درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی

درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی : بیماری لیکن پلان یا خزه پوستی یک بیماری التهابی پوست و مخاط و نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن به قسمت های طبیعی پوست حمله می کنند.

بیماری پوستی لیکن پلان یک بیماری ژنتیکی خارش دار مزمن در پوست است. با مجله خلایق همراه باشید تا روشهای درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی را بررسی کنیم.

لیکن پلان ، لیکن پلان موی سر ، بیماری لیکن پلان موی سر ، لیکن پلان دهانی ، بیماری لیکن پلان ، لیکن پلان تناسلی ، درمان لیکن پلان ، درمان گیاهی بیماری لیکن پلان

درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی

درمان لیکن پلان موی سر ، بیماری پوستی لیکن پلان ، درمان لیکن پلان در طب سنتی ، درمان گیاهی لیکن پلان دهانی ، لیکن پلان مو ، درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی

ضایعات بیماری پوستی لیکن پلان به صورت دانه های بنفش رنگ همراه با خارش به شکل چند ضلعی روی پوست بروز می کند. معمولا این دانه ها روی مچ دست و پا ایجاد می شوند اما ممکن است در نواحی دیگر بدن هم ظاهر شوند.

بیماری لیکن پلان موی سر یا سایر نقاط بدن را نیز تحت تأثیر قرار می دهد که در این حالت موهای آن منطقه می ریزد. لیکن پلان دهانی به صورت لکه های التهابی نمایان می شود که معمولا درمانش هم طولانی تر است. این بیماری ممکن است ناخن یا ناحیه تناسلی را هم درگیر کند.

علت بیماری لیکن پلان نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که منشا ژنتیکی و فامیلی دارد و موجب می شود نوعی هورمون در خون و پوست آزاد شود و یک فعالیت غیر طبیعی را در پوست و سایر نواحی ذکر شده بدن آغاز کند.

بیماری لیکن پلان گاهی بر اثر عواملی نظیر بیماریهای داخلی مانند هپاتیت، اختلال عملکرد کبد و ابتلا به بیماریهای ویروسی و عفونی و مصرف برخی داروها مانند آتنولول، لیتیوم، قرصهای ضدبارداری و بعضی آنتی بیوتیکها، استرس و مشکلات عصبی و روحی، آلاینده ها و مواد شیمیایی ایجاد می شود.

علایم بیماری پوستی لیکن پلان

لیکن پلان معمولا با ضایعات برجسته بنفش رنگی که اغلب بسیار خارش دار هم هستند بروز می کند.

ضایعات پوستی ابتدا قرمزند و ضایعات پیشرفته‌ تر بنفش هستند. ضایعات درحال بهبودی نیز به رنگ قهوه‌ای پررنگ می‌باشند.

درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی

سطح ضایعات براق، خشک و به همراه پوسته‌های چسبیده به ضایعه است. ممکن است در سطح ضایعات، خطوطی سفید یا خاکستری دیده شود. اندازه ضایعات حدود نیم تا یک سانتیمتر است و بیشتر در ساعد، ساق پا، پشت دست‌ها و ناحیه تناسلی آقایان بروز می کند.

ضایعات لیکن پلان روی ران‌ها معمولا ظاهر تیره تری دارند.

لیکن پلان دهانی در قسمت داخلی گونه‌ها دیده می‌شود، ولی می‌تواند زبان، لب‌ها و لثه را درگیر کند. لیکن پلان دهانی، به صورت ضایعاتی با خطوط و نقاط سفید بروز می‌کند. اشکال شدیدتر لیکن پلان دهانی می‌تواند سبب ایجاد زخم‌ های دردناکی در دهان شود که شبیه ضایعات قارچی یا عفونت است.

لیکن پلان تناسلی کمتر دیده می‌شود و حدود یک پنجم زنان درگیر آن می‌شوند. مناطق قرمز یا زخم‌های باز، به خصوص هنگام نزدیکی درد ایجاد می‌کنند.

بیماری لیکن پلان در ناخن ها به علت آسیب بستر یا ریشه ناخن ایجاد می‌شود. تغییرات ناخن در لیکن پلان شامل ایجاد شیار طولی، جداشدن، نازک شدن ناخن و از دست دادن ناخن است.

بیماری لیکن پلان موی سر می‌تواند قسمت‌های مودار پوست سر را به شکل نادر درگیر کند و سبب ایجاد قرمزی، تحریک و ریزش مو شود.

در بیماران مبتلا به لیکن پلان دهانی، خطر سرطان دهان کمی بیشتر است.

پیشگیری از بیماری لیکن پلان

برای پیشگیری از ابتلا به لیکن پلان پوستی استرس خود را کم کنید. استرس باعث افزایش گستردگی این بیماری می شود. همچنین محل خارش را آرام خارش دهید. استفاده از یک پارچه سرد و یا استفاده از بلغور جو در حمام بسیار می تواند کمک کننده باشد. سعی کنید به وسیله خاراندن، به پوست شما آسیب نرسد زیرا آسیب به پوست برای این بیماری مضر است.

مطلب مرتبط:  روش های درمان آنژیوم یا تومورهای پوستی

چون ابتلا به لیکن پلان دهانی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان می‌شود برای پیشگیری از لیکن پلان دهانی سیگار نکشید، استفاده از توتون ها و تنباکو را متوقف کنید، هر۶ ماه یک بار برای بررسی وجود سرطان دهان به یک دندانپزشک و یا متخصص پوست مراجعه کنید، از مواد غذایی که می تواند لیکن پلان را بدتر کند استفاده نکنید مانند میوه های ترش و آبمیوه ها و یا غذاهای ادویه دار، از تنقلات ترد و شور (مانند چیپس) و یا نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه و چای پر رنگ پرهیز کنید.

برای پیشگیری از ابتلا به لیکن پلان موی سر یا لیکن پلان تناسلی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با توجه به شرایط شما بگوید که چه راهکارهایی برای جلوگیری از گسترش آن وجود دارد.

درمان لیکن پلان

این بیماری خود به خود طی ۹ ماه تا یک سال و نیم بهبود می یابد و فقط لکه ای سیاهی برجای می گذارد که آن هم خوشبختانه برطرف می شود. گاهی هم ممکن است به مدت طولانی یا در مقطعی بهتر شود اما دوباره به حالت اولیه باز گردد.

فرمهای خفیف تا متوسط بیماری با مصرف بعضی پمادها و کرمهای موضعی مثل فلوسینولون، کلوبتازول، تریامسینولون و قرصهای ضد خارش نظیر لوراتادین و سیتیریزین قابل درمان است.

آنتی هیستامین ها خارش را کم می کنند. کورتیکواستروئیدهای موضعی برای کاهش تورم و قرمزی استفاده می شود. کورتیکواستروئیدهای خوراکی وقتی استفاده می شود که بیمار طی یک مدت طولانی درگیر این بیماری بوده است و یا پوست بیمار برجستگی ها و زخم های دردناک دارد.

پووا تراپی نوعی نور درمانی است که به درمان لیکن پلان کمک می کند.

ویتامین A یا رتینوئیک اسید یا بر روی پوست قرار داده می شود و یا به صورت قرص استفاده می شود و باعث بهتر شدن ضایعات پوستی می گردد.

از داروهای دیگری که در درمان بیماری لیکن پلان به کار می رود می توان به تاکرولیموس موضعی، رتینوییدهای خوراکی، سیکلوسپورین، هیدروکسی کلروکین و تالیدوماید اشاره نمود که باید تحت نظر متخصص پوست مصرف شوند.

برای درمان لیکن پلان موی سر که با ریزش مو در بعضی نواحی سر یا قسمتی از بدن همراه است آمپول هایی برای تزریق در همان نواحی تجویز می شود که در بیشتر موارد موثر است.

درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی (درمان لیکن پلان در طب سنتی)

امگا ۳ روی تری‌ گلیسیرید خون اثر گذاشته و خواص ضد التهابی و تعدیل‌ کنندگی دستگاه ایمنی دارد. در بیماری لیکن‌ پلان ضایعات خارش‌ دار ملتهب هستند و مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در غذاهای دریایی نظیر انواع ماهی ها می‌تواند به کاهش التهاب و خارش آنها کمک کند.

عنصر روی که در انواع گوشت‌ ها، غلات و به خصوص مغز دانه‌ها وجود دارد می‌تواند در درمان بیماری نقش داشته باشد.

ویتامین C موجود در میوه‌ها و سبزیجات اثرات آنتی‌ هیستامینی دارد و ضد خارش است و می‌تواند در درمان بیماری لیکن پلان به کار گرفته شود.

از قدیم برای بثورات پوستی خارش‌ دار مصرف آب هندوانه و کرفس توصیه می‌ شده است.

برای درمان گیاهی لیکن پلان دهانی مریم ‏گلى ۲۰ گرم‏، تاج‏ریزى ۱۵ گرم، گلنار ۱۰ گرم، میوه سرو یا کاج ۵۰ گرم را در پانصد سى ‏سى آب بجوشانید و مرتبا غرغره و مضمضه نمایید.

برای پیشگیری و درمان گیاهی بیماری لیکن پلان از مصرف تصفیه کننده های خون به ویژه یونجه، خاکشیر، هندوانه، کاهو، سرکه طبیعی و انار غافل نشوید.

برای درمان لیکن پلان در طب سنتی از خون گیری به طریق حجامت، زالو اندازی یا فصد بر روی ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود که حتماً باید زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی انجام گیرد.

مطلب مرتبط:  روشهای درمان زونا در طب سنتی و پزشکی مدرن

از جمله روشهای دیگر برای درمان لیکن پلان در طب سنتی استفاه از یخ است. کافی است مقداری یخ را در یک کیسه نایلونی قرار داده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی محل آسیب دیده پوست قرار دهید. بعد از استفاده از کمپرس سرد محل را با یک لوسیون مخصوص پوست ماساژ دهید.

روش دیگر برای درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی استفاده از زردچوبه است. به وسیله افزودن مقداری آب به زردچوبه خمیری درست کنید و آن را روی زخم، راش و تاول پوست خود بمالید تا از خواص تسکین دهندگی آن بهره مند شوید. همچنین می‌توانید با آرد گندم، شیر و پودر زردچوبه یک خمیر درست کنید و روی پوست آسیب دیده بمالید.

برای درمان لیکن پلان دهانی با داروهای گیاهی نصف فنجان آب، دو قاشق غذاخوری جوش شیرین، دو قاشق غذاخوری روغن بوته چای و دو قطره اسانس نعناع را ترکیب کنید و در یک ظرف درب دار ریخته از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. قبل از استفاده خوب ظرف را تکان دهید. مدت زمان شستن دهان با این دهانشویه اهمیت دارد و هر چه بیشتر باشد بهتر است. فقط پس از مصرف تمام محلول فوق را از دهان خود بیرون بریزید و دهان را بشویید.

راه حل دیگر برای درمان لیکن پلان دهانی با داروهای گیاهی استفاده از زنجبیل است. علاوه بر مالیدن زنجبیل بر روی پوست آسیب دیده می‌توانید روزی دو تا سه فنجان چای یا همان دمنوش زنجبیل بنوشید.

همچنین برای درمان گیاهی بیماری لیکن پلان می‌توانید از آلوئه ورا به صورت مالیدن ژل آن روی پوست آسیب دیده یا نوشیدن ژل رقیق شده آن با آب به مقدار ۳۰ میلی گرم با شکم خالی استفاده کنید.

برای درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی از ریحان استفاده کنید. برگ تازه آن را خوب بجوید و بخورید و این کار را به صورت منظم هر روز تکرار کنید تا اثر آن در درمان لیکن پلان دهانی را به چشم خود ببینید.

کلیپ رفع خارش ناشی از لیکن پلان با روشهای گیاهی را مشاهده فرمایید:

درمان لیکن پلان با طب اسلامی

  1. هر روز صبحانه شیر تازه و کم چرب گاو را با عسل طبیعی گون ترکیب کرده و به همراه نان سبوس‌ دار و مربای گل بهار نارنج میل کنید.
  2. هر روز به مواضع درگیر بدن سرکه طبیعی سیب مالیده و اجازه دهید به صورت طبیعی خشک شود.
  3. یک بار در روز و یک بار در شب به موضع روغن قسط بمالید.
  4. همیشه به همراه ناهار و شام کاهو، یک عدد کدو مسما به همراه پوست آن و یک عدد لیمو شیرین میل کنید.
  5. هر شش ساعت یک لیوان آب و یک لیوان آب جوشیده ولرم بنوشید.
  6. بعد از هر وعده غذایی غذا یک عدد سیب رسیده و شیرین را پوست گرفته و میل کنید.
  7. روزی ۱۴ تا ۵۰ عدد سنجد را به همراه پوست آن خوب بجوید و میل کنید.
  8. برای مرطوب کردن و افزایش لطافت پوست از آب خیار بوته‌ای یا آب طالبی رسیده استفاده کنید.
  9. در صورت زخم شدن بدن، روزی چند بار بدن را با جوشانده برگ درخت بلوط شستشو دهید.
  10. در صورت زخم شدن دهان، روغن به یا روغن هسته سنجد را به مدت حداقل ۵ دقیقه در دهان بچرخانید و مزمزه کنید.

لیکن پلان ، لیکن پلان موی سر ، بیماری لیکن پلان موی سر ، لیکن پلان دهانی ، بیماری لیکن پلان ، لیکن پلان تناسلی ، درمان لیکن پلان ، درمان گیاهی بیماری لیکن پلان ، درمان لیکن پلان موی سر ، بیماری پوستی لیکن پلان ، درمان لیکن پلان در طب سنتی ، درمان گیاهی لیکن پلان دهانی ، لیکن پلان مو ، درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی ، درمان لیکن پلان با داروهای گیاهی

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
26 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها