سندروم چرگ اشتراوس چیست و چگونه درمان می شود؟

سندروم چرگ اشتراوس یا گرانولوماتوز آلرژیک یک نوع بسیار نادر اختلال ناشی از التهاب رگ‌های خونی است.

سندروم چرگ اشتراوس یکی‌ از نابسامانی‌ هایی است که با التهاب رگ‌های خونی مشخص می‌ شود. این التهاب ممکن‌ است جریان خون به اندام‌های حیاتی و بافت‌ ها را محدود کرده و گاهی برای همیشه به آنها صدمه بزند.

سندروم چرگ اشتراوس

مراحل پیشرفت سندروم چرگ اشتراوس به شرح زیر است.

مرحله آلرژی. با علائمی از قبیل آسم (که اولین علامت این سندرم است)، تب یونجه، سینوزیت، نوروپاتی محیطی (بی حسی یا درد دست ها و پاها)

مرحله ائوزینوفیلیک. در این مرحله گلبول های سفید خون به سیستم ایمنی کمک می کنند و با عفونت های خاص می جنگند. علائم این مرحله عبارتند از تب، کاهش وزن، خستگی، تعریق شبانه، سرفه، درد شکم، خونریزی دستگاه گوارش.

این مرحله می تواند ماه ها و یا سال ها ادامه داشته باشد و ممکن است در برخی زمان ها این علائم ناپدید شوند و دوباره برگردند.

مرحله واسکولیت. مشخصه واضح این مرحله عبارت است از التهاب شدید عروق و باریک شدن عروق خونی. جریان خون به اندام های مهم و بافت ها کاهش می یابد. از جمله این بافت ها عبارتند از پوست، قلب، سیستم اعصاب محیطی، ماهیچه ها، استخوان ها و دستگاه گوارش.

بر اساس آن که، کدام عضو درگیر شده باشد، علائم مختلفی وجود دارد از جمله بثورات یا زخم شدن پوست، درد و ورم مفاصل، درد شدید، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها، درد شدید شکمی، اسهال، تهوع و استفراغ، تنگی تنفس ناشی از آسم یا نارسایی احتقانی قلب، سرفه خونی، درد قفسه سینه، نامنظمی ضربان قلب، خون در ادرار.

مطلب مرتبط:  راهنمای درمان سادیسم در زنان و مردان

علل سندروم چرگ اشتراوس

علت اصلی سندرم چرگ اشتراوس ناشناخته است.

احتمال دارد به‌ سبب ترکبیی از ژن‌ها و یک عامل شعله‌ ور‌ کننده‌ی ‌محیطی مانند آلرژن‌ ها یا بعضی داروها دستگاه ایمنی پرکار شود.

در افراد دارای این سندرم، سیستم ایمنی فعالیت بیش از حدی دارد. به‌ جای محافظت در برابر ارگانیسم‌ های تهاجمی مانند باکتری‌ ها و ویروس‌ ها، دستگاه ایمنی واکنش شدید از خود نشان‌ داده و بافت‌ سالم را نشانه‌ می‌ رود و سبب التهاب گسترده می‌‌ گردد.

در بعضی افراد پس‌ از مصرف یک داروی آسم و آلرژی موسوم به مونتلوکاست یا پس‌ از تبدیل مصرف استروئیدهای سیستمی خوراکی با دوز پایین به اسپری های استروئیدی سندرم چرگ اشتراوس ایجاد می‌ شود.

عوامل افزاینده خطر

افزایش سن

سابقه آسم یا آلرژی و سینوزیت مزمن

عوارض سندروم چرگ اشتراوس

آسیب اعصاب محیطی. بیشترین آسیب وارده بر اثر این بیماری به دست و پا می باشد که موجب بی حسی، سوزش و کاهش عملکرد می گردد.

زخم پوستی

بیماری های قلبی

آسیب کلیوی (بیماری گلومرولونفریت. گلومرولونفریت نوعی بیماری کلیوی است که باعث عدم توانایی فیلتر کردن می شود و باعث می شود مواد زائد وارد جریان خون شوند)

درمان سندروم چرگ اشتراوس

اساس درمان بر داروهای سرکوب کننده ایمنی به خصوص گلوکوکورتیکوئیدها، ایمونوگلوبین وریدی و داروهایی مانند آزاتیوپرین و سیکلوفسفامید یا متوترکسات استوار است.

اگر کورتیزون مصرف می کنید، به مقدار کافی کلسیم و ویتامین D دریافت کنید تا از شکستگی استخوان ها جلوگیری شود.

وزنه برداری و ورزش های قدرتی، پیاده روی و نرمش برای سلامت استخوان ها مفید است.

مطلب مرتبط:  راهنمای درمان دکولمان جفت یا جدا شدگی جفت+اورژانسی

سیگار را ترک کنید.

رژیم غذایی خود را سالم کنید.

به صورت منظم نزد پزشک بروید و وضعیت خود را چکاپ کنید.

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:

مطالب مرتبط

Subscribe
اطلاع رسانی برای :
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها