تمام روشهای درمان کیست تخمدان با طب مدرن، سنتی و گیاهان دارویی

درمان گیاهی کیست تخمدان : کیست تخمدان ساختمان های کیسه مانند پر از مایع در تخمدان هستند. وجود کیست در تخمدان از بیماری های شایع در خانم ها است.

کیست تخمدان از تشکیل یک یا چندین کیست غیر طبیعی در تخمدان سرچشمه می‌گیرد. بسیاری از این کیست ها کاملا بی ضرر و خوش خیم هستند و نیاز به هیچ درمانی ندارند. آنها در عرض چند ماه به خودی خود از بین می روند. بسیاری از خانم ها دچار کیست تخمدان هستند بدون این که اطلاعی در این باره داشته باشند. با ما همراه باشید تا به بررسی روشهای درمان گیاهی کیست تخمدان و درمان کیست تخمدان به روش طب سنتی بپردازیم.

درمان گیاهی کیست تخمدان

خانم ها دارای دو تخمدان هستند که هر کدام به اندازه یک بادام و در طرفین رحم واقع شده است. تخمک ها در تخمدان ها به وجود آمده و در حین یک سیکل ماهیانه در سالهای تولید مثل خانم ها بالغ می شوند.

انواع کیست تخمدان عبارتند از کیست فولیکولار که شایع‌ترین نوع این بیماری است، کیست‌های هموراژیک یا اندومتریوئید (در اثر جراحت یا نشت عروق خونی کوچک به درون کیسه تخمک)، کیست‌های درموئید(رشد غیر طبیعی بافت‌های تخمدان برای تشکیل بافت‌های دیگر بدن مانند مو یا دندان)، کیست‌های پلی کیستیک (چند تخمک، چند کیست تولید می‌کنند و این عمل تکرار می شود) و کیست فونکسیونل.

دلایل ایجاد کیست تخمدان

شایع ترین علت تشکیل کیست تخمدان اغلب ناشی از اختلال در عملکرد تخمدان و اختلالات هورمونی است. احتمال بروز کیست‌های عملکردی تخمدان با استعمال دخانیات افزایش پیدا می‌کند.

چاقی نیز با ایجاد اختلالات هورمونی یک علت کیست تخمدان بوده و همچنین عامل مهمی در نازایی است.

عدم تخمک گذاری یکی دیگر از علل کیست تخمدان است. چون فولیکولی که قرار است تخمک ایجاد کند و معمولاً در روز چهاردهم پس از شروع عادت ماهیانه پارگی طبیعی پیدا کرده و تخمک را آزاد می‌کند، چاره نمی شود و با تجمع آب در داخل خود تبدیل به کیست می‌شود.

از دیگر دلایل ایجاد کیست تخمدان می‌توان به علل مادرزادی، متاستاز توده‌های رحم، معده، پستان و روده به تخمدان اشاره کرد. (به انتقال توده از یک بافت در بدن به بافت دیگر متاستاز گفته می‌شود.)

یکی دیگر از علل کیست تخمدان، استفاده از داروهای محرک بارداری است.

یک دلیل کیست تخمدان نیز زیاد بودن هورمون پرولاکتین در بدن (هورمون محرک تولید شیر در بدن) به علل مختلف است.

۸۰ تا ۸۵ درصد کل توده‌های تخمدان خوش خیم هستند و احتمال سرطانی شدن این توده‌ها در سنین کمتر از چهل و پنج سالگی کمتر از ۶ درصد است.

علائم کیست تخمدان

بیشتر کیست ها هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و خود به خود یرطرف می شوند.

از جمله شایع ترین علایم کیست تخمدان ایجاد دردهای شدید شکمی و لگنی است.

همچنین برخی علائم پاره شدن کیست تخمدان بروز دردهای ناگهانی است.

از دیگر علائم کیست تخمدان در زنان می‌توان به بروز اتساعات شکمی، اختلالات قاعدگی، تهوع و استفراغ، تغییرات نبض اشاره کرد.

درد به هنگام رابطه جنسی، احساس ضعف که ممکن است به علت خونریزی داخلی باشد و تکرر ادرار بر اثر فشار کیست‌ها بر مثانه یا درد پهلو به دلیل وارد شدن فشار بر کلیه از جمله علائم کیست تخمدان در زنان به شمار می رود.

مابقی علایم کیست تخمدان عبارتند از احساس سیری زود رس و نفخ شکم، موهای زائد و پر مویی، نامنظمی در سیکل های قاعدگی، درد لگنی مداوم و یا متناوب و مبهم، درد لگنی حین رابطه جنسی، درد حین اجابت مزاج و فشار روی روده ها، احساس پری و سنگینی در زیر دل.

چگونه کیست تخمدان را درمان کنیم ؟

به منظور تعیین استراتژی درمانی برای کیست های تخمدان از اولتراسوند استفاده می شود زیرا این روش می تواند به تشخیص این که این کیست، کیست ساده یا ترکیبی است کمک کند. کیست ساده که در بیماری های خوش خیم دیده می شود فقط حاوی مایع بوده و بافت جامد ندارد اما کیست ترکیبی بافت جامدی دارد که به پایش و احتمالاً جراحی نیاز دارد.

مطلب مرتبط:  راهنمای روشهای درمان سرطان دهانه رحم

سونوگرافی، در هر زمانی از چرخه قاعدگی قابل انجام است اما برای جلوگیری از بروز اشتباه در تشخیص بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص کیست تخمدان در مواردی که بیمار درد ندارد ترجیحاً در روز پنجم قاعدگی است و با مشاهده کیست ساده طی یکی دو ماه بعد مجددا و ترجیحاً روز پنجم قاعدگی سونوگرافی صورت گیرد.

بیشتر کیست های تخمدان در زنان در سنین باروری کیست های فولیکولار هستند که به طور طبیعی در عرض ۱ تا ۳ ماه از بین می روند. کیست‌های فیزیولوژیک تخمدان که خود به‌ خود ممکن است برطرف شوند، اندازه‌ای کوچکتر از شش سانتی‌ متر دارند.

گاهی اوقات کیست های تخمدانی در زنان غیر یائسه حاوی مقداری خون است که کیست های هموراژیک نامیده می شوند. کیست های هموراژیک به سرعت برطرف می شوند.

در بیماری که کیست تخمدان دارد اگر علایم غیر عادی رخ دهد، ممکن است کار به جراحی بکشد، مثلاً کیست پاره شود و یا دردهای شکمی و لگنی حاد و علایم خونریزی داخل شکمی پیدا شود، اکثراً کار به جراحی می کشد.

در بعضی موارد هم ممکن است کیست دچار پیچ خوردگی شود و این پیچ خوردگی ادامه یافته منجر به تحریک پریتون و کیست دچار کم خونی شود. در این صورت نیز اگر علایم با جابجایی و استراحت تغییر نکند و درد و استفراغ ادامه پیدا کند، باید جراحی کیست تخمدان انجام شود.

در صورت ایجاد درد شدید، از بین نرفتن خود به خود یا مشکوک بودن تومور، می توان آن را با عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان یا جراحی باز خارج کرد.

افرادی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند، کمتر دچار کیست تخمدان می شوند و در حاملگی و شیردهی نیز به علت مهار فعالیت تخمدان کیست های تخمدان کمتر مشاهده می شود و اگر هم وجود داشته باشد در دوره بارداری و شیردهی خود به خود پس رفت پیدا می کند. بیمار نباید خودسرانه عمل کند بلکه باید تحت نظر متخصص زنان باشد و فرمهای مقاوم به درمان را جدی بگیرد.

خانمهایی که کیست تخمدان دارند و دارو مصرف می کنند باید از حرکات ورزشی جهشی و کششی، دو و میدانی، شنا، یوگا و نظیر آن پرهیز کنند.

احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که در طول سال های پس از یائسگی یعنی ۵۰ تا ۷۰ سال در معرض گسترش کیست تخمدان هستند بیشتر است. حتی اگر شما دیگر دوره قاعدگی ماهانه خود را ندارید، باید به طور منظم با دکتر خود برنامه ملاقات داشته باشید.

درمان گیاهی کیست تخمدان (درمان کیست تخمدان به روش طب سنتی)

درمان کیست تخمدان با داروهای گیاهی امکان‌پذیر است اما باید زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی صورت پذیرد تا از تداخلات دارویی و بروز عوارض جلوگیری شود. تعدادی از گیاهان دارویی برای درمان کیست تخمدان به ترتیب در ذیل آورده می شود.

رژیم غذایی برای درمان کیست تخمدان عبارت است از عدم مصرف یا محدودیت مصرف موادی نظیر انواع شیرینی جات و کیک و کلوچه، ماکارونی و پاستا، غذاهایی که شکر به آنها اضافه شده است، آبمیوه های شیرین صنعتی، نوشابه، نان های سفید و بدون سبوس.

افزایش مصرف میوه ها، افزایش مصرف سبزیجاتی مثل هویج، فلفل، کاهو، کلم، اسفناج و غیره.

برای درمان کیست تخمدان غذاهای غلیظ نخورید. پیتزا، الویه، حلیم، آش رشته، لازانیا، کله پاچه، حلوا، شیرینی تر، موز، انبه و لوبیا جزء غذاهای غلیظ به شمار می روند.

مطلب مرتبط:  همه ی روشهای درمان گیاهی فیبروم رحم با طب مدرن، سنتی و اسلامی

شیر، میوه و تنقلات را به هیچ وجه با هم نخورید چون هضم همزمان شان بسیار دشوار است. پس سعی نکنید با شیرموز یا شیر پسته خوردن خودتان را تقویت کنید.

غذاهایی که طبع سرد و بلغم دارند نخورید. باید ماست، دوغ، خیار، گوجه فرنگی، برنج، ماهی، کدو، کاهو، کیوی، گیلاس، هلو و آلو را از برنامه غذایی تان حذف کنید. اگر اصرار دارید این مواد را مصرف کنید، حتما آنها را با مصلح بخورید. ادویه جات گرم و خشک، مصلح خوراکی های سرد هستند. عسل، زعفران، زیره، زنجبیل، سیاه دانه، هل، دارچین، نعناع و زنیان تا حد زیادی از ضرر این مواد می کاهند.

همراه غذا ماست یا سالاد نخورید. همراه غذا می‌توانید از سبزی و یا زیتون پرورده استفاده کنید.

یک روش درمان گیاهی کیست تخمدان استفاده از سکنجبین است. خودتان را به خوردن سکنجبین عادت بدهید. سکنجبین را می توانید همراه سرکه و شکر یا همراه سرکه و عسل میل کنید.

دیگر داروی گیاهی برای کیست تخمدان سرکه سیب است. سرکه سیب به درمان کیست های تخمدانی ناشی از کمبود پتاسیم کمک می کند. یک قاشق غذا خوری سرکه سیب در یک لیوان آب گرم بریزید و روزانه ۱ تا لیوان از این محلول را بنوشید تا زمانی که بهبود پیدا کنید.

چای بابونه نیز داروی خوبی برای درمان کیست تخمدان با طب سنتی و رفع درد و ناراحتی است. اثر آرام بخش چای بابونه به کاهش درد کمک می کند. همچنین طبیعت گرم این چای قاعدگی های نامنظم را درمان نموده و به تحریک جریان خون در ناحیه لگن و رحم کمک می کند. دو قاشق چای خوری بابونه خشک را در یک فنجان آب گرم بریزید. بگذارید به مدت پنج دقیقه بماند. سپس یک قاشق چای خوری عسل به این چای اضافه کنید. روزانه دو تا سه فنجان چای بابونه بنوشید.

زنجبیل یک گیاه ضد التهاب قوی است که التهاب و درد را تسکین می دهد. به منظور درمان گیاهی کیست تخمدان مخلوط یک قطعه از زنجبیل، دو ساقه کرفس، نیم لیوان آب سیب و سه چهارم آناناس را در آبمیوه گیری ریخته و هر روز تا زمانی که کیست ها از بین برود بنوشید. به جای دستور فوق می توانید روزانه دو تا سه فنجان چای زنجبیل بنوشید.

بادام یک غذای غنی از منیزیم است که باعث کاهش گرفتگی دردناک کیست های تخمدانی می شود. ماساژ ملایم ناحیه شکم با روغن بادام می تواند به کاهش درد و نفخ کمک کند. چند قطره از اسانس گل یاس را به یک قاشق غذاخوری روغن بادام اضافه کرده و ماساژ دهید.

کلیپ جراحی کیست تخمدان با روش لاپاروسکوپی را نیز مشاهده کنید:

درمان گیاهی کیست تخمدان

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص کیست تخمدان ، داروهای گیاهی برای درمان کیست تخمدان ، درمان کیست تخمدان به روش طب سنتی ، گیاهان دارویی برای درمان کیست تخمدان ، درمان کیست تخمدان با داروهای گیاهی ، رژیم غذایی برای درمان کیست تخمدان ، داروی گیاهی برای درمان کیست تخمدان ، علایم کیست تخمدان ، علائم کیست تخمدان ، انواع کیست تخمدان ، علائم کیست تخمدان در زنان ، دلیل کیست تخمدان ، علائم پاره شدن کیست تخمدان ، دلایل ایجاد کیست تخمدان ، علت تشکیل کیست تخمدان ، علت کیست تخمدان ، علل کیست تخمدان ، برای درمان کیست تخمدان ، جراحی کیست تخمدان ، چگونه کیست تخمدان را درمان کنیم ، داروی گیاهی برای کیست تخمدان ، داروی گیاهی کیست تخمدان ، درمان کیست تخمدان با طب سنتی ، عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان ، کیست تخمدان ، درمان گیاهی کیست تخمدان

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
3 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها