درمان سرطان لنفوم چگونه انجام می پذیرد ؟

درمان سرطان لنفوم : ابتلا به بیماری لنفوم پیش‌ زمینه ایجاد سرطان سلول های خونی است و یک نوع از گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرطان لنفوم چیست ؟ لنفوم سرطانی است که در سلول‌ های بافت لنفاوی ایجاد می‌ شود. سیستم لنفاوی قسمتی از سیستم ایمنی بدن است که به دفاع بدن در برابر بیماری و عفونت، کمک می‌کند. به منظور بررسی روشهای درمان سرطان لنفوم با ما همراه باشید.

لنفوم ، سرطان لنفوم ، لنفوم هوچکین ، لنفوم غیر هوچکین ، درمان لنفوم ، بیماری لنفوم ، سرطان لنفوم هوچکین

درمان سرطان لنفوم

درمان سرطان لنفوم ، علائم لنفوم ، علائم سرطان لنفوم ، سرطان لنفوم غیر هوچکین ، لنفوم چیست ، سرطان لنفوم چیست

سیستم لنفاوی شامل شبکه‌ای از عروق ظریف لنفاوی است که همانند عروق خونی در داخل بافت‌ های سرتاسر بدن پخش شده است. عروق لنفاوی، لنف را حمل می‌کنند. لنف، مایع بی‌ رنگی است که حاوی سلول‌ های دفاعی بدن در برابر عفونت (لنفوسیت) است. بیش از ۵۰۰ غده لنفاوی در بدن وجود دارند.

در بیماری لنفوم سلولهای سیستم لنفاوی دچار اختلال در رشد شده، به سرعت و خارج از کنترل و بدون نظم طبیعی تکثیر می شوند. به همین دلیل، مکانهای تجمع این سلولها دچار رشد بی رویه می گردد. به دلیل اینکه سلولهای سیستم لنفاوی در تمام نقاط بدن پراکنده هستند، این بدخیمی ممکن است کبد، طحال، مغز استخوان یا هر جای دیگر بدن را مبتلا نماید.

از میان تمام سرطان‌ های رایج در کشور، سرطان لنفوم فراوانی نسبتا بالایی دارد. دو نوع لنفوم وجود دارد. سرطان لنفوم هوچکین و سرطان لنفوم غیر هوچکین. لنفوم غیر هوچکین شایع ترین نوع لنفوم می باشد. تفاوت این دو بیماری در نوع و سرمنشاء سلول بدخیم است. علاوه براین، سیر این دو بیماری و پاسخ آنها به درمان نیز تفاوت قابل توجهی نشان می دهد.

سرطان لنفوم هوچکین ممکن است در هر سنی بروز نماید. علائم اولیه این بیماری ممکن است مشابه انفلوآنزا باشد. تب، تعریق شبانه، لرز، احساس خستگی و ضعف، بی اشتهایی، کاهش وزن و بزرگ شدن غدد لنفاوی. با پیشرفت بیماری، علائم بارزتر شده، تشکیل غدد جدید و بزرگ شدن آنها سبب تاثیر بر اندامهای مختلف بدن می شود. در ۷۵%از بیماران، علامت بیماری تنها بزرگ شدن غده لنفاوی بدون هیچ علامت دیگر است از این رو باید غدد لنفاوی بزرگ بدون درد، حساسیت و قرمزی که مدتی پایدار مانده باشد را جدی تلقی کرده، برای درمان آن به پزشک مراجعه نمود.

مطلب مرتبط:  راهنمای کامل درمان گیاهی آریتمی قلبی

سرطان لنفوم غیر هوچکین مجموعه ای از حدود ۳۵ بیماری مختلف را تشکیل می دهد که همگی حاصل بدخیم شدن لنفوسیتهای طبیعی هستند. لنفومهای غیرهوچکین به دو دسته بزرگ تقسیم می شوند. در این دسته ها، از بیماریهای به شدت تهاجمی و به سرعت کشنده تا بیماریهای دارای سیر کند چندین ساله دیده می شود. سیر طبیعی لنفوم غیر هوچکین نسبت به لنفوم هوچکین کمتر قابل پیش بینی است و این بیماری می تواند با سهولت بیشتری به نواحی خارج از غدد لنفی تهاجم یابد.

علائم اولیه لنفوم غیر هوچکین مشابه لنفوم هوچکین با بزرگی غدد لنفاوی در نقاط مختلف بدن یا درگیری بعضی از اندامهای غیر از سیستم لنفاوی (درگیری مغز، پستان، بیضه و غیره) همراه است. با پیشرفت بیماری، ارگانهای متفاوتی ممکن است درگیری پیدا کنند. عاقبت لنفومهای غیر هوچکین به خوبی لنفوم هوچکین نیست اگر چه که هریک از انواع این بیماری دارای پاسخ به درمان و سیر متفاوتی از سایرین است.

علائم سرطان لنفوم چیست ؟

علائم سرطان لنفاوی معمولا علائم ویژه‌ای نیستند و ویژگی‌های مشترکی با دیگر بیماری‌ها از قبیل سرماخوردگی، آنفلوانزا و دیگر انواع عفونت‌های تنفسی دارند. این علائم عمومی عبارتند از خستگی، تعریق شبانه، کاهش وزن بی دلیل، تب و لرز، خارش شدید پوستی و لکه‌ های قرمز روی پوست.

دیگر علائم لنفوم عبارتند از تورم غدد لنفاوی در گردن، زیر بغل یا کشاله ران.

معمولا اولین آگاهی از بیماری، از طریق تشخیص برجستگی و توده در گره های لنفاوی درگیر بوده است. این برجستگی ها معمولا با هر تماسی، درد می گیرند. البته در برخی موارد، برآمدگی های بدون درد می باشند، مثلا لنفوم غیر هوچکین معمولا بدون درد است. برجستگی گره های لنفاوی زیر بغل و شکم نشانه قاطع تری از لنفوم است،

تشخیص سرطان لنفوم از طریق معاینات بالینی، آزمایشات خونی، تصویر برداری از نواحی داخل بدن به وسیله اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی، لنفانژیوگرام، نمونه برداری و لاپاراتومی صورت می گیرد.

درمان سرطان لنفوم

درمان لنفوم به مرحله بیماری، نوع سلول های مبتلا، سن بیمار و وضعیت کلی سلامتی وی بستگی دارد.

معمولا درمان لنفوم غیر هوچکین توسط شیمی درمانی، پرتو درمانی و نوردرمانی یا رادیوتراپی انجام خواهد شد.

مطلب مرتبط:  راهنمایی های برای درمان سندرم توراسیک اوتلت

داروهای شیمی درمانی معمولا به صورت تزریق داخل وریدی و یا خوراکی تجویز می شوند.

در برخی بیماران پیوند مغز استخوان،‌ درمان زیست شناختی و درمان هدفمند و یا جراحی نیز ممکن است تجویز شود.

در لنفوم‌ غیر هوچکین، ممکن است غلظت پروتئین در خون به حدی افزایش یابد که انجام فرآیندی به نام پلاسمافرز ضروری گردد.

بسیاری از بیماران دچار سرطان لنفاوی در سیستم گوارش خود با مشکلاتی رودررو هستند. به هنگام مبارزه با سرطان، تغذیه نقشی اساسی دارد تا بیمار بتواند بتواند نیروی خود را حفظ کند و با بیماری بجنگد.

افراد مبتلا به لنفوم معمولاً به انرژی بیشتری نیاز دارند. نیاز به انرژی ممکن است در طی درمان لنفوم به وسیله شیمی درمانی، در صورت وجود عفونت و افزایش درجه حرارت بالای بدن، افزایش یابد. منابع مفید جهت تامین انرژی شامل غذاهای نشاسته ای، انواع کیک، بیسکوئیت، سیب زمینی، برنج، کره، خامه و ماکارونی است.

در ضمن پروتئین برای سالم نگه داشتن و ساختن ماهیچه ها و سلول ها لازم می باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به لنفوم نیاز به پروتئین زیاد دارند. منابع غنی جهت تامین پروتئین شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، شیر، پنیر، ماست، تخم مرغ، آجیل(مغزها) و حبوبات است.

درمان سرطان لنفوم در طب سنتی

میوه عناب رسیده را بجوشانید و پس از ولرم شدن به نسبت مساوی با آب کاهو مخلوط کنید و سپس میل نمایید (هر هشت ساعت یک استکان)

به همراه غذا (ناهار و شام، یا افطاری و سحری) یک چهارم کاهوی متوسط را بدون هر گونه سس بخورید.

اگر بیمار دچار بی‌ قراری شبانه، بی‌خوابی روزانه و خارش پوست بدن است هر شب با روغن قسط بدن خود را ماساژ دهد و قبل‌ از هر بار حمام به بدن سرکه طبیعی سیب بمالد.

۱۰ غذا و خوراکی عمومی و قوی ضد سرطان عبارتند از کلم بروکلی، چای سبز، گوجه فرنگی، بلوبری، زنجبیل، سیر، اسفناج، انار، گردو و انگور.

درمان سرطان لنفوم

لنفوم ، سرطان لنفوم ، لنفوم هوچکین ، لنفوم غیر هوچکین ، درمان لنفوم ، بیماری لنفوم ، سرطان لنفوم هوچکین ، درمان سرطان لنفوم ، علائم لنفوم ، علائم سرطان لنفوم ، سرطان لنفوم غیر هوچکین ، لنفوم چیست ، سرطان لنفوم چیست

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها