با داروهای گیاهی به درمان اسهال خونی آمیبی بپردازید.

درمان اسهال خونی آمیبی :

آمیبیاز ،دیسانتری یا اسهال خونی آمیبی حالتی التهابی است که روده را تحت تأثیر قرار می دهد. با ما همراه باشید تا به بررسی روشهای درمان اسهال خونی آمیبی بپردازیم.

علت اسهال خونی آمیبی

علت اسهال خونی آمیبی آلوده شدن با انگلی به نام انگل انتاموبا هیستولیتیکا است که یک موجود زنده میکروسکوپی است و از طریق آب و غذای آلوده وارد بدن می‌ گردد.آمیبیاز بیماری شایع در مناطقی است که بهداشت ضعیف بوده و شرایط زندگی غیر بهداشتی است.انگل قادر است بدون ایجاد هیچگونه علامتی در روده زنده بماند.اما در برخی موارد می‌تواند باعث ایجاد علایم شدید شود.

علایم اسهال خونی آمیبی

آمیبیاز می‌تواند افراد را در هر سنی درگیر خود کند اما اغلب در کودکان و نوجوانان بیشتر شایع است.همچنین در کشورهای پرجمعیت در حال توسعه و شرایط بهداشتی غیر استاندارد شایع تر است.انگل مولد آمیبیاز به آب و غذا هجوم می کند.

آمیبیاز ممکن است همیشه خود را در آزمایش‌ها نشان ندهد اما علایم قابل تشخیصی دارد.اگر درمان نشود،شرایط می‌تواند جدی و حتی تهدید‌کننده زندگی باشد.علائم آمیبیاز از خفیف تا شدید بوده و ممکن است در همه افراد خود را نشان ندهد.

درمان اسهال خونی ، درمان گیاهی اسهال خونی ، درمان اسهال خونی در طب سنتی ، درمان اسهال خونی با طب سنتی

درمان اسهال خونی

درمان اسهال خونی در کودکان ، درمان اسهال خونی در بزرگسالان ، بیماری اسهال خونی ، علت اسهال خونی

زمانی که علایم رخ می‌دهد ممکن است به شکل‌های مختلف به شرح زیر باشد:

استفراغ:ممکن است زمانی رخ دهد که عفونتی شدید در دستگاه گوارش وجود دارد.

اسهال شدید:عفونت خفیف ممکن است باعث اسهال شدید شود.در بعضی موارد ممکن است اخلاطی به رنگ روشن یا خون از طریق مدفوع دفع شود.

اسهال خونی:معمولا نشانه عفونت شدید یا مزمن است.ممکن است ۱۰ تا ۲۰ بار در یک روز اجابت مزاج خونی صورت پذیرد.

برخی از علایم دیگر آمیبیاز عبارتند از :

  • کاهش ناگهانی وزن بدن
  • گرفتگی شکمی
  • درد شکم
  • دل پیچه و حالت تهوع
  • کاهش اشتها
  • نفخ شکم
  • خستگی
  • کم آبی بدن
  • درد در هنگام مدفوع
  • تب

ترشحات سمی انگل ممکن است باعث ایجاد علایم آلرژیک خاصی در بدن شود.

دلایل اسهال خونی آمیبی

علل آمیبیاز یا دیسانتری به شرح زیر است:

اسهال خونی آمیبی به علت عفونت ناشی از باکتری انتاموبا هیستولیتیکا رخ می دهد.یک آمیب یا انگل تک سلولی که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود.اغلب در مناطق توسعه نیافته جهان که بهداشت ضعیف است رخ می دهد.

آمیبیاز،یک بیماری واگیردار است و از طریق آب و غذای آلوده گسترش می یابد.ارگانیزم های زنده از طریق مدفوع افراد آلوده منتقل می شوند.سپس این مدفوع می‌تواند آب و غذا را آلوده کند و بیماری شیوع پیدا کند.مناطق با بهداشت نامناسب آب آشامیدنی و نواحی که در آن از مدفوع به عنوان کود استفاده می‌شود بیشتر مستعد گسترش این بیماری هستند.

افراد با سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به اسهال خونی آمیبی هستند.شرایطی مانند سرطان،سوءتغذیه و سن بالا می‌تواند به سرکوب سیستم ایمنی بدن کمک کند.همچنین ریسک ابتلا به اسهال خونی آمیبی در افراد مبتلا به بیماری ایدز و زنان باردار بیشتر است.

درمان اسهال خونی آمیبی

آمیبیاز یا دیسانتری به وسیله آزمایش های خونی خاص و آزمایش مدفوع تشخیص داده می شود.تجزیه و تحلیل خون ممکن است افزایش گلبولهای سفید و ESR را نشان دهد به این معنی که التهاب در خون وجود دارد.در صورتی که عفونت ،بافت کبد را تحت تأثیر قرار دهد،تستهای عملکرد کبد،اختلال عمل‌کرد را تشخیص خواهد داد.

مطلب مرتبط:  راهنمای کامل درمان آفت دهان با داروهای گیاهی

درمان اسهال خونی آمیبی شامل داروهایی خاص که به نابودی انگلها کمک می‌کنند می باشد.این داروها ممکن است عوارض جانبی نظیر تهوع و احساس طعم فلز در دهان ایجاد کنند.همچنین ممکن است داروهایی برای درمان اسهال خونی آمیبی تجویز شود.نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از کم آبی بدن به علت اسهال و استفراغ ضروری است.

ضمناً چند داروی خانگی برای درمان اسهال خونی آمیبی وجود دارد که علایم عفونت را بهبود می بخشد.

برگ خشک شده گیاه سریش: به منظور درمان گیاهی اسهال خونی برگ خشک سریش و پودر زردچوبه را به نسبت مساوی ترکیب کرده و با چند قطره روغن خردل مخلوط کنید.این خمیر را به بدن بمالید و بگذارید یک ساعت بماند.بعد با آب ولرم دوش بگیرید.به علت دارا بودن خواص آنتی بیوتیکی،برگ سریش، یک درمان گیاهی اسهال خونی محسوب می شود.

برگ درخت نعل اسب: جهت درمان اسهال خونی در طب سنتی عصاره ۴۵۰ گرم از برگ درخت نعل اسب را بگیرید.مساوی با مقدار عصاره به آن روغن کنجد اضافه کنید و به آن حرارت دهید تا آب بخار شود.مخلوط را خنک کنید و در ظرفی تمیز بریزید.به مدت دو تا سه هفته این مخلوط را بنوشید.آنزیم های موجود در برگ درخت نعل اسب به نابودی انگلهای مسبب بیماری و درمان اسهال خونی در طب سنتی کمک می کند.

انجیر معابد یا انجیر بنگالی: در برخی موارد اسهال خونی آمیبی می‌تواند به سطح پوست حمله کند.پوست درخت انجیر بنگالی یا انجیر معابد به عنوان درمانی طبیعی و مؤثر برای این ییماری شناخته می شود. جهت درمان اسهال خونی با طب سنتی انجیر را پوست بگیرید ،خوب بشویید و آنرا در سایه خشک کنید.سپس آنرا پودر کرده به شکل خمیر روی ضایعات پوستی قرار دهید.

بکرایی: میوه درخت بکرایی خواص ضد میکروبی دارد.اسیدهای موجود در این میوه به نابودی میکروب های بدن کمک می کند.میوه کال بکرایی بهتر عمل می‌کند چون اسید بیشتری دارد. برای درمان اسهال خونی با طب سنتی یک عدد میوه نارس بکرایی را روی آتش کباب کنید.سپس گوشت میوه را جدا کرده و با مقداری شکر مخلوط کنید تا شیرین شود.حتی می‌توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید.این مخلوط را به مدت چند هفته هر روز میل کنید تا علایم رفع شوند.

زردآلو: برگ زردآلو خاوی ترکیبات ضد سم است که در مقابله با عفونت های انگلی استفاده می شود. برای درمان اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان ابتدا برگها را بشویید و عصاره آنرا بگیرید.این عصاره را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید.هر روز قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید.

گواوا: میوه گواوا اثری اسیدی دارد که جلوگیری کننده از ایجاد اسهال خونی آمیبی است. به منظور درمان اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان پنج عدد برگ گواوا را بردارید و خوب بشویید.آنها را در سایه خشک کرده پودر کنید و با مقداری آب به شکل خمیر درآورید.دو تا سه بار در روز به صورت موضعی استفاده کنید.

دانه پاپایا: طبیعت ضد انگلی دارد و گسترش ارگانیزم های زنده مسبب بیماری را محدود می کند. با هدف درمان اسهال خونی در بزرگسالان و کودکان پنج قاشق غذاخوری از دانه پاپایا را هر هفته مصرف کنید.

چای سیاه: چای سیاه نیز در درمان اسهال خونی در بزرگسالان و کودکان کاربرد دارد. چای سیاه که شیرین نشده باشد خواص ضد انگلی و ضد سمی دارد.نوشیدن روزانه چای سیاه باعث می‌شود از انگل های شکم خلاص شوبد.

مطلب مرتبط:  داروهای گیاهی برای درمان سینوزیت

رژیم غذایی برای درمان اسهال خونی آمیبی

هیچ رژیم غذایی خاصی برای بیماری اسهال خونی وجود ندارد اما اطمینان از بهداشت مناسب و تغذیه سالم ضروری است.افزودن غذاهای سرشار از فیبر به رژیم غذایی سودمند است زیرا به پاکسازی روده که در آنجا انگل در حال رشد است کمک می کند.همینطور وعده‌های غذایی باید غنی از پتاسیم باشند تا عفونت محدود شود.موز سرشار از پتاسیم و قند طبیعی است و به همین دلیل باید روزانه مصرف شود.

از غذاهای حاوی شکر تصفیه شده،نوشابه های کافئین دار،غذاهای فرآوری شده و الکل اجتناب کنید زیرا می‌تواند عفونت را بدتر کند و درمان اسهال خونی آمیبی را به تأخیر بیندازد.سبزیجاتی مانند کدو،چغندر و همچنین میوه‌های تازه که حاوی پتاسیم و فیبر هستند را در رژیم خود بگنجانید.ضمنا این مواد به راحتی هضم می‌شوند و به همین علت بر دستگاه گوارش فشاری وارد نمی کنند.

تقویت سیستم ایمنی ضروری است تا بدن قادر به مبارزه با عفونت باشد.غذاهای حاوی روی و ویتامین C مصرف کنید.موارد سودمند دیگر برای افزودن به رژیم غذایی چاشنی های طبیعی مانند برگ زیتون،پونه کوهی و زردچوبه هستند.این مواد به نابودی انگل های مهاجم روده و معده کمک می کنند.

سیر خام طبیعتی ضد انگلی دارد و به درمان مشکلات مختلف گوارشی کمک می کند.می توانید سیر را در حین پخت و پز به غذا اضافه کنید یا حتی روزانه یک حبه سیر خام بخورید.آنزیم بروملین موجود در آناناس به هضم غذا کمک می‌کند و تمیز کننده بدن از ارگانیزم های انگلی است.خوراکی هایی نظیر بذر کتان،اسپرزه و تخم کدو،شوینده و پاک کننده مؤثر روده هستند.

اجتناب از مصرف هر گونه غذا و نوشیدنی که ممکن است آلوده باشد ضروری است.مواد غذایی را قبل از پخت و پز به خوبی بشویید و اطمینان حاصل کنید که قبل از خوردن کاملاً پخته شده اند.

پیشنهاداتی برای بیماری اسهال خونی آمیبی

برخی از راهنمایی های مفید برای پیشگیری از بیماری اسهال خونی در ذیل آورده می شود:

همیشه بهداشت فردی را به صورت کامل رعایت کنید.مطمئن شوید فقط آبی پاک و سالم می‌نوشید که توسط میکروب ها آلوده نشده است.کلرزنی در نابودی انگل ها به طور کامل مؤثر نیست.توصیه می‌شود آب را قبل از نوشیدن تصفیه کنید یا بجوشانید.

شستن دستها با آب گرم و صابون پس از رفتن به توالت و قبل از خوردن را برای خود تبدیل به عادت کنید.اگر به بیماری مبتلا شوید،زمان بیشتری باید صرف کنید تا از شر میکروب ها خلاص شوید.پس با شستن دستها در زمان خود صرفه جویی کنید.همچنین قبل از دست زدن و آماده سازی هر غذایی دستهای خود را بشویید.

مواد غذایی را به شیوه ای بهداشتی نگهداری کنید و آن‌ها را در معرض حشرات و میکروب ها قرار ندهید.

غذاها،میوه‌ها و سبزیجات آماده‌ای که توسط دستفروشان خیابانی عرضه می‌شوند را مصرف نکنید.

همیشه زمانی که به مسافرت می‌روید با خود آب آشامیدنی ببرید یا فقط آب معدنی بخرید.

از اضافه کردن تکه‌های یخ به نوشیدنی تان اجتناب کنید زیرا ممکن است با آب آلوده درست شده باشند.

فقط از محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنید.

منبع: home-remedies-for-you

ترجمه شده در مجله خلایق

درمان اسهال خونی آمیبی

درمان اسهال خونی ، درمان گیاهی اسهال خونی ، درمان اسهال خونی در طب سنتی ، درمان اسهال خونی با طب سنتی ، درمان اسهال خونی در کودکان ، درمان اسهال خونی در بزرگسالان ، بیماری اسهال خونی ، علت اسهال خونی

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها