تکنیکهای درمان خانگی کیست مویی با طب مدرن، طب سنتی و طب اسلامی

درمان خانگی کیست مویی :

کیست پیلونیدال، سینوس پیلونیدال یا کیست مویی یک کیسه کوچک پوستی حاوی مو در قسمت پایین کمر است. بیماری کیست مویی یا به عبارتی کیست پیلونیدال مشکلی رایج است که در قسمت انتهای ستون فقرات یا دنبالچه به وجود می‌آید و با خود ترشح چرکی مزمن و گاهی خونی همراه دارد. برای بررسی روشهای درمان خانگی کیست مویی با مجله خلایق همراه باشید.

درمان خانگی کیست مویی

کیست مویی یک حفره عفونی در گودی کمر، در فاصله بین دو باسن و کمی بالاتر از مقعد یعنی تقریبا در پایین ترین ناحیه ستون فقرات است. ترشحات ممکن است از سوراخهای منفرد یا متعددی بیرون بریزد. زمانی که این سوراخها بسته شده باشند و ترشحات درون کیست جمع شود باعث ایجاد آبسه می شوند که با درد شدید همراه است.

کیست مویی بیشتر به شکل یک منفذ پوستی کوچک ایجاد می شود که گاهی چیزی بیش از یک فرورفتگی حاوی چند موی در هم تنیده نیست. کیست مویی در هر قسمتی از بدن ممکن است به وجود بیاید به خصوص در مناطقی که رویش موی ضخیم زیاد است. کیست مویی حاوی مو و پوست است و مستعد ابتلا به عفونت‌ است‌.

علت کیست مویی چیست ؟

علت سینوس پیلونیدال یا کیست مویی دارای فاکتورهای متعددی می باشد که مهم ترین آنها، فاکتور ژنتیک بوده و گاهی بیماری در چند فرزند یک خانواده و یا پدر و فرزند مشاهده می شود.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال ناشی از اختلالی خفیف است که در طی تکامل جنینی رخ می‌دهد. عامل عفونت معمولاً استافیلوکوک است. این وضعیت در مردانی که دارای مقادیر زیادی موی بدن هستند، بیشتر رخ می‌دهد.

این بیماری بیشتر در افراد پر مو دیده می شود و بیشتر شامل حال کسانی است که شغل های نشسته دارند، به همین علت به آن بیماری رانندگان هم گفته می شود. بعضی علت آن را فرورفتن موهای این ناحیه به داخل پوست می دانند. بیشتر بیماران هنگامی مراجعه می کنند که مو وارد بدن شده و یک عفونت موضعی ایجاد کند.

در اثر فشار یا اصطکاک پوست، بین کفل ها گودی یا فرو رفتگی پیدا می کند و این خود مسئول فشرده شدن و رشد مو به درون و ایجاد کیسه یا غده ی چرکی می شود.

علائم کیست مویی

در صورت‌ عفونت‌ نکردن کیست، علایم کیست مویی واضح نیست.

علایم کیست مویی در صورت ایجاد عفونت عبارتند از ورم، درد، قرمزی‌ و احساس‌ درد با لمس‌، تب‌ و لرز، ترشح‌ چرک‌، بوی بد در هنگام خروج ترشحات، بروز درد در هنگام نشستن.

عوامل افزاینده خطر

کار کردن در شغلی که نیاز به نشستن بیش از حد دارد مانند رانندگی، چاقی یا وزن زیاد، خارش یا آسیب دیدگی دائمی محل، کفل پر از مو، سابقه خانوادگی، تعریق‌ زیاد بدن، پوشیدن لباس‌ تنگ‌.

عوارض عمل نکردن کیست مویی در مردان و زنان

عوارض عمل نکردن کیست مویی عبارتند از آبسه، عود کیست، عفونت منتشر، به طور نادر سرطان پوست.

درمان کیست مویی

به عنوان کمک به درمان سینوس پیلونیدال بدون جراحی و در صورت بروز عفونت، تجویز داروهای آنتی بیوتیک و برای رفع درد مصرف مسکن هایی مانند پاراسیتامول یا آیبوپروفن زیر نظر پزشک توصیه می شود.

در صورت نیاز به جراحی کیست مویی با لیزر که معمولا در مطب و به صورت سرپایی و بدون درد وخونریزی انجام می شود، توده ی چرکین شکاف خورده و تخلیه می گردد. از جمله مزایای درمان کیست مویی با لیزر این است که در این نوع از جراحی بی حسی موضعی داده شده و همین بی حسی موضعی ۲۴ تا ۴۸ ساعت مانع از درد بیمار می شود. بعد از درمان سینوس پیلونیدال با لیزر درد آنچنانی وجود نداشته و نیازی به تراشیدن و بستری در بیمارستان نیست. پس از عمل کیست مویی با لیزر بیمار هر وقت که به حمام برود با همان لیف و صابون می تواند بدن را بشوید و در نتیجه بعد از ۲۴ ساعت یا نهایتاً ۴۸ ساعت می تواند به راحتی بنشیند و کارهای روز مره خود را انجام دهد.

مطلب مرتبط:  دمل یا آبسه چیست ؟ درمان جوش های چرکی و دردناک

بیمارانی که جراحی کرده اند بعد از آنکه سلامتی خود را مجددا کسب نمودند بهتر است وقتی که بافت ترمیم شد، از لیزرهای از بین برنده بافت ریشه مو استفاده کنند تا تعداد ریشه های مو در محل کیست کمتر شود.

در مواردی که در طی عمل جراحی بافت کیست به طور کامل برداشته نمی شود یا در عملهایی که بعد از عمل جهت بهبود سریعتر، زخم بخیه می شود یا اینکه بعد از جراحی، موهای ناحیه با لیزر از بین برده نمی شوند احتمال عود بیماری وجود دارد.

در جراحی با لیزر نیازی به پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم وجود ندارد و از روز بعد بیمار می تواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید، در حالی که در جراحی معمولی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ضروری است و نحوه پانسمان سینوس پیلونیدال باید یاد گرفته شود تا بدون مشکل و مرتبا انجام گیرد که این کار برای برخی بیماران ممکن است دشوار باشد.

اگر شخص با آبسه ناحیه کیست مویی مراجعه کند باید تحت عمل جراحی اورژانس تخلیه آبسه کیست مویی قرار بگیرد. وقتی تشخیص کیست مویی برای بیمار گذاشته می شود عمل جراحی اصلی باید هرچه سریعتر برای بیمار انجام شود. زیرا با گذشت زمان وسعت کیست مویی بیشتر شده و عوارض آن مانند فیستول به سطح پوست ممکن است بروز کند.

راههای درمان کیست مویی در پایین کمر با جراحی عبارتند از جراحی کیست مویی به روش باز (این عمل با بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. در این روش بافت حاوی کیست به طور کامل خارج می شود. بعد از خارج کردن کیست زخم باز گذاشته شده و با گاز مرطوب پر می شود) و درمان کیست مویی در پایین کمر با روش جراحی کیست مویی به روش بسته (در این روش بعد از خارج کردن کیست، زخم به روش های مختلفی مانند بستن به روش ساده یا فلپ بافت اطراف بسته می شود).

یک روش جدید و کمتر تهاجمی درمان کیست مویی تراشیدن کیست و پرکردن آن با چسب فیبرین است. این روش فوائدی دارد که شامل درد کمتر از جراحی سنتی و برگشتن سریعتر به زندگی نرمال بعد از یک تا دو روز است.

در مراحل اولیه بیماری می توان با فیبر دیود وارد کیست شده و جداره ی کیست را از بین برد. در این صورت نیاز به جراحی نیست.

درمان کیست مویی در طب سنتی

از نظر طب سنتی تقریباً هیچ گاه نیاز به انجام درمان پرعارضه، پرخرج و پر زحمت کیست از راه جراحی نیست. از دیدگاه طب سنتی درمان کیست مویی بدون جراحی نیز امکان‌پذیر است. مواردی از این راه های درمان کیست مویی در ذیل آورده می شود.

به منظور درمان کیست مویی با طب سنتی مقداری اسپرزه را آسیاب کرده با مرهم سیاه (که در عطاری ها معمولا به نان پماد اکتیول شناخته می شود) مخلوط کرده و روی کیست بمالید. این ضماد را روزی ۲ بار(صبح و شب) عوض کنید. بعد از چند روز استفاده، کیست سر باز کرده، شروع به تخلیه می کند. ضماد فوق را تا تخلیه کامل کیست، یعنی تا وقتی خروج چرک ادامه دارد، استفاده کنید.

مطلب مرتبط:  درمان گیاهی کورک با روشهایی ساده به همراه ارائه درمانهای کلاسیک

روش دیگر برای درمان گیاهی کیست مویی استفاده از ضمادی با ترکیب تخم کتان و شیر است که برای سرباز کردن کیست مفید است.

در صورت‌ عفونت‌ کیست‌ به منظور کمک به درمان خانگی کیست مویی از حمام‌ آب‌ گرم‌ برای‌ تخفیف‌ درد استفاده‌ کنید. در یک‌ لگن‌ آب‌ گرم‌ به‌ مدت‌ ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ بنشینید و این‌ کار را هر چند بار که‌ لازم‌ است‌ تکرار کنید.

برای درمان خانگی کیست مویی هر روز یک قاشق غذا خوری آویشن آسیاب نشده و یک قاشق غذا خوری گل خطمی را با یک و نیم لیوان آب، نیم ساعت روی شعله کم بجوشانید و سپس آن را صاف و شیرین کرده و میل کنید. افراد گرم مزاج می توانند ۵ عدد عناب و افراد سرد مزاج هم یک قاشق مربا خوری بابونه به این ترکیب اضافه کنند.

درمان سنتی کیست مویی برای کیست هایی که عفونت زیادی دارند این است که یک ظرف چینی را کاملا به صورت ریز خرد و پودر کنید و با خرما مخلوط کنید و روی کیست ضماد کنید. این ضماد بسیار سریع عمل می کند و کیست را تخلیه می کند.

ضمادهای دیگری نیز در طب سنتی وجود دارند که می‌توانید پس از مشورت با پزشک طب سنتی و بسته به نوع و شدت بیماری خود از آن‌ها استفاده کنید.

در نهایت و به عنوان آخرین روش درمان سینوس پیلونیدال با طب سنتی استفاده از حجامت یا زالو اندازی اطراف کیست، درمانی کمکی و در عین حال بسیار موثر است به ویژه زمانی که کیست دچار عفونت حاد شده باشد و با علایمی مثل درد و قرمزی محل و تب همراه باشد. حجامت یا زالواندازی حتی می تواند به عنوان گزینه اول، قبل از شروع سایر اقدامات مد نظر قرار گیرد. این اقدامات حتماً و حتماً باید توسط پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی انجام پذیرد.

برای اینکه ببینید نحوه جراحی کیست مویی با لیزر چگونه است، کلیپ زیر را مشاهده کنید:

همچنین بخوانید :

رژیم لاغری سریع و موثر با ۱۰ روش ساده و کاربردی

درمان خانگی کیست مویی

درمان سینوس پیلونیدال با طب سنتی ، جراحی کیست مویی به روش بسته ، جراحی کیست مویی ، درمان کیست مویی در طب سنتی ، درمان کیست مویی ، درمان کیست مویی با طب سنتی ، نحوه پانسمان سینوس پیلونیدال ، درمان کیست مویی بدون جراحی ، سینوس پیلونیدال بدون جراحی ، درمان سینوس پیلونیدال با لیزر ، درمان کیست مویی با لیزر ، جراحی کیست مویی با لیزر ، عوارض کیست مویی در مردان ، عوارض عمل نکردن کیست مویی ، راههای درمان کیست مویی ، راه های درمان کیست مویی ، درمان خانگی کیست مویی ، علایم کیست مویی ، علائم کیست مویی ، درمان گیاهی کیست مویی ، درمان سنتی کیست مویی ، کیست مویی ، سینوس پیلونیدال ، کیست پیلونیدال ، درمان کیست پیلونیدال ، کیست مویی در پایین کمر ، عمل کیست مویی ، بیماری کیست مویی ، عمل کیست مویی با لیزر ، کیست مویی چیست

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
42 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها