بهترین روش های درمان فلج اطفال

درمان فلج اطفال : فلج اطفال یا پولیومیلیت نوعی بیماری ویروسی است که در آن نوعی ویروس به نام پولیو باعث ایجاد آسیب در تعدادی از سلول های نخاع می شود و به دنبال آن بعضی از عضلات و اندام‌های بیمار فلج می شوند.

ویروس بیماری فلج اطفال عموما از طریق دستگاه گوارش (تماس مستقیم با مدفوع، آب آلوده و …) وارد بدن شده و در حلق و روده ها تکثیر می یابد. سپس می تواند وارد خون شده و از راه خون یا رشته های عصبی به نخاع و مغز انتشار یابد. در نهایت به اعصاب حرکتی نخاع و مغز حمله کرده و با انهدام این اعصاب ایجاد فلج می نماید.(به منظور دستیابی به درمان فلج اطفال با ما همراه باشید.)

درمان فلج اطفال

معمولاً زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود هیچ علامتی مشاهده نمی‌شود و به طور متوسط بین ۷ تا ۱۴ روز زمان لازم است تا اولین علایم بیماری مشاهده شود.

علایم فلج اطفال

شروع علائم که ۱ تا ۱۰ روز طول می کشد عبارتند از تب، گلودرد، سردرد، استفراغ، خستگی، درد و یا گرفتگی کمر، درد و یا گرفتگی گردن، درد و یا سفتی دست ها و پاها، گرفتگی عضلانی و حساسیت عضلانی و مننژیت.

در مواردی که عفونت ویروسی پولیو باعث فلج می‌شود علایمی از قبیل نداشتن عکس‌ العمل در عضله درگیر، دردهای عضلانی شدید و یا گرفتگی های شدید عضلات، شل شدن اندام و فلج ناگهانی رخ می دهد.

یک پای بیمار بیش از پای دیگر گرفتار شده و فلجی دارد. بعد از گذشت مدتی عضله فلج شده چون کار نمی کند لاغر شده و حجم آن کم می شود.

به تدریج با رشد بچه استخوان های او بلندتر می شوند اما عضلات فلج شده نمی توانند با همان نسبت استخوان ها رشد کنند، پس بطور نسبی کوتاه تر از بقیه استخوان ها باقی می مانند. این کوتاهی نسبی عضلات موجب تغییر شکل مفصل نزدیک استخوان می شوند. وقتی عضلات اطراف یک استخوان ضعیف یا فلج شده اند استخوان هم به خوبی رشد نمی کند.

کوتاه شدن استخوان اندام تحتانی در این بیماران موجب میشود پاشنه پای آنها در موقع ایستادن به زمین نرسد.

مطلب مرتبط:  راهنمای جامع پیشگیری و درمان بواسیر در طب سنتی و طب مدرن

پس از فلجی ناتوانی هایی از قبیل درد و ضعف پیشرونده عضلات و مفاصل، خستگی و ضعف بعد از یک فعالیت بدنی ناچیز، تحلیل عضلات، مشکلات تنفس و بلع غذا، اختلالات مربوط به خواب از قبیل آپنه خواب، کاهش تحمل سرما و ضعیفتر شدن عضلات بروز می کند.

عوامل افزاینده خطر

واکسینه نشدن با واکسن فلج اطفال

مسافرت به مناطقی که در آن مناطق، فلج اطفال شایع است.

مراقبت از بیماری که ویروس پولیو دارد.

دست زدن به نمونه های آزمایشگاهی که حاوی ویروس زنده پولیو می باشند.

داشتن سیستم ایمنی ضعیف، مثلا در بیماران مبتلا به ایدز. اگر بعد از تماس با پولیوویروس، استرس زیادی داشته باشید و یا فعالیت ورزشی شدید انجام دهید، باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی می شود.

افرادی که لوزه های خود را جراحی کرده اند.

آزمایشات تشخیصی فلج اطفال عبارتند از بررسی ترشحات گلو، مدفوع و یا مایع نخاع، معاینه مایع مغزی نخاعی، بررسی میزان آنتی بادی های خون.

عوارض فلج اطفال

پنومونی آسپیراسیون (التهاب ریه)، نارسایی سمت راست قلب، عدم تحرک، مشکلات ریوی، کاردیومیوپاتی (التهاب عضله قلب)، انسداد روده، ادم ریوی، شوک، عفونت دستگاه ادراری، ناتوانی و بدشکلی مفصل ران، قوزک و پاها

پیشگیری از فلج اطفال

بهترین راه پیشگیری از این بیماری استفاده از واکسن فلج اطفال است. واکسن فلج اطفال خوراکی بوده و به صورت رایگان از ابتدای تولد به کودکان خورانده می شود. قطره خوراکی باعث ایجاد مصونیت روده ای شده و در نتیجه این کودکان ویروس وحشی را به کودکان دیگر منتقل نمی کنند. این واکسن تاثیری بر روند بیماری فلج اطفال کودکانی که مبتلا به این بیماری هستند ندارد.

کاشف واکسن فلج اطفال پزشک یهودی‌ تبار آمریکایی به نام جوناس ادوارد سالک متولد ۱۹۱۴ و متوفی در سال ۱۹۹۵ بوده است. او به منظور توسعه یک واکسن بی خطر در کمترین زمان ممکن و با هیچ علاقه‌ای به سود شخصی، به تحقیقات خود ادامه داد. وقتی از او پرسیدند که صاحب حق ثبت اختراع آن کیست گفت: “هیچ ثبت اختراعی وجود ندارد. آیا می‌توانید خورشید را ثبت اختراع کنید؟

مطلب مرتبط:  مختصری درباره سندرم دویک

درمان فلج اطفال

بعضی از مشکلاتی که در شکل اندام تحتانی ایجاد شده و یا مشکلاتی که در راه رفتن بیماران به وجود می آید را می توان با استفاده از کفش های طبی یا بریس های مناسب درمان کرد.

اگر بخواهیم بیان کنیم که درمان فلج اطفال چیست باید بگوییم که درمان بسیاری از این بیماران فقط با استفاده از وسایل کمکی است.

در مواردی هم ممکن است اعمال جراحی بتواند به این بیماران کمک کند. مهمترین اقدامان جراحی که توسط پزشک ارتوپد برای این بیماران انجام می شود عبارتند از بلند کردن تاندون های عضلات کوتاه شده برای تصحیح تغییر شکلی که در مفصل بوجود آمده است، آزاد کردن کپسول مفصلی در مفاصل خشک شده، خشک کردن مفصل در مواردی که سفتی و خشکی مفصل و تغییر شکل آن بسیار زیاد است، جابجا کردن تاندون های عضلات در مواردی که انجام تحرک مقدور نباشد، استئوتومی استخوان ها برای اصلاح تغییر شکل مفاصل، بلندتر کردن طول اندام با استفاده از اکسترنال فیکساتور.

تزریقات عضلانی و فعالیت زیاد بدنی در هنگام ابتلا به این بیماری، در صورتی که بیمار از بیماری خود اطلاع نداشته باشد می تواند احتمال بروز فلجی را بیشتر کند.

در صورت فلج عضلات تنفسی، حمایت تنفسی با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی لازم است.

طبق آخرین بررسی ها درمان فلج اطفال با طب سوزنی امکان‌ پذیر است. در صورتی که تمایل دارید تا از درمان فلج اطفال با طب سوزنی بهره مند شود ابتدا یک پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه را پس از مشورت با افراد مطلع بیابید و تمام کارهای درمانی را زیر نظر وی انجام دهید.

درمان فلج اطفال

فلج اطفال ، واکسن فلج اطفال ، بیماری فلج اطفال ، درمان فلج اطفال با طب سوزنی ، درمان فلج اطفال ، واکسن فلج اطفال خوراکی ، کاشف واکسن فلج اطفال ، فلج اطفال چیست

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
7 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها