راهنمای کامل درمان کولیت اولسروز با طب سنتی و طب مدرن

درمان کولیت اولسروز با طب سنتی :

کولیت اولسراتیو یا بیماری کولیت اولسروز یک بیماری التهابی روده است که معمولاً در محدوده سنی پانزده تا سی سالگی و پنجاه تا شصت سالگی بروز می کند. این بیماری هر دو جنس زن و مرد را به طور مساوی تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه روشهای درمان کولیت اولسروز با طب سنتی و طب مدرن آورده می شود.

علل کولیت اولسراتیو

علت این بیماری ، ناشناخته است ولی زمینه ژنتیکی، اختلال خود ایمنی و عفونت ها از جمله دلایل کولیت اولسراتیو محسوب می شوند.

علائم بیماری کولیت اولسروز 

از علائم بیماری کولیت اولسروز می توان به مدفوع خونی و چرکی، احساس دفع ناقص و باقی ماندن مدفوع در شکم، احساس فوریت برای دفع، دردهای شدید شکمی همزمان با حرکات روده، درد در مفصل‌ها و التهاب مفاصل، مشکلات پوستی و درد مقعد به صورت منقطع اشاره کرد.

عوارض بیماری کولیت اولسروز 

عوارض کولیت اولسراتیو می تواند شامل بزرگ شدن بیش از حد روده بزرگ به همراه تب و کم خونی (به دلیل خونریزی از روده بزرگ) باشد. در درصدی از موارد در صورت مزمن شدن بیماری ، بدخیمی نیز بروز می کند .

نکته : در بیماران مبتلا به کولیت برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ هر دو سال یکبار نمونه برداری از روده بزرگ (بیوپسی از طریق کولونوسکوپی) باید انجام شود. بعد ازگذشت ۱۰ سال از شروع بیماری کولیت ، این نمونه برداری ها باید سالانه یکبار انجام گردد.

بیماری کولیت اولسروز ، درمان کولیت اولسروز ، درمان کولیت اولسروز با طب سنتی ، درمان کولیت اولسروز در طب سنتی

درمان کولیت اولسروز با طب سنتی

درمان گیاهی کولیت اولسروز ، رژیم غذایی کولیت اولسروز ، کولیت اولسراتیو

درمان کولیت اولسروز

درمان کولیت اولسروز به علت مزمن بودن زمان زیادی نیاز دارد. بیمار باید تحت نظارت پزشکی قرار گیرد تا از بدتر شدن شرایطش جلوگیری شود.

داروهایی که برای کنترل علایم بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیمار تجویز می‌شوند منجر به درمان کولیت اولسروز نمی‌شوند اما کمک می‌کنند که بیمار بتواند مانند افراد سالم زندگی کند.

شایعترین داروهای ضدالتهابی برای درمان کولیت اولسروز ترکیبات ۵ASA هستند مثل سولفاسالازین و مسالازین. عوارض جانبی داروها در کوتاه مدت شامل تغییرات خلق و خو، مشکلات خواب، افزایش یا کاهش وزن، تغییر شکل بدن (مانند بزرگ شدن شکم و ورم کردن صورت)، صورت باد کرده و بروز آکنه یا جوش صورت، خشکی پوست بدن به ویژه کف دست و صورت، ریزش مو و در بعضی موارد عقیم شدن موقتی.

مطلب مرتبط:  راهنمای درمان سالک با طب سنتی و پزشکی جدید

عوارض شدیدتر عبارتند از تب، مشکلات قلبی و کبدی.

درمان قطعی بیماری کولیت اولسروز در پزشکی مدرن، خارج کردن روده بزرگ بوسیله جراحی می باشد که تنها در بیمارانی که علایمشان با استفاده از داروهای مختلف کنترل نمی شود، انجام می شود.

تغذیه در کولیت اولسراتیو

در مبتلایان به کولیت اولسراتیو سوء تغذیه در نتیجه کاهش مصرف مواد غذایی، افزایش دفع مواد مغذی و افزایش نیاز به مواد مغذی شایع است. بنابر این لازم است برای رفع سوء تغذیه و پیشگیری از کاهش وزن و کم خونی این نکات را رعایت کنند:

در مرحله حاد کولیت اولسراتیو برای کاهش حجم مدفوع، رژیم غذایی مایع با باقیمانده کم (مثل شربت و سوپ صاف شده) توصیه می شود. در این رژیم ، مقدار فیبر غذایی محدود است و شیر و لبنیات و محرک هایی مانند قهوه و الکل حذف می شوند.

با بهبود وضعیت بیمار رژیم غذایی کولیت اولسروز به صورت جامد با باقیمانده کم می تواند مؤثر باشد. این رژیم حاوی آرد سفید و غلات بدون سبوس است؛ همچنین باید مصرف گوشت و شیر را محدود کرد و از خوردن سبزی ها و میوه های تازه ، دانه ها و مغزها (بادام،پسته و…) اجتناب نمود.

بهتر است مواد غذایی در وعده های بیشتر و با حجم کمتر مصرف شوند ( به دلیل کاهش آزردگی روده ملتهب )

بیمار باید غذا را به خوبی جویده و آرام مصرف کند.

دو تا سه ساعت قبل از خواب ، از خوردن غذا پرهیز شود.

پیروی از رژیم غذایی کولیت اولسروز با محتوای انرژی و پروتئین بالا کمک کننده است ؛ به منظور افزایش انرژی می توان از محلول های شیرین مانند شربت و افزودن روغن های MCT که بهتر از روغن های معمولی جذب می شوند و در داروخانه ها قابل تهیه هستند استفاده کرد.

باید توجه کرد که فقط در صورت بروز علائم عدم تحمل قند شیر ( علائمی نظیر نفخ، انقباض دردناک شکمی و اسهال ) می بایستی شیر را از برنامه غذایی حذف نمود زیرا منابع عمده لاکتوز مثل شیر و فراورده های آن ، از منابع مهم پروتئین ، کلسیم ، ویتامین دی و کالری هستند بنابراین حذف کامل آن ها از رژیم غذایی کولیت اولسروز صحیح نیست ( در صورت حذف کامل این منابع از رژیم غذایی، باید برای تأمین کلسیم مورد نیاز ، از مکمل آن استفاده شود.)

برای کاهش التهاب در بیمارانی که از کولیت اولسراتیو رنج می برند مصرف مکمل امگا ۳ توصیه می شود.

مطلب مرتبط:  درمان خانگی سوزاک / بهترین دارو برای درمان سوزاک چیست ؟

در بیماری کولیت اولسراتیو ، دفع مزمن خون و تغییر جذب آهن ، منجر به کم خونی فقر آهن خواهد شد به همین دلیل، تجویز تدریجی مکمل آهن همراه با ویتامین ث توصیه می شود (ویتامین ث باعث افزایش جذب آهن می شود).

به دلیل احتمال کمبود ویتامین ها و املاح مانند ویتامین ب۱۲، کلسیم، منیزیم استفاده از مکمل مولتی ویتامین مینرال توصیه می شود.

این بیماران باید از مصرف نوشیدنی های کربناته (نوشابه های کولا) ، نوشیدنی های سرد و خیلی گرم پرهیز کنند.

در پایان باید توجه داشت که برنامه ریزی رژیم غذایی بیماری کولیت، برای هر فرد منطبق با شرایط بالینی و میزان تحمل غذای او انجام می شود.

درمان کولیت اولسروز با طب سنتی

به منظور درمان کولیت اولسروز با طب سنتی هر شش ساعت دو عدد میوه شاه‌ بلوط (بلوط الملک) بخورید.

برای درمان کولیت اولسروز در طب سنتی هر هشت ساعت نصف‌ قاشق‌ چایخوری پودر کندر را به همراه یک‌ قاشق غذاخوری شکر سرخ میل کنید.

مصرف یک قاشق مرباخوری پودر هسته انار پس از غذا به درمان کولیت اولسروز در طب سنتی کمک می کند.

جهت درمان گیاهی کولیت اولسروز به همراه صبحانه به یا مربای به بخورید. همچنین مصرف یک عدد سیب رسیده شیرین با پوستش پس از هر وعده غذایی و ۵ الی ۱۰ دقیقه قدم زدن و سپس مصرف ۷ عدد میوه یا مربای میوه ی آمله به درمان گیاهی کولیت اولسروز کمک می کند.

مصرف ۱۴ عدد سنجد در شبانه روز به درمان گیاهی کولیت اولسروز کمک می کند.

به منظور درمان گیاهی کولیت اولسروز یک قاشق مرباخوری تخم هویج را در یک استکان آبجوش بریزید و سپس آن را بنوشید.

بین حد فاصل افطار تا سحر می توانید برای درمان کولیت اولسروز در طب سنتی یک عدد انار شیرین میل کنید.

دمنوش بومادران راهی کمکی برای درمان کولیت اولسروز با طب سنتی است. همچنین قبل از غذا مصرف دمنوش نعناع و پس از غذا دمنوش مرزنجوش به درمان کولیت اولسروز کمک می کند.

از بین روشهای درمانی فوق، ۳ روش اول درمان اصلی کولیت اولسر هستند.

درمان کولیت اولسروز با طب سنتی

بیماری کولیت اولسروز ، درمان کولیت اولسروز ، درمان کولیت اولسروز با طب سنتی ، درمان کولیت اولسروز در طب سنتی ، درمان گیاهی کولیت اولسروز ، رژیم غذایی کولیت اولسروز ، کولیت اولسراتیو

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
2 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها