روشهای درمان فراموشی و بررسی انواع آن

درمان فراموشی :

Amnesia یا بیماری فراموشی به معنی از دست دادن کل یا بخشی از حافظه است.از دست دادن حافظه به طور طبیعی با افزایش سن بروز می‌کند یا ممکن است با برخی اختلالات روانی همراه باشد. در ادامه روشهای درمان فراموشی آورده می شود.

انواع مختلفی از بیماری فراموشی به مراقبت های پزشکی مناسب و اورژانسی نیاز دارند.بعضی از انواع بیماری فراموشی عبارتند از:

برگشت دهنده: در این نوع که اغلب به خاطر آسیب یا ضربه مغزی ایجاد می شود،بیمار هیچ اتفاقی که قبل از حادثه رخ داده است را به یاد نمی آورد.هر چیزی که پس از آسیب یا ضربه اتفاق بیفتد را به طور عادی به خاطر می آورد.

پیش رونده: درست مانند فراموشی برگشت دهنده، می‌تواند بر اثر هرگونه جراحت سر یا ضربه مغزی اتفاق بیفتد.فراموشی پیش رونده به معنی این است که بیمار نمی تواند هیچگونه اطلاعات جدیدی را به خاطر بسپارد.حافظه کوتاه مدت از بین می‌رود و چیزهایی که به تازگی رخ داده باشد از یاد می رود.هر چند اتفاقات قبل از آسیب را واضحا به یاد می آورد.

موقت سراسری:شکل شدیدی از بیماری فراموشی پیش رونده است که بیمار همه خاطرات جدید خود را از دست می دهد.بخشی از خاطرات به سختی به یاد می‌آید یا مبهم است.شکلی نادر از فراموشی است و به طور کلی در افراد مسن و کسانی که مشکلات مزمن عروقی داشته‌اند بروز می کند.

ضربه ای: ضربه ای سخت به سر می‌تواند این نوع از بیماری فراموشی را باعث شود. می‌تواند بر اثر تصادف یا حتی یک آسیب ورزشی رخ دهد. در برخی بیماران می‌تواند باعث کاهش هشیاری یا حتی کما شود. فراموشی پس از ضربه معمولاً موقتی است و اغلب به عنوان نشانه ای از ضربه مغزی شناخته می شود.مدت زمانی که فراموشی ضربه‌ای طول می‌کشد معمولا وابسته به شدت جراحت است.

جنون کوساکفورنیکه: ناشی از جنون پیش رونده ای است که معمولاً به دلیل مصرف الکل،سوءتغذیه یا کمبود تیامین ایجاد می شود.بیمارانی که از ورنیکه رنج می‌برند مستعد ابتلا به مشکلات عصبی دیگر نظیر بی حسی و کاهش احساس اندام ها و عدم تعادل هستند.

فوگ: یک بیماری نادر است.باعث می‌شود بیمار،حافظه و حتی اطلاعات هویتی خود را از دست بدهد یعنی حتی اسم خودش را هم نداند.این نوع بیماری فراموشی به دلیل ناتوانی در کنار آمدن با مشکلات زندگی ایجاد می شود و ممکن است بر اثر رخ دادن اتفاقاتی سخت در زندگی تشدید گردد.در اغلب موارد در طول زمان حافظه بر می گردد.مطالعات نشان داده است رویدادی که باعث تحریک این فراموشی شده است پس از دوره ی بازیابی کاملاً بی اهمیت جلوه می‌کند و به دست فراموشی سپرده می شود.

دوران کودکی: یا بیماری فراموشی کودکانه در نتیجه افزایش مهارتهای زبانی صورت می پذیرد.افرادی که مبتلا به فراموشی کودکانه هستند هیچ خاطره ای از دوران کودکی خود ندارند.ممکن است به دلیل رشد ناقص قسمتی خاص از مغز در طول کودکی صورت گیرد.

درمان فراموشی

فراموش هایی با شیوع کمتر عبارتند از فراموشی پس از هیپنوتیزم(وقتی که بیمار تحت هیپنوتیزم قرار می‌گیرد و چیزهایی که در طی هیپنوتیزم اتفاق افتاده را به خاطر نمی آورد)،فراموشی منبع(ممکن است اطلاعات به یاد آورده شود اما در این نوع فراموشی بیمار نمیداند این اطلاعات را از کجا به دست آورده است)،ادراک پریشی چهره(ناتوانی در به یادآوردن چهره ها.این نوع فراموشی می‌تواند حین تولد یا در طول زندگی ایجاد شود) و فراموشی خاموش(ناشی از نوشیدن مایعات الکلی فراوان که شخص نمی‌تواند هیچ چیزی که در طول عیاشی رخ داده است را به خاطر آورد).

مطلب مرتبط:  شناخت آنژین صدری یا درد در ناحیه قفسه سینه و پیشگیری از بیماری قلبی

علایم فراموشی

علایم فراموشی به نوع گسترش بیماری بستگی دارد.به عنوان مثال در فراموشی برگشت دهنده رویدادهای گذشته به خاطر آورده نمی شود.در نوع پیش رونده بیمار اطلاعات جدید را به یاد نمی‌آورد و حافظه کوتاه مدت تحت تأثیر قرار می گیرد.فراموشی ممکن است به وسیله از دست رفتن حافظه و همچنین عدم شناسایی کلمات و تکلم خود را نشان دهد.

درمان فراموشی

در صورتی که فراموشی به وسیله وارد آمدن ضربه یا جراحت به سر ایجاد شده باشد بیمار ممکن است از سردرد،حساسیت به سر و صدا و عدم تمرکز شکایت داشته باشد.به خاطر داشته باشید از دست دادن حافظه به وسیله فراموشی، شخصیت،هوش،توانایی قضاوت یا حتی آگاهی فرد از محیط اطراف و یا حتی اطلاعات عمومی وی را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

افراد مبتلا به فراموشی توانایی یادگیری مهارتهای جدید را از دست نمی دهند و حتی ممکن است از اینکه حافظه شان را از دست داده‌اند و مبتلا به فراموشی شده اند اطلاع داشته باشند.به خاطر آوری و توانایی حفظ اطلاعات جدید دو چیزی هستند که به وسیله انواع مختلف فراموشی بیشترین تأثیر را می پذیرند.

فراموشی اختلالی شناختی است که به زوال عقل دلالت ندارد.در زوال عقل،فراموشی فقط یکی از علائمی است که ممکن است در طول زمان پیشرفت کند.زوال عقل با کاهش توانایی عمل‌کردی فرد همراه است.فعالیت های روزانه سخت و طاقت فرسا می شود که این امر به ندرت ناشی از فراموشی است.نکته مهم شناسایی صحیح و به‌ موقع بیماری فراموشی است.ب

رخی مشکلات نظیر تشنج،لرزش و ناهماهنگی های حرکتی ممکن است به فراموشی اشاره داشته باشند.بعضی بیماران برای خود خاطره جعل می‌کنند و یا در یادآوری و تجدید خاطرات اشتباه رویدادهای گذشته افراط می‌کنند و آن‌ها را در قالب درددل بیان می‌کنند که این خود نشانه ای دیگر از دخالت فراموشی در این امر است.از دست دادن جزئی یا کلی حافظه،عدم تشخیص چهره‌ها یا مکانها همه علایم فراموشی هستند.

اگر شخصی دچار هر گونه جراحت و ضربه به سر شده باشد،احساس گیجی یا توهم داشته باشد و درگیر کاهش حافظه غیر قابل توجیه شده باشد فوراً باید تحت مداوای پزشکی قرار گیرد.زمانی که بیمار چیزی به خاطر نمی آورد،پیشنهاد می‌شود افراد دیگر خانواده یا مراقبان در هنگام ویزیت پزشک حاضر باشند.معاینه فیزیکی برای آزمایش عکس العمل،تعادل و عملکردهای حسی صورت می گیرد.دکتر حافظه کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین توان تشخیص بیمار را امتحان می کند.ممکن است آزمایشهای ام آر آی،سی تی اسکن و ای ای جی برای تشخیص منشاء آسیب و ضربه مغزی نیاز باشد.

آزمایش خون برای تشخیص کمبودهای تغذیه‌ای که منجر به ایجاد علایم فراموشی می‌شوند انجام می گیرد.بسته به نتایج این آزمایشها،بهترین روش درمانی انتخاب می شود.

دلایل فراموشی

چون مغز همه عملکردهای حافظه را کنترل می کند،هر گونه صدمه و آسیب به مغز می‌تواند این عمل‌کرد را مختل کند. دلایل فراموشی می‌تواند هر گونه آسیب به سیستم لیمبیک مغز باشد.سیستم لیمبیک در تالاموس و واحدهای هیپوکامپ در گوشه‌های شقیقه مغز قرار دارد که مسوول احساسات و خاطرات است.زمانی که فراموشی بر اثر آسیب به این مناطق مغز ایجاد می شود، ارگانیک یا عصبی نامیده می شود. این نوع فراموشی می‌تواند ناشی از سکته مغزی ، آنسفالیت ، کمبود اکسیژن مغز ، مصرف طولانی مدت الکل ، اختلالات شناختی انحطاطی نظیر آلزایمر و زوال عقل و تومورهای مغزی باشد.

مطلب مرتبط:  بیماری آلکالوز ، علل و درمان های رایج

تصادف با ماشین یا تصادفات دیگر جاده ای ممکن است باعث آسیب به سر شود که این مناطق مغزی که کنترل کننده حافظه هستند را تحت تأثیر قرار دهد.با این حال این موارد به ندرت باعث فراموشی شدید می‌شوند و در اغلب دفعات حافظه به حالت سابق خود بر می گردد.نوعی نیز وجود دارد که ناشی از رویدادی تحریک کننده یا شوک عاطفی یا صدمه به سر است.بیماری های گردش خون که مانع خونرسانی صحیح به سلولهای مغزی می‌شوند می‌توانند منجر به از بین رفتن حافظه گردند.

دلایل فراموشی نوع درمان فراموشی مورد نیاز را تعیین می کند.اکثر معالجات پیشنهادی پزشکان شامل کاردرمانی به منظور یادآوری مهارتها و اطلاعات قبلی است.تمرین تقویت حافظه ممکن است در برخی موارد به وسیله استفاده از ابزار سازماندهی اطلاعات جدید و بهبود حافظه کوتاه مدت کمک کننده باشد.در حال حاضر هیچگونه داروی ضد فراموشی وجود ندارد.

علت ضعف حافظه در سندرم کوساکوفورنیکه ناشی از کمبود تیامین است.در این مورد مکمل های ویتامین ممکن است تجویز شود.از آنجا که عمل‌کرد مغز نتیجه فرآیندهای انتقال دهنده عصبی بسیار پیچیده‌ای است،بعید است که یک داروی ضد فراموشی خاص بتواند مشکل از دست دادن حافظه را حل و فصل کند.

درمان فراموشی

در صورت عدم وجود هر گونه درمان پزشکی قطعی، ممکن است درمانهای طبیعی خاص سودمند باشد.آجیل هایی نظیر بادام و گردو خواص منحصر به فردی دارند که عمل‌کرد مغز را بهبود می بخشند.یک مشت بادام را شب در آب خیس کرده و قبل از خوردن پوست بکنید،برای تقویت عمل‌کرد مغز مفید است.بخور اسانس بادام می‌تواند در درمان ضعف مغز کمک کننده باشد.ترکیب گردو،انجیر یا کشمش به خاطر ویتامین بالا،همراه با مواد معدنی نظیر فسفر و پتاسیم،سلامت عصبی را بهبود می بخشد.

خوردن روزانه یک عدد سیب باعث تقویت حافظه می شود و از تحریک پذیری روانی جلوگیری می کند.میوه هایی که غنی از فسفر هستند مانند انگور،پرتقال و خرما همگی برای تقویت حافظه مفید هستند.رزماری گیاهی است که تأثیر قابل توجهی روی حافظه و فراموشی دارد.چای رزماری یا اسانس رزماری می‌تواند از فراموشی و فرسودگی ذهنی ممانعت به عمل آورد.چای مریم گلی درمان دیگری برای تقویت حافظه است.

رژیم غذایی در درمان فراموشی 

ممکن است سوءتغذیه یکی از عوامل مؤثر در پیشروی بیماری باشد و رژیم غذایی در افزایش مواد مغذی ضروری که برای عمل‌کرد مناسب مغز و سیستم گردش خون ضروری هستند،نقش مهمی دارد.بیماران باید از کافئین موجود در قهوه و نوشابه های گازدار،چای سیاه،الکل،شکر سفید،آرد سفید و بسیاری از غذاهای فرآوری شده دیگر اجتناب کنند.استراحت مناسب و تسکین دهنده های استرس نظیر ورزش و مدیتیشن می‌توانند کمک کننده باشند.

پیشنهاداتی برای درمان فراموشی

زندگی همراه با این بیماری می‌تواند هم برای بیمار و هم برای خانواده و مراقبان بیمار بسیار سخت باشد.انجمن های حمایتی به منظور فراهم کردن جایی برای بحث در مورد ترس‌ها و نگرانی‌ها درباره ی این شرایط با بیماران و خانواده‌هایی که همین مشکل را تجربه می‌کنند مفید است.

منبع : home-remedies-for-you

درمان فراموشی

درمان فراموشی ، بیماری فراموشی ، داروی ضد فراموشی ، دلایل فراموشی

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها