شناخت بیماری فیبرومیالژیا به همراه درمان گیاهی فیبرومیالژیا

درمان گیاهی فیبرومیالژیا : در توضیح این که بیماری فیبرومیالژیا چیست، گفته می‌شود فیبرومیالژیا بیماری مزمنی است که باعث ایجاد درد شدید در تمام قسمت های بدن می شود.

درد مزمن و شدید عضلانی و نقاط اتصال عضلانی مشخصه بیماری فیبرومیالژیا است. این بیماری نوعی روماتیسم بافت همبند است. این وضعیت اغلب در نقاط خاص محل هایی بر روی بدن با فشار دادن باعث درد می شود.(برای بررسی درمان گیاهی فیبرومیالژیا با ما همراه باشید.)

درمان گیاهی فیبرومیالژیا

بیماران مبتلا به این درد، اغلب از درد و احساس سفتی در عضلات و ماهیچه‌ های خود رنج می‌برند. زنان نسبت به مردان، بیشتر دچار بیماری فیبرومیالژیا می‌شوند. افراد دچار فیبرومیالژیا، دارای آستانه درد پایینی هستند. این کاهش آستانه درد، به دلیل افزایش حساسیت مغز نسبت به علامت‌های درد می‌باشد. پزشکان این بیماری را یک سندرم می دانند که از علامت ها، نشانه ها و خصوصیات مختلفی تشکیل شده است.

فیبرومیالژیا به مفاصل و اندام‌ها آسیب نمی‌رساند، اما دردهای دائم و خستگی ایجاد می‌کند که تأثیر بسزایی بر کیفیت روند زندگی افراد دارد. در واقع این بیماری، طیفی از دردهای اسکلتی عضلانی را شامل می‌شود که عموما با خستگی، خواب آلودگی، مشکلات حافظه و خلق و خو همراه است.

علل بیماری فیبرومیالژیا چیست؟

از آن جایی که فیبرومیالژیا معمولاً در خانواده‌ها دیده‌ می‌شود، جهش‌ های ژنتیکی خاصی ممکن است وجود داشته باشد که شما را بیشتر مستعد ابتلا به این اختلال ‌کند. بنابراین عامل ژنتیکی یکی از علل ابتلا محسوب می شود.

بعضی عفونت ها و بیماری‌ها ظاهراً عامل شروع یا تشدید فیبرومیالژیا هستند.

ضربه شدید جسمی یا عاطفی (اختلال استرس پس از حادثه با فیبرومالژیا مرتبط است. تحریک عصبی باعث می‌شود مغز افراد مبتلا به فیبرومیالژیا تغییر نماید.)

نوسانات هورمونی نیز می‌تواند باعث اختلال در مسیر سیگنال‌های عصبی درد شود.

علائم فیبرومیالژیا

درد به همراه آسیب دیدگی مکرر، خستگی بیش از حد، ناتوانی و ضعف در انجام فعالیت‌های بدنی حتی به میزان اندک

خشکی صبحگاهی مفاصل، دردهای شکمی از جمله سندرم روده تحریک پذیر، دردهای قاعدگی، سردرد مزمن، انقباض ناگهانی عضلات

خواب ناکافی، اضطراب، تهوع و سرگیجه

مشکلات تمرکز و یادآوری مطالب، مشکلات بینایی، مشکلات پوست، مو و ناخن، افزایش وزن

سندرم پاهای بی قرار، آپنه خواب، کم کاری تیروئید، بیماری لایم، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها، لرزش و تپش قلب.

در مبتلایان به بیماری فیبرومیالژیا افسردگی نیز دیده می شود.

دردهایی که در فیبرومیالژیا مشاهده می‌شود مبهم است که معمولا از ماهیچه‌ها شروع شده و در صورت گسترده شدن، فرد ممکن است درد را در هر دو طرف بدن و بالا و پایین کمر احساس کند.

این دردها با اعمال فشار ثابت به برخی نقاط بدن موسوم به نقاط فشار تشدید می‌شود. ناحیه پشت سر، بالای سرشانه ها، نواحی جلویی گردن، بالای قفسه سینه، برجستگی آرنج، بالای ناحیه باسن، قسمت داخلی زانو از جمله نقاطی هستند که در این بیماری درگیر می‌شوند.

مطلب مرتبط:  راهنمای جامع درمان عفونت گوش در طب سنتی و طب مدرن

برخی مواقع درد شدیدی مانند خنجر زدن در بدن رخ می دهد. این درد معمولا هشدار دهنده است. هنگامی که این درد را احساس کردید، دست از کار بکشید و استراحت کنید.

تشخیص بیماری فیبرومیالژیا از طریق آزمایش خون، شمارش سلول‌های خونی، سرعت رسوب اریتروسیت و آزمایش عملکرد تیروئید امکان‌پذیر است.

کارهای خاصی می تواند شما را عصبی کند. این کارها باعث درد زیاد، گاهی حالت تهوع، سرگیجه و اضطراب می شود. این کارها عبارتند از قرار گرفتن در معرض صداهای تکراری، بلند، تیز و دلخراش، دیدن جمعیت زیاد، چراغ های راهنما و چراغ های چشمک زن، موقعیت های استرس زا همانند ترافیک، دعوا و گم کردن راه. هنگامی که در حال عصبی شدن هستید، بهتر است از آن موقعیت دور شوید و آرامش خود را حفظ کنید و ترجیحا بهتر است به مکانی آرام بروید.

درمان فیبرومیالژیا

کـاهش استرس یکی از راهکارهای مفیدی است که از ایجاد حالات تنش و استرس احساسی جلوگیری می‌کند. نفس عمیق کشیدن، ورزش و مدیتیشن از روش‌های مدیریتی به شمار می‌ روند.

داروهای مسکن مانند استامینوفن باعث کاهش دردها و سفت‌شدگی‌های ناشی از فیبرومیالژیا می‌شود.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی از قبیل ایبوپروفن و سدیم ناپروکسن در ترکیب با سایر داروها می‌تواند علائم را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

داروهای ضد افسردگی از دیگر گزینه‌هایی است که خستگی‌های ایجاد شده در نتیجه ابتلا به فیبرومیالژیا را بهبود می‌بخشد و به داشتن خوابی راحت کمک می‌کند.

داروهایی که با هدف درمان بیماری صرع و تشنج تجویز می‌شود اغلب در کاهش دردهای ایجاد شده در فیبرومیالژیا مؤثر است.

به اندازه کافی بخوابید. با چرت نزدن در طی روز و در یک ساعت معین بیدار شدن و هر شب در یک ساعت معین به خواب رفتن، مشکل بی خوابی اصلاح می‌شود. بهتر است اتاق تاریک، کمی خنک و عاری از هر گونه سر و صدای اضافی مانند صدای تلویزیون باشد.

به طور مرتب ورزش کنید. ورزش کردن باعث کاهش علائم بیماری می‌شود. ورزش‌های کششی، پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و ورزش‌های آبی مفید هستند. ورزش کردن در روزهای ابتدایی ممکن است به‌ طور موقت باعث تشدید درد شود، ولی تداوم این روند به‌ طور قطع به کاهش علائم کمک خواهد کرد.

به اندازه فعالیت کنید. نه آن اندازه که خود را خسته کنید و نه آنقدر کم، که حوصله‌ تان سر برود.

سوزن‌های طب سوزنی جریان خون سطح انتقال‌دهنده‌ های مغزی و طناب نخاعی را تغییر می‌ دهد و می‌تواند به بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا در کاهش علائم کمک کند.

ماساژ درمانی باعث کاهش ضربان قلب، شل کردن عضلات، بهبودی دامنه حرکت مفاصل و افزایش تولید مسکن های طبیعی درد در بدن می شود و استرس و عصبانیت را از بین می‌برد.

فیزیوتراپی در تسکین کوفتگی عضلانی و درد فیبرومیالژیا مؤثر است. مراجعات منظم به یک فیزیوتراپیست می‌تواند در تسکین علایم مؤثر باشد.

مطلب مرتبط:  درمان تصلب شرایین با گیاهان دارویی

یوگا و تای چی در کنترل علائم فیبرومیالژیا کمک می‌کنند.

پمادهای موضعی عضلانی باعث کاهش درد عضلانی می گردند و خواب راحتی را برایتان فراهم می کنند.

بیماران در برخی روزها، بدنشان داغ می شود. می توانید روسری را در یک آب سرد برای مدتی قرار دهید و سپس دور گردنتان ببندید. این کار سبب می شود تمام بدنتان سرد شود. شما می توانید بسته های یخ را در فریزر قرار داده و برای خنک کردن و یا برای کاهش التهاب عضله استفاده کنید.

پتو، بالش و ملحفه باید راحت و نرم باشند تا موجب درد بیشتر پوست و عضلات نگردند.

در این بیماری، پوست خشک، خارش دار و دارای درد شدید می شود. لوسیونی را انتخاب کنید که آرامش بخش باشد.

نگذارید ناخن ها بلند شوند. گاهی ناخن دراز انگشت، ملحفه را پاره می کند و آن صدا و درد ناخن موجب می شود که از خواب بیدار شوید.

به عنوان اخرین درمان فیبرومیالژیا استفاده از دارویی به نام لایریکا توصیه می شود.(با نسخه پزشک)

درمان گیاهی فیبرومیالژیا

خوب و متنوع بخورید. مصرف کافئین و گوجه فرنگی علائم بیماری را تشدید می‌ کند.

اسید مالیک که در سیب وجود دارد خستگی و درد عضلانی را از بین می‌برد.

از غذاهای حاوی منیزیوم برای تولید انرژی و از بین رفتن خستگی استفاده کنید.

ویتامین D برای تقویت عضلات و کاهش درد عضلات ضروری است.

ویتامین B3 برای بهبود گردش خون و کاهش درد مورد نیاز است.

غذاهای حاوی ویتامین B12 باعث می‌شوند که خستگی شما از بین برود.

برای بهبود جریان خون و کاهش درد از پودر فلفل قرمز استفاده کنید. کپسایسین یک مسکن و ضد خارش بوده و ماده فعال موجود در فلفل تند است.

برنج خام را در یک کیسه پارچه ای کوچک بریزید. این کیسه را برای چند دقیقه در مایکرویو قرار دهید، ولی نباید آنقدر داغ کنید که وقتی می خواهید کیسه را از درون مایکرویو درآورید، دستتان بسوزد. اگر خیلی داغ شد، مایکرویو را خاموش کرده، درب آن را باز کنید و بگذارید کمی خنک شود. بعد کیسه برنج را روی محل درد بگذارید. برنج به تدریج خنک می شود و درد را بهبود می دهد.

در این بیماری، پاهای شما همیشه سرد است. بنابراین با پوشاندن پاها با جوراب های ضخیم و نرم می توان این سردی را از بین برد.

به عنوان آخرین درمان گیاهی فیبرومیالژیا شکلات تلخ که باعث افزایش سروتونین می‌شود مصرف کنید. سروتونین هورمونی است که باعث شادی و تقویت روحیه می گردد.

درمان گیاهی فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا ، بیماری فیبرومیالژیا ، درمان فیبرومیالژیا ، فیبرومیالژیا افسردگی ، درمان گیاهی فیبرومیالژیا ، اخرین درمان فیبرومیالژیا ، عوارض فیبرومیالژیا ، علائم فیبرومیالژیا ، فیبرومیالژیا چیست ، بیماری فیبرومیالژیا چیست

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
6 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها