هستند یا مسیر خانه‌شان از کدام سمت است را نیز از دست بدهند.چون این وضعیت بر توانایی مغز نیز تأثیر دارد،بیماران ممکن است حتی قادر به درک محیط اطرافشان نیز نباشند و در جمع فامیل احساس گم شدن به آن‌ها دست بدهد.

صحبت کردن و نوشتن:بیماران آلزایمری معمولاً متوجه می‌شوند پیدا کردن کلمات صحیح برای استفاده در بسیاری از موضوعات و کارها برایشان سخت شده است، به همین دلیل شرکت در یک گفتگو می‌تواند برایشان تبدیل به چالشی بزرگ شود.به تدریج توانایی خواندن و نوشتن نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

فکر کردن و استدلال نمودن:معمولاً مشکلات در فکر کردن و تمرکز رخ می‌دهد به‌ خصوص وقتی که پای مفاهیم انتزاعی نیز در میان باشد.محاسبه دخل و خرج، مدیریت اموال، پرداخت صورت حسابها و پیگیری قرار ملاقاتها می‌تواند به چالش اصلی بیماران آلزایمری تبدیل شود.به این دلیل که آن‌ها قادر به تشخیص اعداد نیستند.کوچکترین مسائل روزانه می‌تواند به چالشی خطرناک تبدیل شود.

تغییرات رفتاری و شخصیتی: این وضعیت تأثیری قابل توجه بر روی چگونگی احساسات و اعمال فرد باقی می گذارد.کسی که دچار بیماری آلزایمر شده است معمولاً دچار سرگردانی و بی هدفی، پرخاشگری، زودرنجی، سوءظن، انزوای اجتماعی، افسردگی، مشکلات خواب، لجاجت، نوسانات خلقی و افزایش اضطراب می شود.

علت بیماری آلزایمر

اصلیترین علت بیماری آلزایمر که منجر به تغییر شکل پلاک ها و تارهای مغز می‌شود هنوز برای اکثر محققان و دانشمندان پزشکی به صورت راز باقی‌مانده است.هر چند این عقیده وجود دارد که این بیماری نتیجه ی عوامل ژنتیکی،محیطی و نحوه ی زندگی است که در طول زمان،تأثیری تدریجی بر مغز دارند.در پاره‌ای موارد،به عنوان مثال حدود ۵ درصد از موارد،آلزایمر نتیجه تغییرات ژنتیکی خاصی است که تضمین کننده این موضوع است که بیماری در فرد پیشرفت خواهد کرد.

هرچند اصلی ترین دلایل آلزایمر به طور کامل شناخته نشده است،با این حال تأثیر بیماری بر مغز کاملاً آشکار است.بیماری،به مغز صدمه می‌زند و سلولها را می کشد.بنابراین،مطالعات نشان داده است که مغزی که متأثر از آلزایمر است سلولهای کمتری نسبت به مغز سالم دارد.ارتباط بین سلولهای بازمانده به میزان زیادی اندک است.در طول یک دوره زمانی مغز ممکن است کوچک شود.

درمان بیماری آلزایمر

با اینکه در حال حاضر روشی برای درمان بیماری آلزایمر وجود ندارد،به منظور کمک به بیماران پیشنهاد می‌شود برای مدتی تحت درمان دارویی آلزایمر قرار گیرند.برای درمان دارویی آلزایمر دو دسته دارو تجویز می شود.به هرحال علاوه بر تجویز دارو،مهم است که اعضای خانواده و آشنایان نزدیک بیمار،محیطی حمایت کننده برای وی آماده کنند.به شرح زیر:

  • از شر مبلمان اضافی،قالیچه ها و چیزهای دیگری که باعث لغزش و زمین خوردن بیماران می‌شوند خلاص شوید.
  • نرده و دستگیره های محکمی برای حمام و راه پله نصب کنید.
  • تعداد آیینه های خانه را کاهش دهید.
مطلب مرتبط:  راهنمای پیشگیری و درمان بیماری اسکوروي

همچنین مهم است که بیماران آلزایمری یک عادت ورزشی منظم را دنبال کنند.۳۰ دقیقه پیاده روی در روز می‌تواند باعث تقویت جسم و سلامت روح شود.علاوه بر این بیمار باید چند نوع مدارک شناسایی و آدرس منزل را در همه وقت با خود همراه داشته باشد.همچنین تمرینات روی صندلی یا یک دوچرخه ثابت می‌تواند ایده ای خوب باشد.فعالیت اجتماعی نیز شکل مناسبی از تمرین برای مغز است.

روش درمان آلزایمر با گیاهان دارویی به این صورت است که معمولاً ترکیبی از معجون ها و دمنوشهای گیاهی، خوراکی هایی مثل گردو و کندر و ویتامین ها  یا مصرف مکمل های دیگر به منظور جلوگیری یا تأخیر در ابتدای امر برای بیمار تجویز می شود. برخی از ویتامین ها و گیاهان توصیه شده حاوی اسیدهای چرب امگا-۳،ویتامین E،جینکو و هاپرزیا نیز توصیه می شود.

حجامت سر مرحله بعدی درمان آلزایمر در طب سنتی است. زالو اندازی پشت گوش یا روی فرق سر مرحله نهایی درمان آلزایمر در طب سنتی محسوب می شود.

با وجود این،مطالعات بالینی برای استناد بر سودمندی هیچ گونه مکمل های اضافی،ویتامین ها و گیاهان وجود ندارد.بنابراین اطمینان از عدم تداخل مکمل های اضافی با تجویزات دارویی مرسوم آلزایمر،به وسیله مشورت با پزشک و جلب موافقت او اهمیت دارد.

برای جلوگیری از آلزایمر چه باید کرد ؟

بسیاری از بیماران آلزایمری فراموش می‌کنند وعده ی غذایی خود را سر وقت میل کنند یا اشتهای خود را از دست می دهند.آنهایی که تنها زندگی می‌کنند یا از خودشان مراقبت می‌کنند علاقه به آماده سازی ترکیبی ناسالم از غذاها را دارند.بنابراین بسیار شایع است که از چندین نوع مختلف مشکلات گوارشی نیز رنج ببرند.

افراد خانواده و مراقبان بیماران آلزایمری باید اطمینان حاصل کنند که آن‌ها وعده ی غذایی روزانه را،منظم و سر وقت می خورند.علاوه بر مقدار زیادی میوه‌های تازه، سبزیجات، حبوبات کامل، گوشت کم چرب و محصولات لبنی کم چرب، برای آن‌ها ضروری است تا ترکیبات و معجون های سالم و پرکالری مصرف کنند.

با اینکه معجون های لبنی و پودرهای پروتئین به آسانی در فروشگاه ها موجود است،بهتر است تا آن‌ها را در خانه آماده کنید.مایعات فراوان نیز برای بیماران آلزایمری بسیار لازم است.هر چند قهوه،نوشیدنی های گازدار و دیگر مواد حاوی کافئین باید به شدت برای همیشه کنار گذاشته شود.

قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی،توصیه می‌شود با یک دکتر مشورت کنید و نظر او را جویا شوید.این موضوع برای افرادی که از بیماری‌های مزمن نظیر آلزایمر رنج می‌برند لازم و ضروری است.

آلزایمر تنها برای بیماران سخت نیست،بلکه برای اعضای خانواده،خویشان و آشنایان نزدیک،مواجهه با غم،ترس،ناامیدی،افسردگی،شک و تردید،عصبانیت و گیجی نیز خیلی آسان نیست.بیمار در تمام مدت به دیگران برای گوش دادن به حرفهایش و قوت قلب دادن نیاز دارد.

ضروری است که مطلقاً داروهای تجویزی و دوز مصرف آن‌ها بدون مشورت با پزشک تغییر نکند.اگر خانواده بیمار اطلاعات مفصلی درباره بیماری از طریق دکتر،خانوده بیماران دیگر و گروههای حمایتی دریافت کنند همه چیز آسانتر می شود.هم بیماران آلزایمری و هم خانواده‌هایشان به وسیله پیوستن به انجمن های حمایتی و شرکت در کلاس‌های مشاوره سود زیادی خواهند برد.

منبع: home-remedies-for-you

ترجمه شده در مجله خلایق

برای جلوگیری از آلزایمر چه باید کرد

برای جلوگیری از آلزایمر چه باید کرد ، درمان آلزایمر با گیاهان دارویی ، دلایل آلزایمر، علائم بیماری آلزایمر ، بیماری آلزایمر ، جلوگیری از آلزایمر ، درمان آلزایمر در طب سنتی ، درمان بیماری آلزایمر ، درمان دارویی آلزایمر ، علائم آلزایمر ، علت بیماری آلزایمر ، نشانه های آلزایمر

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها