درمان کچلی موی سر با روشهای گیاهی

درمان کچلی موی سر : کچلی سر نوعی عفونت پوست و ریزش موی ناشی از عفونت قارچی است.

بیماری کچلی قارچی سر یک عفونت رایج پوست سر است که توسط نوعی قارچ مشابه با قارچ کپک ایجاد می‌شود و درماتوفیت نام دارد. این بیماری به‌ شدت مسری است. در ادامه به درمان کچلی موی سر می پردازیم.

درمان کچلی موی سر

قارچ سر اغلب در اثر شرایط بهداشتی نامناسب و قرار گرفتن پوست سر برای مدت طولانی در شرایط گرم و مرطوب گسترش می‌یابد. بیماری مذکور معمولاً کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار داده و در دنیا بسیار رایج است و از طریق تماس با فرد مبتلا شیوع می‌یابد.

انتقال بیماری همچنین می‌تواند از طریق تماس با هر وسیله‌ای که با پوست و موی فرد آلوده تماس داشته است صورت گیرد از جمله شانه، کلاه و لباس. این بیماری همچنین از طریق تماس با حیواناتی که این قارچ را در بدن خود دارند (اغلب سگ، گربه، گاو و گوسفند) منتقل می‌شود.

در کچلی ناشی از قارچها ما شاهد بروز کچلی سر ،کچلی ریش صورت ،کچلی عانه و کچلی سایر نقاط بدن هستیم.

علایم کچلی موی سر

سوزش و خارش، تشدید احساس سوزش، تشکیل کیسه‌ های قرمز رنگ و ضایعات حاوی مایع بر روی سطح سر (ممکن در مواردی خارش وجود نداشته باشد)، تشکیل ضایعاتی روی پوست سر، برآمده شدن و پوسته‌ پوسته شدن پوست سر، قرمز یا خاکستری شدن پوست سر، ایجاد لکه‌هایی از طاسی در سر (در این نواحی موها به شدت آسیب دیده و شکسته هستند یا کلا این ناحیه خالی از مو شده است)

احتمالا برخی خال‌ های سیاه‌ رنگ روی پوست سر، در موارد خاصی ممکن است پوست ملتهب شود و یا ضایعات پوستی خام یا عفونی روی سر شکل بگیرد.

قارچ معمولاً ریشه مو (فولیکول) و بدنه مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد که نهایتاً موجب شکنندگی، ریزش مو و بروز الگوهایی از نقاط سیاه‌رنگ و پوسته‌ پوسته بر روی سر می‌شود.

با گذشت زمان پوست سر دچار شکاف شده و پوست می‌اندازد و پوست حساس اولیه و بافت داخل آن به‌طور دردناکی متورم می‌شود.

هنگامی‌ که تاول‌ ها پاره می‌شوند، ساختارهای زبری قابل‌ مشاهده بوده و همچنین موها کرکی شده و بقایای سلول‌های مرده دیده می‌شوند.

عوارض کچلی سر

احتمال سرایت کچلی به دیگر نواحی بدن از جمله کچلی ریش ،کشاله ران، بالا تنه، دست‌ و پا و غیره.

ریزش موی دائمی و طاسی ممکن است در پوست سر ایجاد شود. این مسئله ممکن است منجر به بروز التهابات به‌ شدت دردناک بر روی پوست سر و تاول‌های چرکی ناشی از ساختارهای خشن شود.

کودکان مبتلابه عفونت قارچی پوست سر ممکن است به خاطر ظاهرشان توسط دیگر کودکان مورد تمسخر و دوری قرار گیرند و به همین علت رنج ببرند.

موارد افزاینده احتمال ابتلا به کچلی موی سر

کودکانی که به‌ طور خاص در مدارس، مهدکودک‌ها، پارک‌ها و مناطق بازی در تماس با دیگر کودکان آلوده قرار می‌گیرند، افراد ساکن در نواحی پرجمعیت و گرم و مرطوب و با شرایط معیشتی ضعیف، کودکان دارای تعریق در ناحیه پوست سر و افراد دارای آسیب‌ های سطحی و جزئی بر روی سر بیشتر مستعد ابتلا به کچلی هستند.

استفاده مشترک از وسایلی مانند شانه، فرش، ملحفه، حوله حمام و برس افراد مبتلابه این قارچ.

بازی کردن با حیوانات خانگی آلوده به قارچ، غفلت کردن از بیماری قارچی سایر نواحی بدن.

اگر فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف و یا مبتلابه دیابت باشد به میزان بیشتری مستعد ابتلا به بیماری‌ های قارچی مانند عفونت قارچی پوست سر می‌ باشد.

افراد دارای سابقه بیماری‌های قارچی به میزان بیشتری در معرض خطر قرار دارند.

پیشگیری از کچلی موی سر

پوست و موی سر را تمیز و خشک نگه داشته و به‌ طور منظم از شامپو استفاده کنید.

اطمینان حاصل نمایید کودکان برحسب عادت معمول دست‌های خود را می‌شویند و همچنین بدنشان را تمیز و خشک نگه می‌دارند.

بایستی از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی متداول همچون شانه سر، حوله حمام و تختخواب و ملحفه‌ های آن اجتناب کنید.

بیماری کچلی می‌تواند از طریق حیوانات آلوده و به‌ ویژه حیوانات خانگی شیوع یابد. این حیوانات ممکن است علائمی از طاسی در نقاطی از بدن نشان دهند و گاهی ممکن است بدون علامت باشد.

هرگونه بیماری قارچی را فوراً درمان نموده و از سرایت آن به سایر نواحی بدن جلوگیری نمایید.

به کودکان آموزش داده و آن‌ ها را در مورد قارچ‌ ها آگاه سازید و به آن‌ ها بگویید که چگونه نشانه‌ های خاص بیماری را به‌ سرعت شناسایی نمایند.

کچلی سر در زنان ممکن است به دلایل ژنتیکی و ارثی، مصرف برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون، داروهای فشار خون و داروهای تیروئیدی، رسیدن به سن یائسگی و کم کاری غده تیروئید و استرس و اضطراب مزمن رخ دهد.

همچنین دستکاری بیش از حد موها در خانم ها، منجر به ریزش موها می شود. استفاده از وسایل داغ کننده مانند سشوار، اتوی مو و دستگاه های حالت دهنده مو می تواند آسیب زیادی به موها بزند و منجر به کچلی سر در زنان شود. رنگ کردن و دکلره کردن بیش از حد و مکرر نیز آسیب های جدی به موها وارد می کند.

مطلب مرتبط:  راهنمای کامل درمان آسم با داروهای گیاهی

کچلی سکه ای چیست ؟ کچلی سکه ای موی سر یا آلوپسی آره آتار یک بیماری ایمونولوژیک است که سلول های ایمنی خود فرد موهای این ناحیه را از بین می برد. کچلی سکه‌ ای تنها یک مشکل مربوط به پوست و مو نیست. عامل این اتفاق در بدن بیمار نهفته است و از آنجا که برای برطرف کردن این عامل تلاشی نشده پس از کاشت مو دوباره به‌ خاطر همان واکنش قبلی که بدن نشان می دهد موهای کاشته شده از دست می‌روند.

درمان کچلی موی سر

کچلی سکه‌ ای نوعی بیماری خودایمنی است که در آن فولکول‌ های مو از بین نمی‌روند اما بدن‌ موها را اضافی تلقی کرده و تیشه به ریشه خودش می‌زند. کچلی سکه‌ای فقط روی سر ظاهر نمی‌شود ممکن است ابروها و مژه‌ ها را هم کچل کند. کچلی سکه ای ریش و سبیل یا دیگر نقاط بدن نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

استرس عامل ایجاد این بیماری نیست اما کچلی سکه ای را تشدید می‌کند. ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد کچلی، علل ارثی و ژنتیکی دارد.

درمان کچلی موی سر

بسیاری از قارچ‌های پوستی به‌ خوبی به استفاده از داروهای ضد قارچ غیر نسخه‌ ای پاسخ می‌دهند.

درمان کچلی سر در افراد ناقل بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از شامپوهای ضدقارچ، دو بار در هفته و به مدت چهار هفته، می‌تواند برای از بین بردن عفونت قارچی کافی باشد. اما در صورتی که بعد از این درمان همچنان نتایج کشت قارچ مثبت باشد، ممکن است درمان با داروی خوراکی تجویز شود.

برای درمان کچلی سر نیاز به مصرف داروی خوراکی ضد قارچ دارد. گریزئوفولوین احتمالا موثرترین دارو برای درمان میکروسپوروم کانیس است.

برای درمان کچلی در زنان و مردان که بر اثر عفونت‌ های ناشی از تریکوفایتون‌ها ایجاد شده باشد می‌توان یکی از داروهای خوراکی تربینافین، ایتراکونازول یا فلوکونازول را به مدت ۴ تا ۶ هفته مصرف کرد. البته این داروها همیشه هم در درمان عفونت قارچی موفق نیستند و در مواردی لازم است از داروهای دیگری استفاده شود.

کچلی قارچ سر ممکن است به شدت نسبت به درمان مقاوم باشد و یا بعد از درمان دوباره بازگردد، اما کلیدی‌ ترین نکته در درمان کچلی قارچی اجرای درمان سرسختانه و پیگیری درمان تا هشت هفته می‌باشد.

در درمان کچلی ریش مردان و زنان، کچلی سر و سایر نقاط بدن استفاده از داروهای موضعی مانند کرم ها و لوسیون های ضد قارچ، تنها از ریزش اسپورها و انتشار بیماری جلوگیری می کند. لذا درمان موضعی به تنهایی موثر نیست و فقط به عنوان مکمل درمان خوراکی به کار می رود.

استفاده از حوله، شانه و برس سرهای تمیز و ضدعفونی شده، ضدعفونی کردن فضاهای مشترک رایج مانند توالت، حمام، وان حمام، آشپزخانه و اتاق خواب و مصرف منظم داروهای خوراکی تجویز شده توصیه می شود.

برای درمان کچلی سکه ای از محلول های حاوی کورتون یا تزریق کورتون در پوست استفاده می شود. تزریق کورتون درون پوست ناحیه بدون مو هر ۴ تا ۶ هفته تکرار می شود. پماد های حاوی آنترالین نیز تاثیر خوبی دارد. اخیرا از تابش لیزر اگزایمر هم برای تحریک رویش موها استفاده می شود. می توان درکنار درمان های اصلی از محلول ماینوکسیدیل استفاده کرد.

در طاسی های کوچک سکه ای اگر علیرغم درمان، موها بعد از ۱ تا ۲ سال رشد نکند می توان کاشت مو انجام داد. روشهای درمان کچلی سکه ای بزرگتر عبارتند از حساس سازی تماسی پوست سر با دیفن سیپرون، بستری کردن بیمار و تزریق کورتون با دوز بالا، شیمی درمانی و نوردرمانی. متاسفانه در طاسی های خیلی وسیع پاسخ افراد به درمان خوب نبوده یا این که موها چند ماه بعد از درمان دوباره می ریزند.

درمان گیاهی کچلی سر

یکی از دلایل ریزش مو، مشکلات گوارشی و یبوست است که درمان آن مصرف خاکشیر، روغن زیتون و پرهیز از مصرف چای و سرخ کردنی ها است. گاهی نیز به دلیل کم خونی، مو ریزش پیدا می‌کند در این صورت بهتر است کم خونی درمان شود.

مصرف داروهای اعصاب و هورمونی نیز ریزش مو را افزایش می‌دهد. اگر دلیل ریزش مو ریشه روانی و عصبی دارد مصرف گل‌ گاو زبان، جوشانده به لیمو و شربت بادام توصیه می‌شود.

برای پیشگیری از ریزش مو اصطلاحا از مواد قابض استفاده می‌شود و حنا، مورد و سدر در اصطلاح عام ریشه مو را سفت می‌ کنند.

به منظور درمان گیاهی کچلی سر استفاده از سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر برای تقویت مو مفید است. برای درمان ریزش موی سر باید کاری کرد تا جریان خون در زیر پوست سر تحریک شود. همچنین می‌توان علاوه بر استفاده از انواع پیاز و سبزی‌ ها، موها را با ماست شست‌ و شو داد چون آب ماست از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

مطلب مرتبط:  راهنمای درمان گیاهی تب روماتیسمی

برای به جریان انداختن خون در سر می توان موها را ماساژ داد به شرطی که صابون و شامپو قلیایی نباشد. مقدار کمی سیر را نیز می توان رنده کرد و بعد به آن مقداری عسل اضافه و مخلوط کرد و بر سر مالید. استفاده از سیر در برخی افراد باعث بروز تاول‌ های شدید پوستی و حساسیت‌های شدید می‌شود.

آویشن و بابونه در عین حال که جریان خون موضعی را تقویت می‌کنند، آثار ضد باکتری و ضد قارچ دارند و می‌توانند در پیشگیری از ریزش مو و تقویت رویش آن موثر باشند.

مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز در تقویت مو موثر است و همچنین گفته می شود که یکی از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامینB، کمبود گوگرد در بدن است. این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصل و همچنین در انواع سبزی ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می شود.

مالیدن روغن بادام، روغن زیتون، روغن کرچک و روغن نارگیل حداقل هفته ای یک بار برای تقویت موها مناسب است.

یک فنجان تخم شنبلیله را در آب بخیسانید و اجازه دهید تا صبح روز بعد خیس بخورد. صبح روز بعد تخم شنبیله ها را آسیاب کنید تا خمیری حاصل شود. خمیر تخم شنبلیله را روی موهایتان بمالید و سعی کنید در قسمت ریشه بیشتر اجرا کنید و موهایتان را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید. بعد از ۴۰ دقیقه موها را آبکشی کنید. این دستور را هر روز صبح به مدت یک ماه انجام دهید.

آب پیاز را به موهایتان بمالید و اجازه دهید موهایتان به مدت ۳۰ دقیقه دراین حالت باقی بماند. بعداز ۳۰ دقیقه موها را آبکشی کرده و با شامپو بشویید.

سه قاشق غذاخوری آب پیاز را با ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید. این ماسک ضد ریزش مو باید ۳۰ دقیقه روی موهایتان باقی بماند. سپس موها را با شامپوی ملایم بشویید.

ژل آلوئه ورا را روی موهایتان بمالید و اجازه دهید ساعتی روی موهایتان بماند. سپس موها را با آب ولرم بشویید. این روش را هفته از ۴ مرتبه در هفته تکرار کنید.

به پیشنهاد پزشکان سنتی هندوستان خوردن ناشتا ۱ قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا موجب افزایش رشد و درمان سریع ریزش موها می شود.

یک قاشق غذاخوری ریشه شرین بیان را داخل یک فنجان شیر بریزید. یک چهارم قاشق چایخوری زعفران به آن اضافه کنید و این مواد را کاملا میکس کنید. خمیر به دست امده را شب روی موهایتان قرار داده و اجازه دهید تا صبح روی موهایتان بماند. صبح موها را بشویید و کاملا آبکشی کنید. این روش درمان ریزش مو را ۲ بار در هفته به مدت دو ماه انجام دهید.

همچنین از بهترین داروهای برای درمان کچلی موی سر گزنه، رزماری و عصاره گیاه دم اسب هستنتد که به صورت موضعی باید مورد استفاده قرار گیرند تا خونرسانی به پوست سر را افزایش دهند.

درمان گیاهی کچلی سکه ای

علت کچلی سکه‌ای در طب سنتی، سردی موضعی سر است.

پزشکان طب سنتی برای درمان گیاهی کچلی سکه ای روغن مالی محل ریزش مو با روغن سیاه دانه روزی سه مرتبه به مدت ۴۰ روز را توصیه می کنند. برای روغن مالی اگر از اسانس نعنا هم کمک بگیرید نتیجه بهتر خواهد بود. به این ترتیب که به ازای هر ۶۰ سی سی روغن، ۱۴ قطره از اسانس نعنا به آن اضافه کنید.

همچنین جوشانده تهیه شده از ترکیب اسطوخودوس و سنبل الطیب را شبی یک لیوان با کمی عسل به مدت ۴۰ شب موقع خواب مصرف کنید.

در نهایت با زالو اندازی روی پوست سر می‌توان به درمان کچلی سکه‌ای کمک کرد. این کار باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی صورت گیرد.

همچنین ۴ روش موثر برای درمان کچلی مو با پیاز را در کلیپ زیر مشاهده کنید. زیرنویس اختصاصی توسط مجله خلایق:

درمان کچلی موی سر

بیماری کچلی ، درمان کچلی ، درمان کچلی در زنان ، درمان کچلی ریش ، درمان کچلی ریش مردان ، درمان کچلی سر ، درمان کچلی سکه ای ، درمان کچلی موی سر ، درمان گیاهی کچلی سر ، درمان گیاهی کچلی سکه ای ، کچلی ، کچلی ریش ، کچلی ریش صورت ، کچلی سر ، کچلی سر در زنان ، کچلی سکه ای ، کچلی سکه ای ریش ، کچلی مو ، کچلی موی سر

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
5 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها