غذاهای ممنوعه برای فاویسم و درمان گیاهی فاویسم

غذاهای ممنوعه برای فاویسم : فاویسم یا بیماری باقلایی یک بیماری ارثی خونی است که در اثر نقص در یکی از آنزیم های بدن ایجاد می‌شود.

در بیماری فاویسم چنان چه این آنزیم که در تمام سلول های بدن موجود است دچار نقص و یا کمبود شود، فرد دچار کم خونی می‌ گردد زیرا گلبول‌ های قرمز خون تخریب می‌ شوند. بنابراین نقص این آنزیم گلبول‌ های قرمز خون را به مواد اکسیدان حساس کرده و به این طریق گلبولها به سمت تخریب شدن پیش می‌روند. (به منظور بررسی غذاهای ممنوعه برای فاویسم با ما همراه باشید.)

فاویسم ، بیماری باقلایی ، بیماری فاویسم ، فاویسم داروهای ممنوعه

غذاهای ممنوعه برای فاویسم

غذاهای ممنوعه برای فاویسم ، درمان فاویسم در طب سنتی ، درمان گیاهی فاویسم

فاویسم در اثر مصرف باقلا ایجاد می شود و ‏موجب کم خونی حاد در مبتلایان می گردد. در زمانهای باستان، مردمی که در اطراف مدیترانه زندگی می کردند پی ‏بردند که باقلا موجب بیماری در افراد می شود. در فصل بهار زمانی ‏که گیاه تیره باقلا شکوفه می کرد، بسیاری از مورخان نوشته اند ‏که مردان جوان احساس خستگی و بی حالی داشتند.

این سندرم شاید ‏هنگامی بیشتر مطرح شد که مشخص شد چرا فیثاغورث عدم مصرف زیاد باقلا ‏را به پیروانش توصیه می کرد. در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، این ‏بیماری با نام تب بغداد شناخته می شد.

باقالا از جمله مواد غذایی است که دارای موادی به نام ویسین و کوویسین است که در لوله گوارش و در طی عمل هضم، به دی ویسین و ایزورامیل تبدیل می‌شوند. این مواد از اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند. بنابراین به محض تماس با غشای گلبول قرمز در افرادی که کمبود آنزیم گلوکز دارند، گلبول قرمز از بین می‌ رود و شخص به فاویسم مبتلا می‌شود.‏

فاویسم در همه افراد و به خصوص در کودکان باید بسیار جدی گرفته شود، چرا که کم‌ خونی ناشی از این بیماری در صورت عدم‌ کنترل به موقع می‌تواند آسیب جدی به کبد و کلیه وارد کند. این بیماری در صورتی که به طور ناشناخته در بیمار باقی‌ مانده باشد بسیار خطرناکتر خواهد بود. بیشترین شیوع بیماری فاویسم در سنین یک تا پنج سال است.

مطلب مرتبط:  سندرم مرگ ناگهانی نوزاد / بررسی علل و راههای پیشگیری

علایم بیماری فاویسم

افراد مبتلا به فاویسم زمانی که در معرض باقلا قرار می گیرند دچار کم ‏خونی همولیتیک حاد می شوند. (نقص گلبولهای ‏قرمز خون)

خستگی، سردرد، تب، تهوع، معده درد ‏و استفراغ

ادرار تیره نارنجی رنگ، رنگ پریدگی و زردی پوست، ناخن‌ها و پلک

شوک، اسکلرای ایکتریک، تاکی کاردی، تاکی پنه یا تنفس کوتاه

خواب آلودگی، تب، افت فشار خون، نارسایی حاد کلیه

اگر فاویسم درمان نشود، شخص به کما رفته و بی هوش می شود و ‏به تزریق خون نیاز پیدا می کند.

در نوزادان و بچه های کوچک ‏و موارد بسیار شدید فاویسم می تواند کشنده باشد. ‏

خوردن باقلا مهم ترین عامل بروز ‏بیماری است اما برخی از افراد آنقدر حساس هستند که به گرده گیاه ‏یا حتی خوردن گوشت حیوانی که باقلا مصرف کرده واکنش نشان می دهند.

‏برخی داروها شامل داروهای اصلی ضد مالاریا و آنتی بیوتیکها نیز زمینه را برای ابتلا به بیماری باقلایی مساعد می کنند.

‏بسیاری از افراد مبتلا به فاویسم زمانی بیمار می شوند که در معرض ‏نفتالین و مواد شیمیایی محافظ قرار می گیرند.

پیشگیری از فاویسم

عدم مصرف یا استنشاق باقلا و برخی داروهای خاص. اگر ریشه ارثی بیماری فاویسم را در خود دارید از خوراندن باقلا به فرزندتان در خردسالی جلوگیری کنید.

فاویسمی‌ ها حتی به مزارع باقلا نیز نباید نزدیک شوند. مصرف باقلا هم به‌صورت خام و هم پخته برای بیماران فاویسمی خطرناک است و اصلا نباید استفاده شود.

داروهای ممنوعه فاویسم عبارتند از آسپرین، ترکیبات ضد مالاریا، سولفونامیدها، سولفون ها، کلرآمفنیکل، ترکیبات نیتروفوران و فورازوایدون، نالیدیکسیک اسید، ضد دردها، آنالونهای ویتامین k، و ویتامین c، پروبنسید، ایزونیازید.

عدم استفاده از نفتالین و حشره کش در محیطی که فرد زندگی می‌کند.

عدم خوردن سبزیجات به میزان زیاد

غذاهای ممنوعه برای فاویسم عبارتند از خانواده نخودها مانند باقلا، انواع لوبیا، سویا، انواع نخود، عدس، گیاه خرنوب، کهور. مواد غذایی حاوی سولفیت‌ ها و غذاهای شامل آنها. منتول و مواد غذایی و فراورده‌های بهداشتی. رنگ‌های خوراکی مصنوعی، حنا و نوشابه‌های الکلی. اسید اسکوربیک که در برخی ویتامین‌ها استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط:  راهنمای بیماری اسفروسیتوز

از تماس کودک خود با مواد شیمیایی مانند بنزین، تولوئن و مشتقات آن جلوگیری نمایید.

اگر مادری هستید که به کودکتان شیر می‌دهید هرگز باقلا و آسپرین نخورید و در مورد مصرف سایر داروها نیز با پزشک مشورت کنید.

درمان فاویسم

درمان این بیماران، درمان حمایتی است که با هدف پیشگیری از رسوب هموگلوبین در کلیه‌ها انجام خواهد شد.

فرد مبتلا به فاویسم نمی‌تواند خون اهدا کند.

در موارد همولیز شدید و هموگلوبین بسیار پایین که خطر نارسایی قلبی را بالا می‌برد و یا حیات بیمار در مخاطره باشد، تزریق خون انجام می‌شود.

در صورت کم خونی مکمل های اسید فولیک، ویتامین E و مکمل های آهن به بهبودی وضعیت کمک زیادی می کنند.

گاهی به علت کاهش اکسیژن، افراد مبتلا باید تحت اکسیژن درمانی قرار گیرند و برای جلوگیری از نارسایی کلیوی مایعات وریدی به آنها تزریق شود.

در برخی موارد به علت نابودی سلول های خونی، طحال را از بدن خارج می کنند.

در صورت بروز نارسایی کلیه، دیالیز توصیه می‌شود.

درمان فاویسم در طب سنتی

در طب سنتی برای درمان گیاهی فاویسم از داروی ترکیبی صفرابر و سنای مکی استفاده می‌کنند که روش استفاده مخصوصی دارد و باید زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی مصرف شود.

داروی دیگر برای درمان گیاهی فاویسم به این طریق آماده می شود که یک عدد سیب رنده شده را داخل ترکیب عرق بیدمشک و گلاب ریخته و بخورید.

مصرف گوشت قرمز و جگر به خصوص جگر شتر برای رفع کم خونی توصیه می شود. هفته‌ای دو تا سه بار.

افراد مبتلا به کم خونی باید به صورت منظم غذاهای خون ساز میل نمایند. می‌توانید برای یافتن فهرست غذاهای خونساز از علامه گوگل کمک بگیرید.

کلیپ کامل درباره درمان فاویسم را نیز مشاهده کنید:

غذاهای ممنوعه برای فاویسم

فاویسم ، بیماری باقلایی ، بیماری فاویسم ، فاویسم داروهای ممنوعه ، غذاهای ممنوعه برای فاویسم ، درمان فاویسم در طب سنتی ، درمان گیاهی فاویسم

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
21 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها