راهنمای کامل درمان کم خونی شدید در طب سنتی و طب مدرن

درمان کم خونی شدید در طب سنتی :

بیماری کم خونی فقط فقر آهن نیست بلکه عوامل بسیاری در بروز این بیماری موثر هستند که شاید از وجود آنها بی خبر باشیم مانند اختلالات روده ای، بارداری، خونریزی و غیره. در ادامه راههای درمان کم خونی شدید در طب سنتی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بیماری کم خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدنتان وجود ندارد. کم خونی وضعیتی است که در آن گلبول های قرمز قادر نیست وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را انجام دهد و به همین دلیل است که کم خونی با مشکلات تنفسی و احساس ضعف و خستگی همراه است.

هموگلوبینی که در گلبول های قرمز خون وجود دارد باعث می شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ ها به بافت های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گسترهٔ وسیعی از مشکلات را به همراه دارد.

درمان کم خونی با داروهای گیاهی ، درمان کم خونی فقر آهن ، درمان کم خونی فقر اهن در طب سنتی ، کم خونی ناشی از فقر آهن ، کم خونی فقر آهن در کودکان ، درمان کم خونی با عسل ، غذاهای مناسب برای کم خونی ، درمان کم خونی درطب سنتی ، درمان کم خونی شدید ، درمان کم خونی شدید در طب سنتی ، درمان کم خونی شدید در کودکان ، غذاهای مفید برای کم خونی شدید ، درمان خانگی کم خونی ، درمان سنتی کم خونی ، درمان کم خونی با گیاهان دارویی ، درمان کم خونی داسی شکل

درمان کم خونی شدید در طب سنتی

درمان کم خونی تالاسمی مینور ، داروی کم خونی داسی شکل ، داروهای گیاهی برای درمان کم خونی ، درمان گیاهی کم خونی شدید ، داروی گیاهی برای درمان کم خونی ، درمان گیاهی کم خونی ، درمان کم خونی در خانه ، درمان کم خونی با گزنه ، برای درمان کم خونی چه باید کرد ، درمان دارویی کم خونی ، پیشگیری از کم خونی ، تشخیص کم خونی ، علائم کم خونی در مردان ، انواع کم خونی ها ، بیماری کم خونی

از عوامل ایجادکننده کم خونی می توان به کمبودهای تغذیه ای، خونریزی، ناهنجاری های ژنتیکی، بیماری های مزمن یا مسمومیت های دارویی اشاره کرد. شایع ترین علت آن کم خونی ناشی از فقر آهن است که بیشتر در زنان دیده می شود؛ اما نوع دیگر کم خونی نشانه بیماری است که باید به آن توجه بیشتری کرد.

انواع کم خونی ها

تقسیم بندی رایج تر انواع کم خونی ها (کاهش هموگلوبین) براساس MCV یا حجم گلبول های قرمز خون است به طوری که MCV کمتر از ۸۰ به عنوان کم خونی میکروسیتیک، MCV در حد نرمال (۱۰۰ـ۸۰) ، کم خونی نورموسیتیک (با حجم سلولی نرمال) و MCV بالا، کم خونی ماکروسیتیک نامیده می شوند.

علائم کم خونی در مردان و رنان

علائم کم خونی در مردان و زنان عبارتند از خستگی و احساس فرسودگی، رخوت و بی حالی، ریزش مو، بی قراری و ناراحتی، تنگی نفس و یا مشکل در تنفس، تمرکز ضعیف، تپش قلب، حساسیت به هوای سرد، حساسیت به هوای سرد، درد قفسه سینه، وزوز گوشها، سردرد، تاثیر بر حس چشایی، خشکی زبان، مشکل در بلعیدن غذا، سندرم پای بی قرار، ناخن های خشک و پوسته پوسته و یا قاشقی.

سایر علائم کم خونی در مردان و زنان عبارتند از میل به خوردن مواد غیرخوراکی مانندخوردن خاک، کاغذ، موم، سبزه، و مو که می تواند نشانه کمبود آهن باشد، با این وجود این حالت در کسانی که کم خونی نداشته باشند نیز دیده می شود.

قبل از هر چیز باید وجود یا عدم وجود کم خونی و همچنین نوع آن را تشخیص دهید و بعد اگر لازم بود تحت نظر پزشک از مکمل ها استفاده کنید.

تشخیص کم خونی

تشخیص کم خونی معمولا با انجام تست CBC (سلول های کامل خون) توسط پزشکان در آزمایشگاه صورت می گیرد. اندازه گیری ۶ مولفه، تست CBC را تشکیل می دهد که عبارتند از شمارش گلبول های قرمز خون (RBC)، هماتوکریت، هموگلوبین، شمارش گلبول های سفید خون (WBC)، شمارش افتراقی خون و شمارش پلاکت ها. بعلاوه MCV (حجم متوسط گلبول های قرمز) نیز اغلب در CBC گزارش می شود.

چه عواملی خطر کم خونی را افزایش می دهد؟

رژیم غذایی فاقد ویتامین های مورد نیاز: رژیم های غذایی که میزان کمی آهن ویتامین b 12 و فولیک اسید در آنها موجود است، خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می دهد.

اختلالات روده ای: ابتلا به اختلالات روده ای که بر جذب مواد مغذی توسط بدن شما تاثیر می گذارد، می تواند خطر ابتلای شما به کم خونی را افزایش دهد.

قاعدگی: عموما زنان در سنین قاعدگی بیشتر از مردان و زنان یائسه دچار کم خونی می شوند.

بارداری:اگر شما باردار هستید، خطر ابتلا به کم خونی در شما افزایش می یابد.

بیماری های مزمن: بیماری های همچون سرطان، نارسایی کبد یا کلیه یا سایر بیماری های مزمن خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می دهند.

پیشگیری از کم خونی

پیشگیری از کم خونی در بعضی از انواع آن امکان پذیر نیست. کمبود خفیف آهن با تجویز فروسولفات یا فروگلوکونات همراه مصرف ویتامین C برای جذب بیشتر آن، قابل درمان است. تجویز ویتامین های خوراکی (اسیدفولیک) یا تزریق زیرجلدی ویتامین B12، کمبودهای مربوط را درمان می کند ،بااین حال بعضی از انواع دیگر از جمله کم خونی بسته به فقر آهن و کمبود ویتامین، با یک رژیم غذایی پر ویتامین قابل پیشگیری می باشد، این ویتامین ها و مکمل ها شامل:

مطلب مرتبط:  برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه باید کرد ؟

آهن: غذاهای سرشار از آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زرد آلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش می بایست در رژیم غذایی گنجانده شود.

شما زمانی دچار کم خونی می شوید، که خون شما گلبول قرمز کافی ندارد. زمانی گلبول های قرمز شما کم می شود که بدن شما گلبول قرمز کافی تولید نمی کند و یا گلبول تولید شده بدرستی عمل نمی کند.

فولیک اسید: فولات و هم خانواده اش فولیک اسید در مرکبات، موز، سبزیجات تیره و برگدار، حبوبات و غذاهای غنی شده موجود می باشد.

ویتامین b-12: این ویتامین بصورت طبیعی در گوشت و لبنیات موجود می باشد. همچنین این ویتامین در بعضی از شیرهای سویا هم موجود است.

ویتامین C:خوراکی های حاوی ویتامین C از جمله مرکبات، خربزه و هندوانه و انواع توت ها به جذب آهن کمک می نمایند.

برای درمان کم خونی چه باید کرد ؟

درمان دارویی کم خونی بسته به علت آن متفاوت است، بعضی از انواع روشهای درمان دارویی کم خونی عبارتند از:

درمان کم خونی مربوط به فقرآهن: در این شرایط پزشک شما از مکمل های حاوی آهن برای تنظیم سطح گلبول قرمز خون استفاده می کند.

درمان کم خونی مربوط به رژیم غذایی: بیمارانی که کم خونی آنها به دلیل رژیم غذایی ناسالم آنهاست و رژیم غذایی آنها فاقد آهن است و یا کم آهن می باشد، باید اقدام به گنجاندن غذاهای حاوی آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش در رژیم غذایی شان نمایند.

درمان کم خونی مربوط به بیماری های دیگر: اگر کم خونی به علت ابتلا به سایر بیماری ها باشد، می بایست برای درمان کم خونی بیماری مربوطه را درمان نمود. همچنین اگر علت کم خونی بعلت مصرف داروها از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) باشد، می بایست دارویتان را با دارویی مشابه و بدون عارضه جایگزین نمایید.

درمان کم خونی شدید در طب سنتی

درمان کم خونی فقر اهن در طب سنتی

در این نوع، درمان کم خونی با عسل پیشنهاد می شود. در صورت تمایل به درمان کم خونی با عسل می بایست عسل طبیعی و خالص تهیه کنید و آن را صبحها مصرف کنید. از مصرف عسلهای کارخانه ای و پلمپ شده خودداری کنید.

همچنین جهت درمان کم خونی فقر اهن در طب سنتی مصرف یک عدد پرتقال شیرین یا یک عدد گریپ فروت به همراه ناهار پیشنهاد می شود.

مصرف ۷ عدد خرما پس از ناهار به درمان کم خونی فقر آهن در طب سنتی کمک می کند.

شب‌ ها یک ساعت قبل از شام ۷ تا ۱۴ عدد آلوی بخارای خشک شده بخورید تا به روند درمان کم خونی فقر اهن در طب سنتی کمک شود.

مصرف یک عدد لیمو شیرین به همراه شام و مصرف یک لیوان آب سیب رسیده شیرین در ترکیب با عسل آویشن پس از صرف غذا تا قبل از خواب باعث کمک به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن می شود. همچنین موادی که سرشار از آهن هستند و به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کنند عبارتند از : خرما، شیره خرما، سیب، عسل، زردآلو، هلو، انگور، شیره انگور و کشمش.

برای بالا بردن میزان جذب آهن و کمک به تسریع روند درمان کم خونی فقر آهن در کودکان و بزرگسالان به همراه غذا خوراکی های حاوی ویتامین C مصرف کنید. از جمله ی این خوراکی ها که به درمان کم خونی فقر آهن در کودکان و بزرگسالان نیز کمک می کنند عبارتند از آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی ها، آب پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، سیب و آناناس.

درمان کم خونی ناشی از فقر اسید فولیک

در این نوع، به منظور درمان کم خونی درطب سنتی می بایست غذاهای مناسب برای کم خونی فقر اسید فولیک را به صورت منظم مصرف کنید. از جمله خوراکیها و غذاهای مناسب برای کم خونی که به درمان کم خونی درطب سنتی کمک می کنند می توان به گیاه خرفه، عدس، کاهو، قارچ دنبلان کوهی، لبو، جگر سیاه، آرد سبوس دار، اسفناج، طالبی و گیاه بامیه اشاره کرد.

درمان کم خونی شدید کمبود ویتامین B12

در این نوع از بیماری به جهت درمان کم خونی با داروهای گیاهی ران و سردست گوسفند را به صورت کبابی با شعله غیر مستقیم درست کرده و به صورت منظم میل کنید.

مصرف شیر عسل طبیعی و دست ساز به درمان کم خونی با داروهای گیاهی کمک می کند.

مصرف گوشت ماهی سفید یا قزل آلا که بعد از خوردنش هفت عدد خرما یا یک قاشق عسل طبیعی میل شود به درمان کم خونی شدید در کودکان و بزرگسالان کمک می کند.

همچنین به منظور درمان کم خونی شدید در کودکان و بزرگسالان می بایست از غذاهای مفید برای کم خونی شدید که حاوی ویتامین B12 هستند استفاده کنید. از جمله غذاهای مفید برای کم خونی شدید کمبود ویتامین b12 می توان به تخم مرغ محلی که در پیاز و روغن زیتون طبیعی و خالص تهیه می شود اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  راههای درمان سندرم خستگی مزمن در طب سنتی و پزشکی مدرن

درمان کم خونی آپلاستیک یا کم خونی مغز استخوان

در این نوع از بیماری و به منظور درمان خانگی کم خونی صبحانه شیر تازه و کم چرب گاو را به همراه عسل طبیعی میل کنید.

مصرف ۱۴ عدد باقلای آب پز به همراه کمی گلپر در بین روز به درمان خانگی کم خونی کمک می کند. به شرطی که کم خونی فاویسم نداشته باشید که در اینصورت باقلا برای شما سم است.

جهت درمان سنتی کم خونی بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق چایخوری سیاهدانه را با یک قاشق غذاخوری ترکیب کرده و خوب بجوید و بخورید.

در عصرانه یک قاشق غذاخوری از ترکیب شیره انگور، شیره توت و شیره خرما میل کنید تا به درمان سنتی کم خونی کمک شود.

با هدف درمان کم خونی با گیاهان دارویی با گیا بادرنجبویه دمنوش تهیه کنید و آنرا به همراه مقداری عسل طبیعی میل کنید.

مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری از ترکیب سیاهدانه و تخم یونجه به نسبت مساوی به درمان کم خونی با گیاهان دارویی کمک می کند.

درمان کم خونی تالاسمی مینور و ماژور و درمان کم خونی داسی شکل 

به منظور کمک به درمان کم خونی تالاسمی مینور و ماژور می بایست به صورت منظم از اسید فولیک موجود در سبزیجات تیره مانند جعفری، تره، کاهو و همچنین لبو و سبزی خرفه استفاده کنید.

به منظور پیشگیری و کمک به درمان کم خونی داسی شکل به باقلا و کاهو حتی نزدیک نشوید چه برسد به اینکه بخواهید آنها را بخورید.

یک داروی کم خونی داسی شکل شیر عسل است. به منظور درمان کم خونی داسی شکل می بایست شیر عسل را خودتان با شیر تازه و طبیعی و عسل طبیعی به صورت دست ساز تهیه و مصرف کنید و از نوشیدن شیرعسلهای کارخانه ای به شدت پرهیز نمایید.

دیگر داروی کم خونی داسی شکل ترکیب سه شیره ی توت، خرما و انگور است که می بایست وسط روز و عصرانه یک قاشق غذاخوری از آن مصرف شود.

مصرف ۷ عدد خرما پس از ناهار و یک لیوان آب سیب طبیعی به همراه عسل طبیعی بعد از شام به درمان کم خونی داسی شکل کمک می کند.

داروهای گیاهی برای درمان کم خونی 

از داروهای گیاهی برای درمان کم خونی ترکیب نصف استکان از هر یک از مواد شیره توت، عرق یونجه و عرق بادرنجبویه است که باید هر روز به منظور درمان گیاهی کم خونی شدید و متوسط میل شود.

جهت کمک به درمان گیاهی کم خونی شدید و متوسط می توانید یک قاشق چایخوری از ژل رویال که غذای ملکه زنبور عسل است به صورت روزانه میل کنید.

اگر کدو به همراه آبغوره پخته گردد یک داروی گیاهی برای درمان کم خونی است.

دیگر داروی گیاهی برای درمان کم خونی کدو حلوائی است که باید به همراه رب انار پخته و میل شود.

جهت کمک به درمان گیاهی کم خونی مصرف منظم میوه انار و مصرف عسل به همراه سبزی تره توصیه می شود.

راه دیگر برای کمک به درمان گیاهی کم خونی مصرف عسل با زردک یا عسل با برگ چغندر است. همچنین مصرف ترب سیاه یا ترب سفید به همراه عسل به درمان کم خونی در خانه کمک می کند.

به منظور درمان کم خونی در خانه و افزایش گلبولهای سفید و قرمز خون مصرف دمنوش کوشاد یا همان ژانسیان توصیه می شود.

درمان کم خونی با گزنه ، خارخاسک، کاکل ذرت و ریشه بابا آدم نیز امکان پذیر است. در صورت تمایل به درمان کم خونی با گزنه باید بدانید که این گیاه باعث کاهش قند خون و افت فشار می شود.

درمان کم خونی شدید در طب سنتی

درمان کم خونی با داروهای گیاهی ، درمان کم خونی فقر آهن ، درمان کم خونی فقر اهن در طب سنتی ، کم خونی ناشی از فقر آهن ، کم خونی فقر آهن در کودکان ، درمان کم خونی با عسل ، غذاهای مناسب برای کم خونی ، درمان کم خونی درطب سنتی ، درمان کم خونی شدید ، درمان کم خونی شدید در طب سنتی ، درمان کم خونی شدید در کودکان ، غذاهای مفید برای کم خونی شدید ، درمان خانگی کم خونی ، درمان سنتی کم خونی ، درمان کم خونی با گیاهان دارویی ، درمان کم خونی داسی شکل ، درمان کم خونی تالاسمی مینور ، داروی کم خونی داسی شکل ، داروهای گیاهی برای درمان کم خونی ، درمان گیاهی کم خونی شدید ، داروی گیاهی برای درمان کم خونی ، درمان گیاهی کم خونی ، درمان کم خونی در خانه ، درمان کم خونی با گزنه ، برای درمان کم خونی چه باید کرد ، درمان دارویی کم خونی ، پیشگیری از کم خونی ، تشخیص کم خونی ، علائم کم خونی در مردان ، انواع کم خونی ها ، بیماری کم خونی

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها