روشهای درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی و طب مدرن

درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی و طب مدرن : سندرم پای بیقرار چیست ؟ سندرم پای بیقرار نوعی اختلال است که در آن فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و آن را به صورت احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش و یا حرکت حشرات روی پوست توصیف می‌کند و بیمار برای کاهش حس ناچار است پای خود را تکان دهد و یا بکشد.

از آنجا که سندرم پای بیقرار معمولا پا را هنگام خواب تحت تاثیر قرار می‌دهد، نوعی از اختلالات خواب به شمار می‌آید. سندرم پای بی قرار در هر سنی می‌تواند شروع شود و با گذر زمان شدت بیماری افزایش می‌یابد. با ما همراه باشید تا به بررسی روشهای درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی و طب مدرن بپردازیم.

بیماری پای بیقرار , درمان دارویی پای بیقرار , درمان سندرم پای بیقرار , سندرم پای بیقرار چیست , داروی گیاهی برای سندرم پای بیقرار

درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتیدرمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی , درمان پای بیقرار در طب سنتی , درمان گیاهی سندرم پای بیقرار

به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این بیماری هستند. کسانی که از این مشکل رنج می‌برند، آن را از گرفتگی ماهیچه‌ ای و بی‌حسی متمایز کرده، تمایل زیادی به حرکت دادن عضو پیدا می‌کنند.

این احساس غالبا بعد از نشستن یا دراز کشیدن طولانی‌ مدت مانند نشستن در اتومبیل، هواپیما یا روی صندلی آغاز می‌شود، ولی معمولا با حرکت دادن پاها یا راه رفتن از بین می‌رود.

سندروم پای بیقرار معمولا در نرمه ساق پا اتفاق می‌افتد، ولی می‌تواند در هر جای اندام تحتانی از مچ پا گرفته تا ران احساس شود.

افرادی که به سندرم پای بیقرار مبتلا هستند، بیشتر مستعد پرش‌های عضلانی هستند.

علل سندرم پای بیقرار چیست ؟

علت بیماری پای بیقرار به درستی شناخته شده نیست.

عوامل ژنتیکی و وراثتی می توانند از علل بیماری پای بیقرار باشند.. تقریبا ۵۰ درصد افراد مبتلا به بیماری سابقه خانوادگی دارند.

احتمال داده می شود علت بیماری پای بیقرار اختلال در تعادل بعضی موارد شیمیایی در مغز به خصوص در مقدار دوپامین آن باشد.

کم خونی و کمبود آهن

داروهای ضدتهوع، داروهای آنتی سایکوتیک، داروهای ضدافسردگی و داروهای درمان سرماخوردگی و یا آلرژی که شامل آرام بخش آنتی هیستامین هستند، می‌توانند بیماری را شدیدتر نمایند.

نارسایی کلیوی، بیماری پارکینسون، دیابت و نارسایی غده تیروئید

کمبود ویتامین B6 می تواند در مدت کوتاهی فرد را به این سندرم مبتلا کند.

استرس موجب شدت سندرم پای بیقرار می شود.

بعضی از خانم ها در دوران بارداری بخصوص سه ماه آخر بارداری دچار سندرم پای بی قرار می‌شوند. بیماری معمولا یک ماه بعد از زایمان برطرف می‌شود.

مصرف الکل و بی خوابی، مصرف قهوه و ترکیبات حاوی کافئین

قطع مصرف اپیوییدها درصورت وجود وابستگی

علایم سندرم پای بیقرار چیست ؟

احساستی ناراحت کننده در پاها (بعضی اوقات در دست یا سایر اعضای بدن) و نیاز شدید به تکان دادن پاها برای آسایش از این مشکل

مطلب مرتبط:  راههای درمان سلولیت در طب سنتی و پزشکی جدید

سوزن سوزن شدن، خارش، ضربان و کوبیدن، سوزش، کشش و خزیدن چیزی در پاهای فرد

این مشکل معمولا هنگام دراز کشیدن و یا نشستن طولانی مدت برروی صندلی ماشین، هواپیما و یا سینما رخ می دهد.

علایم سندرم پای بیقرار با تکان دادن پا و یا ایستادن بهتر شده و کم تر آزار می‌دهد.

این علایم می‌تواند باعث مشکل در خوابیدن، خواب آلودگی روزانه و کاهش کیفیت زندگی شود.

روشهای درمان سندرم پای بیقرار چیست ؟ (درمان دارویی پای بیقرار)

برای درمان سندرم پای بیقرار باید سایر بیماری‌ های مرتبط زمینه‌ای همچون کمبود آهن یا نوروپاتی محیطی را درمان نمود.

به منظور درمان دارویی پای بیقرار گونیستهای دوپامین مانند پرامی‌پکسول و کابرگولین، گاباپنتین و بنزودیازپین‌ها در درمان سندرم پای بیقرار بکار می‌روند.

حمام آب گرم و ماساژ پاها می‌تواند کمک بزرگی برای آرام کردن پاهای شما باشد.

استفاده از کمپرس های آب گرم و سرد مفید بوده، بسته به اینکه کدام بیشتر بر شما تاثیر می‌گذارد از کمپرس سرد یا گرم استفاده نمایید.

دیرتر بخوابید. سندرم پای بیقرار باعث سخت خوابیدن می شود. برای داشتن خواب عمیق، کمی دیرتر به رختخواب بروید و صبح ها بیشتر بخوابید.

قبل از خواب پاهای خود را ورزش دهید. انجام کمی حرکات کششی قبل از خواب می تواند مفید باشد.

سر ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید. خوابیدن و بیدار شدن سر یک ساعت مشخص در هر روز می تواند وضعیت خوابیدن را بهتر کند. ورزش شدید و طولانی به خصوص قبل از خواب، علائم سندرم را بدتر می‌کند.

مصرف قهوه، چای، کاکائو و نوشابه سیاه به علت داشتن کافئین باعث می شود کمی احساس انرژی و شادابی کنید، ولی علائم سندرم پای بیقرار را بدتر می کنند.

ورزش متعادل در طی روز باعث می شود خواب بهتری در شب داشته باشید مثل پیاده روی، آهسته دویدن، بلند کردن وزنه و هر ورزش دیگری که از آن لذت می برید.

تکنیک های آرام کننده همچون یوگا و مدیتیشن به خصوص قبل از خواب ممکن است بتواند به شما کمک نماید.

خستگی می‌تواند باعث بدتر شدن شدت بیماری پای بیقرار شود.

سیگار و الکل می‌توانند شدت بیماری را افزایش دهند. ترک سیگار و الکل می تواند به شما در بهبود بیماری کمک نماید.

مغز خود را ورزش دهید. کارهایی که حواس شما را پرت می کنند، می توانند گاهی اوقات علائم سندرم را کمتر کنند. لذا جدول حل کنید، کتاب بخوانید، یک بازی کامپیوتری انجام دهید، بافتنی ببافید.

گاهی اوقات تکان دادن و یا حرکت دادن پاها می تواند مفید باشد. لذا در راهروی هواپیما یا سینما یا تئاتر می توانید این حرکات را به راحتی انجام دهید.

به طور عمیق نفس بکشید. فشار روحی و جسمی، علائم سندرم را بدتر می کند. لذا با تنفس آرام و عمیق، گرفتگی عضلات خود را برطرف کنید. همچنین می توانید قبل از خواب، در یک اتاق کم نور به یک موسیقی آرام گوش دهید.

مطلب مرتبط:  راهنمای جامع درمان انسداد روده با گیاهان دارویی و درمان با طب مدرن

از آنجایی که بعضی اوقات سندرم پای بیقرار می‌تواند به دلیل مشکلات تغذیه‌ای باشد، بعضی اوقات مواد غذایی و مکمل های حاوی آهن، فولیک اسید (فولات)، ویتامین B و منیزیم می‌توانند در درمان دارویی پای بیقرار موثر باشند.

قبل از خواب، تلویزیون را خاموش کنید. تماشای تلویزیون و یا کار کردن با کامپیوتر قبل از خواب، خوابیدن را سخت می کند. کارشناسان خواب می گویند نباید در اتاق خواب، تلویزیون و یا کامپیوتر وجود داشته باشد.

به پزشک نام تمام داروها و مکمل های مصرفی خود را بگویید تا در صورت لزوم یک داروی دیگر برای شما تجویز کند که علائم سندرم پای بیقرار را ایجاد نکند و به درمان سندرم پای بیقرار کمک کند.

در طول روز نخوابید و سحر خیز باشید.

درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی (درمان گیاهی سندرم پای بیقرار)

به منظور درمان گیاهی سندرم پای بیقرار و پیروی از نسخه های درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی از این گیاهان به صورت دمنوش به صورت ۵ روز در هفته و هر روز حداکثر ۳ لیوان استفاده کنید.

چند داروی گیاهی برای سندرم پای بیقرار عبارتند از بابونه، سنبل الطیب، کاوا (kava)، گل ساعتی (برای زنان باردار و شیرده ممنوع است)، شاه بلوط هندی (بچه ها، زنان باردار و افراد مبتلا به مشکلات کلیه نباید مصرف کنند.) گیاه عرقچین (نباید توسط زنان باردار، بچه ها و افراد دچار مشکلات هورمونی مصرف شود.)

دیگر داروی گیاهی برای سندرم پای بیقرار کوله خاس است که درخت آن در جنگل های شمال ایران می روید.

گون نیز داروی گیاهی برای سندرم پای بیقرار است. دقت داشته باشید که همه ی داروهای فوق را پس از مشورت با پزشک متخصص طب سنتی تهیه و مصرف کنید تا بنابه مزاج شما دوز و نوع آن تعیین شود.

به منظور درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی پاهای خود را در سرکه سیب طبیعی قرار دهید.

همچنین می توانید برای درمان گیاهی سندرم پای بیقرار یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در آب گرم ریخته و حل کرده و پاهای خود را در آن ماساژ دهید.

همچنین اگر مشکل دیابت ندارید برای درمان پای بیقرار در طب سنتی و سیب و عسل را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بدن خود را تقویت کنید. در این حالت می توانید برای کمک به درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی از فلفل قرمز و شلغم آبپز نیز بهره ببرید.

ضمنا به منظور درمان پای بیقرار در طب سنتی در صورتی که دیابت دارید سیر و پیاز را در رژیم خود بگنجانید.

درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی

بیماری پای بیقرار , درمان دارویی پای بیقرار , درمان سندرم پای بیقرار , سندرم پای بیقرار چیست , داروی گیاهی برای سندرم پای بیقرار , درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی , درمان پای بیقرار در طب سنتی , درمان گیاهی سندرم پای بیقرار

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها