درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی و طب مدرن چگونه است ؟

درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی : سندرم روده تحریک پذیر ibs یا کولیت عصبی نوعی اختلال در عملکرد روده است که ویژگی اصلی آن تغییر در اجابت مزاج و درد شکمی است.

سندرم روده تحریک پذیر یک مشکل فراگیر در قرن حاضر به شمار می آید. متاسفانه بسیاری از افراد جامعه دوره هایی دردناک متشکل از بیرون روی های متمادی و سپس یبوست را تجربه می نمایند. با ما همراه باشید تا به معرفی روشهای درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی بپردازیم.

نامهای دیگر این سندرم عبارتند از کولیت عصبی، کولیت فانکشنال، کولیت موکوسی و آی بی اس. سندروم روده تحریک پذیر حالتی است که در آن حرکات غیر ارادی روده ها کم یا زیاد شده و نظم طبیعی خود را از دست می دهد.

درمان کولیت عصبی روده با داروی گیاهی ، مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر ، سندرم روده تحریک پذیر ibs ، علائم کولیت عصبی روده ، علایم سندرم روده تحریک پذیر ، درمان کولیت عصبی روده

درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

درمان سندرم روده تحریک پذیر با طب سنتی ، درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر ، رژیم غذایی برای سندرم روده تحریک پذیر ، درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی ، داروی کولیت عصبی ، درمان گیاهی کولیت عصبی روده

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری نیست. یک مشکل عملکردی است که به این معنا است که روده آنطور که باید کارنمی کند.

در سندرم روده تحریک پذیر اعصاب و عضلات روده بیش از حد حساس هستند. مثلاً زمانی که غذا می خورید عضلات بیش از حد لازم منقبض می شوند. این انقباضات می توانند منجر به گرفتگی روده ها و اسهال حین غذا خوردن یا مدت کوتاهی پس از آن شوند. اعصاب ممکن است بیش از اندازه به کشش روده مثلاً به دلیل گاز حساس باشند. در نتیجه گرفتگی و درد ایجاد می شود.

اکثر افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با یادگیری روش های کنترل آن بهبود یافته و بیماری زیاد آزارشان نمی دهد. این بیماری خیلی به ندرت ممکن است باعث از کار افتادگی شود.

خوشبختانه برخلاف بیشتر بیماری های جدی روده‌ای همچون بیماری کرون و کولیت اولسراتیو این بیماری باعث التهاب، تغییر در لایه های روده و یا افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (سرطان کولون) نمی شود.

در بیشتر موارد با مدیریت رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس می شود سندرم روده تحریک پذیر را کنترل و درمان نمود.

انواع سندرم روده تحریک پذیر ibs

نوع اسهال غالب ( نوع D)، نوع یبوست غالب (نوع C)، با الگوی متناوب مدفوع (نوع A یا درد غالب)

نوع بعد از عفونت : در برخی از افراد ممکن است شروع حادی داشته و پس از یک بیماری عفونی توسعه پیدا کند که این نوع با چند علامت از این علایم تب، استفراغ، اسهال یا کشت مثبت مدفوع مشخص می‌شود.

علایم سندرم روده تحریک پذیر

از علائم کولیت عصبی روده درد در ناحیه پایین شکم، نفخ و باد شکم، اسهال یا یبوست و یا هر دو آنها، وجود بلغم و مخاط در مدفوع است.

همچنین دیگر علایم سندرم روده تحریک پذیر شامل احساس نیاز سریع به مدفوع صبح ها و یا بعد از غذا، تسکین درد بعد از اجابت مزاج است.

مطلب مرتبط:  راهنمای درمان آب سیاه چشم

احساس این که همه مدفوع خالی نشده است.

سندرم روده تحریک پذیر بر جذب مواد مغذی توسط بدن تاثیر می گذارد، به همین دلیل ممکن است افراد مبتلا به این بیماری همه مواد مغذی لازم بدنشان را دریافت ننمایند.

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌ پذیر اغلب افرادی حساس و زود رنج هستند و بیش از سایر افراد، به استرس های عاطفی و روانی حساسیت نشان می دهند. اضطراب و افسردگی در این بیماران شایع تر است.

علائم کولیت عصبی روده شامل ریفلاکس معده‌، سندرم خستگی مزمن، سردرد و کمردرد نیز می شود.

علل سندرم روده تحریک پذیر ibs

علت سندرم روده‌ تحریک‌ پذیر شناخته شده نیست.

عفونت‌ های حاد دستگاه گوارش خطر گسترش و توسعه بیماری را افزایش می‌ دهند.

عواملی که محرک ابتلای فرد به سندرم روده تحریک پذیر هستند عبارتند از برخی غذاها نظیر شیر و شکلات، استرس، تغییرات هورمونی در زنان، بعضی از انواع آنتی بیوتیک ها و عوامل ژنتیکی.

تب طولانی مدت، اضطراب و افسردگی.

برای تشخیص سندرم روده تحریک پذیر از روشهای معاینه بالینی، آزمایشات خون، تصویر اشعه X از روده ها و آندوسکوپی استفاده می شود.

درمان کولیت عصبی روده

هدف از درمان کولیت عصبی روده بهبود علایم و شدت آن است.

داروی کولیت عصبی شامل داروهای آنتی کلی نرژیک برای کاهش درد و آرام کردن ماهیچه های روده.

همچنین تعدادی داروی کولیت عصبی عبارتند از داروهای ضد گاز برای کاهش گاز روده ها و داروهای ضد اسهال برای کاهش و توقف اسهال و مکمل های حاوی فیبر برای کمک به درمان یبوست و اسهال.

داروهای ضد افسردگی برای کاهش درد و یا درمان افسردگی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر.

شخص مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بایستی کمتر در معرض عوامل استرس زا قرار گیرد مثلا شغل پر از استرس نداشته باشد. از آنجا که استرس یکی از عوامل شناخته شده برای بروز این سندرم است، یادگیری روشهای مقابله با آن مثل مدیتیشن، یوگا، و یا تمرین تنفس صحیح ضروری است.

سیگار کشیدن را متوقف کنید.

در صورتی که بدن شما با لاکتوز مشکل دارد به جای شیر از ماست های پروبیوتیک استفاده کنید و میزان فرآورده های شیری را کاهش داده و به همراه سایر غذاها (غیر از گوشت ها) مصرف نمایید. بعضی اوقات نیاز به قطع مصرف لبنیات می باشد.

میزان مصرف مایعات را افزایش دهید، بهترین منبع مایعات آب می باشد.

مرتبا ورزش نمایید. ورزش به بهبود افسردگی و استرس کمک کرده، همچنین برای بهبود سندرم روده تحریک پذیر هم مناسب است.

آدامس یا آب نبات های حاوی قندهای مصنوعی را استفاده نکنید.

درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی (مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر)

به منظور درمان سندرم روده تحریک پذیر با طب سنتی میزان فیبر موجود در غذای خود را به تدریج افزایش دهید. (در بعضی افراد بهتر است فیبر خوراکی را کاهش دهند و از انواع مکمل های حاوی فیبر استفاده نمایند). فیبرهای محلول در آب در روده به جلوگیری از اسهال کمک می کنند.

مطلب مرتبط:  راهنمای کامل درمان بیماری سلیاک در طب سنتی و پزشکی جدید

مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر لوبیا، بلغور جو دوسر، و بعضی از میوه ها مانند سیب، توت فرنگی و گریپ فروت هستند که منابع خوبی از فیبرها می باشند.

اگر مشکل اصلی شما یبوست است، در رژیم غذایی برای سندرم روده تحریک پذیر خود فیبرهای نامحلول موجود در گندم، سبوس، دیگر غلات سبوس دار، سبزی سالاد و غذاهای دیگر را بگنجانید.

مناسبترین رژیم غذایی برای سندرم روده تحریک پذیر به گونه ای باید باشد که غذاها را در وعده های غذایی کوچک تر و تعداد وعده های بیشتر میل نمایید.

به منظور درمان کولیت عصبی روده با داروی گیاهی چای زنجبیل بنوشید. مصرف نعناع هم ممکن است در کاهش شدت این بیماری مفید باشد.

به منظور کمک به درمان گیاهی کولیت عصبی روده از مصرف غذاهای چرب مانند کره، غذاهای سرخ شده، زرده تخم مرغ و غذاهای تند خودداری کنید.

مصرف کافئین را کاهش دهید.

همچنین برای درمان گیاهی کولیت عصبی روده از مصرف غذاهای نفاخ، از جمله کلم، کلم بروکسل، بروکلی اجتناب کنید.

اگر معمولا وعده های غذایی خود را سریع می خورید، آرامتر و با توجه بیشتری به جویدن مواد غذایی بپردازید. هنگام سریع خوردن اغلب هوای زیادی خورده شده که در روده به گاز تبدیل شده و مشکل می آفریند.

برای درمان کولیت عصبی روده با داروی گیاهی مقداری خاکشیر را در یک لیوان آب گرم بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. ولرم که شد میل کنید. روزانه یک تا دو لیوان. از آنجایی که معمولاً خاکشیر مقداری ناخالصی دارد ابتدا آن را بشویید و سپس در آب گرم بریزید. کافیست در یک ظرف مقداری آب ریخته و خاکشیر را با آب مخلوط کرده و سپس هر چه روی آب ماند و ته نشین نشد را بیرون بریزید. (پیشنهاد تجربه شده مجله خلایق)

با هدف درمان سندرم روده تحریک پذیر با طب سنتی عین دستور فوق را با بارهنگ انجام دهید. روزانه یک تا چهار لیوان.

ویدئویی از روش درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر با طب اسلامی از نوع اسهال غالب و همیشگی را قرار می دهیم تا مشاهده کنید.

به موارد ذکر شده در ویدئوی درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر آورده شده در فوق، یک قاشق غذاخوری پس از هر وعده غذایی پودر هسته انار و روزانه ۳ استکان دمنوش یا جوشانده گیاه بابونه را نیز اضافه کنید تا از میزان بهبودی خود شگفت زده شوید.

درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

درمان کولیت عصبی روده با داروی گیاهی ، مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر ، سندرم روده تحریک پذیر ibs ، علائم کولیت عصبی روده ، علایم سندرم روده تحریک پذیر ، درمان کولیت عصبی روده ، درمان سندرم روده تحریک پذیر با طب سنتی ، درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر ، رژیم غذایی برای سندرم روده تحریک پذیر ، درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی ، داروی کولیت عصبی ، درمان گیاهی کولیت عصبی روده

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
2 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها